startkaartcontrole

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

startkaartcontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 15:58

Ik lees wel eens dat juryleden startkaarten/ppaspoorten controleren...

en nu was mijn vraag:

Wat nu als je een combinatie treft waar zowel in het paspoort als op de startkaart geen transpondernummer, maar ook geen DNA nummer staat?

Wordt daar uberhaupt op gecontrolleerd?

knollentuin

Re: startkaartcontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:00

ja hier wordt op gecontroleerd, het ligt er wel aan wie er kijkt want de een let alleen op de entingen en weer een ander zal het hele papier door spitten en bekijkt alles

domifiranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:53

ben het eens met knollentuin.. de een let overal op de ander op alleen entingen. Meestal hoe ik bij de 2e niet eens te laten zien

ik denk dat als je die nummers niet hebt je gediskwalificeerd word!

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:15

Alane schreef:
Wat nu als je een combinatie treft waar zowel in het paspoort als op de startkaart geen transpondernummer, maar ook geen DNA nummer staat?

Wordt daar uberhaupt op gecontrolleerd?

Tegen vraag !

Worden die uberhaupt wel afgegeven zonder ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:17

Nee, die worden niet afgegeven zonder. Als je geen transpondernummer hebt, heb je geen paspoort. Het een kan niet zonder het ander....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:02

kleinvosje schreef:
Nee, die worden niet afgegeven zonder. Als je geen transpondernummer hebt, heb je geen paspoort. Het een kan niet zonder het ander....

100% zekerweten van wel... anders zou ik de vraag niet stellen :P
Paarden geboren voor 1 julie 2009 met een correct paspoort en GEEN transponder zijn correct geIdentificeerd.... ok zonder DNA nummer.
Heeft je paard geen correct paspoort en geen transponder, dan moet je paard dus een nieuw paspoort en die krijg je niet zonder transponder.

Startkaart is gewoon onderweg, heeft wel wat voeten in de aarde gehad, maar gewoon conform de regelementen van de KNHS en de I&R regeling paardachtigen.

enkel en alleen zit ik dus even met het feit of de juryleden A: controleren en zo ja of ze B: op de hoogte zijn van de regelementen.

Is het meerendeel dat niet, dan sleep ik de kopienen uit de verordening mee als we op concours gaan, incl kopie regelementen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:09

Tegenwoordig mag je paard niet meer over straat zonder chip, heeft je paard geen chip en wel een paspoort, dan moet het transpondernummer bij chippen vermeld worden in het paspoort. Wat toch weer neerkomt op wat ik al zei lijkt me...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:13

ik heb hier ook 2 paarden met knhs paspoort en zonder chip en transpondernr ,ook geen dna...dusss het bestaat echt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:13

kleinvosje schreef:
Tegenwoordig mag je paard niet meer over straat zonder chip, heeft je paard geen chip en wel een paspoort, dan moet het transpondernummer bij chippen vermeld worden in het paspoort. Wat toch weer neerkomt op wat ik al zei lijkt me...

Is niet waar....

Citaat:
27 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?

1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

de onze heeft een duits paspoort, is van voor 1 juli 2009, en daarom correct geïdentificeerd volgens de I&R regeling paardachtigen.

en de aanvraag bij de KNHS:
Bij de andere paarden staat dan bij het transpondernummer uiteraard het transpondernummer of DNA nummer is vermeldt.
Afbeelding Afbeelding

edit afbeelding toegevoegd van het andere paard met transponder.
Laatst bijgewerkt door Alane op 27-10-10 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:14

knollentuin schreef:
ik heb hier ook 2 paarden met knhs paspoort en zonder chip en transpondernr ,ook geen dna...dusss het bestaat echt.

en daar ku je dus ook een startkaart voor aanvragen of hebben zonder dat er een transponder in hoeft, MITS het paspoort correct is, dwz met medische behandeling .

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:15

Ik zeg ook niet dat het helemaal niet kan, maar om te verplaatsen moet je paard toch een chip hebben? Dan kun je met een startkaart niet een ongechipt paard/paspoort zonder transpondernummer in de ring krijgen, want dan zou dat paard illegaal verplaatst zijn.Misschien heb ik het eerder niet zo lekker geformuleerd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:15

Maar Alane, wat heeft dan die chip voor nut als het is zoals jij het zegt?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:17

mijn pony heeft 1 transpondernummer maar geen DNA.
dat is het enige wat niet is ingevult.

ik ben btw, nog nooit gecontroleerd hierop, ook niet op de brabantse kampioenschappen(had verwacht dat ze het daar juist deden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:20

Alane schreef:
knollentuin schreef:

en daar ku je dus ook een startkaart voor aanvragen of hebben zonder dat er een transponder in hoeft, MITS het paspoort correct is, dwz met medische behandeling .

ach met deze 2 gebeurd niks mee ze houden elkaar gezelschap, maar ik zou ze niet willen voeren hoor de paarden in nederland die niet de benodigde paperassen bezitten ;) ik denk dat je schrikt hoeveel dat er zijn toch nog..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:26

kleinvosje schreef:
Ik zeg ook niet dat het helemaal niet kan, maar om te verplaatsen moet je paard toch een chip hebben? Dan kun je met een startkaart niet een ongechipt paard/paspoort zonder transpondernummer in de ring krijgen, want dan zou dat paard illegaal verplaatst zijn.Misschien heb ik het eerder niet zo lekker geformuleerd.

Het is een EU regel, die zegt dat paarden geboren voor 1 juli 2009 die een correct paspoort hebben geen transponder hoefde te hebben. Is nu ieder op het verkeerde been gezet? NEE, een land mag de regels verscherpen én voorwaarden aan de uitgifte van een paspoort stellen, NL heeft er toen voor gekozen dat wanneer je paard geen paspoort had, je deze alleen kon krijgen als je je paard liet chippen én heeft toen uitgeroepen dat paarden een transponder moesten hebben. Nu loopt NL weer in de pas met de EU regels, en heb je dus een paarden die of in NL zijn geboren, wel een paspoort hebben maar nooit gechipt zijn, en paarden die bijv. uit Duitsland gehaalt zijn, zoals ons paard, in het land van geboorte voldeden aan de eisen, en dus geen transponder hoeven te hebben.
De KNHS heeft haar regelementen aangepast en verwijst naar de geldende regels van PVV/PVE, en zo kun je dus een startkaart aanvragen voor een paard welke wel een correct paspoort heeft maar geen transponder en geen DNA.

alles is terug te lezen op: http://www.nl-paardenpaspoort.nl

@knollentuin: Ik weet het, weet er ook hele kuddes te staan...
en ben op zich ook voorstander van een transponder, hartstikke gemakkelijk. Maar als het niet hoeft, waarom dan extra kosten maken.
Volgend jaar voor de andere een startkaart aanvragen, zelfde verhaal :D

Ben dus alleen nog steeds benieuwd of juryleden dus hierop controleren en op de hoogte zijn van die regels.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:35

Ik ben jury...

Bij het uitgeven van een startkaart ga ik ervan uit dat de KNHS de regels hanteert, en dus geen startkaart uitgeeft als de identificatie-voorwaarden niet voldaan zijn.
Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat er een regel is die je verplicht stelt dat een dier wat vervoerd wordt, een chip heeft. Als je een startkaart krijgt voor een paard zonder chip maar wel goed ge-id, dan gaat dat in strijd met de vervoersbepaling. Je moet immers voor wedstrijden met je paard over straat... Dat maakt het ingewikkeld denk ik...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:39

kleinvosje schreef:
Ik ben jury...

Bij het uitgeven van een startkaart ga ik ervan uit dat de KNHS de regels hanteert, en dus geen startkaart uitgeeft als de identificatie-voorwaarden niet voldaan zijn.
Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat er een regel is die je verplicht stelt dat een dier wat vervoerd wordt, een chip heeft. Als je een startkaart krijgt voor een paard zonder chip maar wel goed ge-id, dan gaat dat in strijd met de vervoersbepaling. Je moet immers voor wedstrijden met je paard over straat... Dat maakt het ingewikkeld denk ik...

Er is geen regel of wet in Nederland die zegt dat je paard een transponder moet hebben om vervoerd te mogen worden, immers anders zou een DNA nummer ook niet mogen als alternatief. Wel een paspoort muv veulens jonger dan 6 maand aan de voet van de moeder én veulens voor de slacht die rechtstreeks van bedrijf naar slachthuis worden vervoerd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:40

Hmm, daar ben ik het volgens mij niet helemaal mee eens alane. Ik ga eens navragen en zoeken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:45

Citaat:
Paardenhouder

Voor elk paard een paspoort én chip.

Houdt u één of meerdere paarden? Dan geldt dat u voor elk paard moet beschikken over een paardenpaspoort met bijbehorende chip. Deze chip wordt ingebracht in de hals van het dier.

Hieronder zetten we de belangrijkste regels voor u op een rijtje.

DE BELANGRIJKSTE REGELS IN HET KORT

Het is verboden om een paard te houden en te vervoeren zonder paspoort en chip. Dat geldt ook voor paarden in bijvoorbeeld een manege of pensionstal.
In het hoofdstuk ‘medische behandelingen’ geeft u aan of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als hier niets is ingevuld, is het paard automatisch bestemd voor de slacht.
Het is niet toegestaan om aantekeningen of wijzigingen aan te brengen in het paspoort. De aantekening of een paard bestemd is voor de slacht, is daarop de enige uitzondering.
Een paard mag in principe niet vervoerd worden zonder paspoort.
De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij degene die het paard vervoert.

Is een paspoort zoekgeraakt? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de instantie die het paspoort heeft uitgegeven. Om een vervangend paspoort of duplicaatpaspoort te ontvangen, dient u een volledig ingevuld aanvraagformulier en een vragenlijst in. Paarden met een vervangend paspoort of een duplicaatpaspoort worden uitgesloten van de slacht.
Als uw paard sterft, moet u het paspoort binnen dertig dagen terugsturen naar de paspoortuitgevende instantie.

Bron: www.pve.nl

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:03

je vergeet de overgangsbepalingen, daarom staat er ook IN principe niet vervoerd worden, omdat er én uitzonderingen zijn zoals veulen aan de voet van hun moeder én niet ouder dan 6 maand:

VERORDENING (EG) Nr. 504/2008 VAN DE COMMISSIE
van 6 juni 2008
ter uitvoering van de Richtlijnen 90/426/EEG en 90/427/EEG van de Raad wat betreft methoden
voor de identificatie van paardachtige
Citaat:
Artikel 26
Overgangsbepalingen
1. Paardachtigen die uiterlijk 30 juni 2009 zijn geboren en
uiterlijk op die datum overeenkomstig Beschikking 93/623/EEG
of Beschikking 2000/68/EG zijn geïdentificeerd, worden beschouwd
als geïdentificeerd overeenkomstig deze verordening.
Uiterlijk 31 december 2009 moeten de identificatiedocumenten
voor deze paardachtigen zijn geregistreerd overeenkomstig artikel
21, lid 1, van deze verordening.
2. Paardachtigen die uiterlijk op 30 juni 2009 zijn geboren,
maar op die datum nog niet overeenkomstig Beschikking
93/623/EEG of Beschikking 2000/68/EG zijn geïdentificeerd,
worden uiterlijk 31 december 2009 overeenkomstig deze verordening
geïdentificeerd.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 032:NL:PDF

Citaat:
24 Wat gebeurt er als bij een controle blijkt dat mijn paard geen paspoort heeft en/of niet gechipt is?
Afhankelijk van door wie en waar de controle plaats vindt, geldt ten algemene:

•Het paard mag niet deelnemen aan de keuring.
•Het paard mag niet deelnemen aan de wedstrijd.
•Het paard mag niet geslacht worden, maar moet naar de destructor.
•Het paard mag niet geëxporteerd worden en moet terug naar de eigenaar om alsnog een paspoort en/of chip te krijgen.
•U bent in overtreding, dus u kunt een boete krijgen.
Er zijn enkele uitzonderingen op de hierboven genoemde situaties.
Kijk daarvoor bij vraag 27: “Wanneer is een Nederlands of een buitenlands paard correct geïdentificeerd”.

de uitzonderingen:

Citaat:
27 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?

1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

bron: http://www.nl-paardenpaspoort.nl
oftewel: http://www.pve.nl

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:47

Een beetje late reactie, maar ik denk dat je er verstandig aan doet om de prints van de betreffende verordeningen die je hier aanhaalt, bij je paspoort te bewaren.
Als er dan een jurylid naar kijkt en bezwaar zou willen maken, dat je op een rustige manier kunt uitleggen waarom het wel mag.

Want ik denk niet dat de meeste juryleden hiervan op de hoogte zijn.
Ik neem aan dat de aftekeningen wel ingetekend zijn in de schets in jouw paspoort? En evt. kruinen ook?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:30

Marije_jiplover schreef:
Een beetje late reactie, maar ik denk dat je er verstandig aan doet om de prints van de betreffende verordeningen die je hier aanhaalt, bij je paspoort te bewaren.
Als er dan een jurylid naar kijkt en bezwaar zou willen maken, dat je op een rustige manier kunt uitleggen waarom het wel mag.

Want ik denk niet dat de meeste juryleden hiervan op de hoogte zijn.
Ik neem aan dat de aftekeningen wel ingetekend zijn in de schets in jouw paspoort? En evt. kruinen ook?

Ik heb begin dit jaar een Duitser gekocht, uiteraard gebrandmerkt en aftekeningen in paspoort etc..
Heb hem maar laten chippen om geneuzel op wedstrijden etc. te voorkomen, zag de bui al hangen :Y) ,
dat ik het weer voor elkaar zou krijgen dat ene jurylid te treffen die het niet zou weten dat dat ook mocht.

Zie hier inderdaad dat niet iedereen ervan op de hoogte is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:00

Offtopic maar ben wel benieuwd hoe je dat bij de KNHS voor elkaar hebt gekregen Alane :D

Ik zat destijds met ongeveer hetzelfde met een startkaartaanvraag voor een Belgisch paard (chip hoefde nog niet in Belgie, in Nederland wel, paard was gechipt maar er stond geen stempel van het stamboek op de sticker, maar volgens het onderdeel van het reglement wat jij hierboven kopieerde hoefde het dier niet eens gechipt te zijn.) Heb dat paard toen ook maar in orde laten brengen met veel vijven en zessen omdat er zo moeilijk gedaan werd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:11

Het is wel zo, dat als een dier gechipt is/was, dat het dan wel aan de geldende regels moet voldoen, dus met stempel óver de chip.
Het is dan niet zo, dat als het dier niet gechipt had hoeven worden, de regels van het chippen dan ook wel half gevolgd kunnen worden.

HildeJVW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:22

Je word wel gecontroleerd.. Zelf heb ik het alleen nog nooit meegemaakt..