Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kleinvosje schreef:Nee, die worden niet afgegeven zonder. Als je geen transpondernummer hebt, heb je geen paspoort. Het een kan niet zonder het ander....

kleinvosje schreef:Tegenwoordig mag je paard niet meer over straat zonder chip, heeft je paard geen chip en wel een paspoort, dan moet het transpondernummer bij chippen vermeld worden in het paspoort. Wat toch weer neerkomt op wat ik al zei lijkt me...
Citaat:27 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?
1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

Alane schreef:knollentuin schreef:ik heb hier ook 2 paarden met knhs paspoort en zonder chip en transpondernr ,ook geen dna...dusss het bestaat echt.
en daar ku je dus ook een startkaart voor aanvragen of hebben zonder dat er een transponder in hoeft, MITS het paspoort correct is, dwz met medische behandeling .
ik denk dat je schrikt hoeveel dat er zijn toch nog.. kleinvosje schreef:Ik zeg ook niet dat het helemaal niet kan, maar om te verplaatsen moet je paard toch een chip hebben? Dan kun je met een startkaart niet een ongechipt paard/paspoort zonder transpondernummer in de ring krijgen, want dan zou dat paard illegaal verplaatst zijn.Misschien heb ik het eerder niet zo lekker geformuleerd.

kleinvosje schreef:Ik ben jury...
Bij het uitgeven van een startkaart ga ik ervan uit dat de KNHS de regels hanteert, en dus geen startkaart uitgeeft als de identificatie-voorwaarden niet voldaan zijn.
Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat er een regel is die je verplicht stelt dat een dier wat vervoerd wordt, een chip heeft. Als je een startkaart krijgt voor een paard zonder chip maar wel goed ge-id, dan gaat dat in strijd met de vervoersbepaling. Je moet immers voor wedstrijden met je paard over straat... Dat maakt het ingewikkeld denk ik...
Citaat:Paardenhouder
Voor elk paard een paspoort én chip.
Houdt u één of meerdere paarden? Dan geldt dat u voor elk paard moet beschikken over een paardenpaspoort met bijbehorende chip. Deze chip wordt ingebracht in de hals van het dier.
Hieronder zetten we de belangrijkste regels voor u op een rijtje.
DE BELANGRIJKSTE REGELS IN HET KORT
Het is verboden om een paard te houden en te vervoeren zonder paspoort en chip. Dat geldt ook voor paarden in bijvoorbeeld een manege of pensionstal.
In het hoofdstuk ‘medische behandelingen’ geeft u aan of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als hier niets is ingevuld, is het paard automatisch bestemd voor de slacht.
Het is niet toegestaan om aantekeningen of wijzigingen aan te brengen in het paspoort. De aantekening of een paard bestemd is voor de slacht, is daarop de enige uitzondering.
Een paard mag in principe niet vervoerd worden zonder paspoort.
De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij degene die het paard vervoert.
Is een paspoort zoekgeraakt? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de instantie die het paspoort heeft uitgegeven. Om een vervangend paspoort of duplicaatpaspoort te ontvangen, dient u een volledig ingevuld aanvraagformulier en een vragenlijst in. Paarden met een vervangend paspoort of een duplicaatpaspoort worden uitgesloten van de slacht.
Als uw paard sterft, moet u het paspoort binnen dertig dagen terugsturen naar de paspoortuitgevende instantie.
Citaat:Artikel 26
Overgangsbepalingen
1. Paardachtigen die uiterlijk 30 juni 2009 zijn geboren en
uiterlijk op die datum overeenkomstig Beschikking 93/623/EEG
of Beschikking 2000/68/EG zijn geïdentificeerd, worden beschouwd
als geïdentificeerd overeenkomstig deze verordening.
Uiterlijk 31 december 2009 moeten de identificatiedocumenten
voor deze paardachtigen zijn geregistreerd overeenkomstig artikel
21, lid 1, van deze verordening.
2. Paardachtigen die uiterlijk op 30 juni 2009 zijn geboren,
maar op die datum nog niet overeenkomstig Beschikking
93/623/EEG of Beschikking 2000/68/EG zijn geïdentificeerd,
worden uiterlijk 31 december 2009 overeenkomstig deze verordening
geïdentificeerd.
Citaat:24 Wat gebeurt er als bij een controle blijkt dat mijn paard geen paspoort heeft en/of niet gechipt is?
Afhankelijk van door wie en waar de controle plaats vindt, geldt ten algemene:
•Het paard mag niet deelnemen aan de keuring.
•Het paard mag niet deelnemen aan de wedstrijd.
•Het paard mag niet geslacht worden, maar moet naar de destructor.
•Het paard mag niet geëxporteerd worden en moet terug naar de eigenaar om alsnog een paspoort en/of chip te krijgen.
•U bent in overtreding, dus u kunt een boete krijgen.
Er zijn enkele uitzonderingen op de hierboven genoemde situaties.
Kijk daarvoor bij vraag 27: “Wanneer is een Nederlands of een buitenlands paard correct geïdentificeerd”.
Citaat:27 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?
1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.
Marije_jiplover schreef:Een beetje late reactie, maar ik denk dat je er verstandig aan doet om de prints van de betreffende verordeningen die je hier aanhaalt, bij je paspoort te bewaren.
Als er dan een jurylid naar kijkt en bezwaar zou willen maken, dat je op een rustige manier kunt uitleggen waarom het wel mag.
Want ik denk niet dat de meeste juryleden hiervan op de hoogte zijn.
Ik neem aan dat de aftekeningen wel ingetekend zijn in de schets in jouw paspoort? En evt. kruinen ook?
,