Bezweet paard mag je dan de deken op doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnykuh

Bezweet paard mag je dan de deken op doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:05

Hallo allemaal,

Als ik een buiten rit heb gemaakt is mee paardje (Tinker) meestal niet helemaal droog van het zweet als ik terug kom.
Het duurt dan lang voordat ze weer droog is en helaas heb ik niet altijd de tijd om haar helemaal droog te stappen.
Is het erg als je de deken op een niet helemaal droog paard gooit ?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:07

Je moet je paard zo lang mogelijk uitstappen..Wij gooien daarna altijd een oud laken erover en dan daarover weer een fleece deken. Even later kan je het laken er onderuit trekken dan zit daar al het vocht in en houden wij de fleece deken nog even op. Zo blijft de fleece deken ook droog en koelen ze niet zo snel af

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:09

Helemaal afhankelijk van je deken.
Is het een ademende deken of niet.
Als deze ademend is en je paard voelt alleen aan de bovenste haren nog wat klam maar wel koud aan kan het wel.
Voelt je paard nog warm aan en weet je uit ervaring dat hij/zij na gaat lopen zweten zou ik het niet doen en toch wat meer tijd nemen om uit te stappen.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:21

Ik zou een goede wollen deken na het rijden op doen. Daar trekt goed het zweet in. Dan kun je daarna de gewone staldeken op doen.
Laatst bijgewerkt door paard89 op 26-10-10 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_W

Re: Bezweet paard mag je dan de deken op doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:32

Ik vind te lang uitstappen met een nat paard niet goed voor het paard en ik zou hem daarom op stal zetten met een goede zweetdeken op. Bij een goede zweetdeken blijven ze onder de deken warm en droog en ligt het vocht van het paard uiteindelijk bovenop de deken (aan de buitenkant dus)

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:38

mebianca schreef:
Wij gooien daarna altijd een oud laken erover en dan daarover weer een fleece deken. Even later kan je het laken er onderuit trekken dan zit daar al het vocht in en houden wij de fleece deken nog even op.

Gebruik je dan een gewoon katoenen laken?
heb er hier nog wel eens last van dat ie nog niet helemaal droog is,maar fleecedeken al wel nat

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:40

Dat vroeg ik mij gister ook af. 2 paarden die ik rijd zweten behoorlijk na een 45 min rijden. Ik rijd buiten en meestal 's avonds. Nu is het het al snel fris, dan is het toch niet slim om droog te stappen???
Of moet ik dan een uitrijdeken gebruiken?

Cinnykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:45

Super bedankt voor jullie antwoorden al

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:45

Eekie schreef:
mebianca schreef:
Wij gooien daarna altijd een oud laken erover en dan daarover weer een fleece deken. Even later kan je het laken er onderuit trekken dan zit daar al het vocht in en houden wij de fleece deken nog even op.

Gebruik je dan een gewoon katoenen laken?
heb er hier nog wel eens last van dat ie nog niet helemaal droog is,maar fleecedeken al wel nat

Ja gewoon een oude katoenen laken die neem ongelofelijk veel vocht op en je kan hem gemakkelijk eronder uit trekken. Bij ons werkt het echt super. En straks in de winter gaan we ergens anders lessen en moeten we ook een tijdje rijden in de trailer dan is het helemaal ideaal. Voor vertrek laken erover en daarover een winterdeken en als ze in de stal komen laken eronderuit halen en dan houden ze de winterdeken nog op en die is vanbinnen gewoon droog.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:48

Judith_W schreef:
Ik vind te lang uitstappen met een nat paard niet goed voor het paard en ik zou hem daarom op stal zetten met een goede zweetdeken op. Bij een goede zweetdeken blijven ze onder de deken warm en droog en ligt het vocht van het paard uiteindelijk bovenop de deken (aan de buitenkant dus)

Bij een goede paardenvacht ligt het vocht van het paard bovenop de vacht, aan de buitenkant. Op de huid blijft het paard droog.

Paardenvacht isoleert enorm goed! Daarom blijft er 's winters een laag op mijn paard liggen dat niet smelt.

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:48

mebianca schreef:
Ja gewoon een oude katoenen laken die neem ongelofelijk veel vocht op en je kan hem gemakkelijk eronder uit trekken. Bij ons werkt het echt super. En straks in de winter gaan we ergens anders lessen en moeten we ook een tijdje rijden in de trailer dan is het helemaal ideaal. Voor vertrek laken erover en daarover een winterdeken en als ze in de stal komen laken eronderuit halen en dan houden ze de winterdeken nog op en die is vanbinnen gewoon droog.

Goede tip,dankjewel.
Ik had alzitten denken om een 2e fleecedeken te gaan halen,maar dit is veel simpeler natuurlijk,
buiten dat ik dan geen 2 "natte" fleecedekens in mijn kast heb hangen.

Cinnykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:51

Als ik een zweet deken gebruik dan is de deken best nat als ik hem van me paardje af haal als ik hem dan de volgende dag weer nodig heb is de deken niet altijd helemaal droog met dit weer ook al heb ik hem uitgehangen.
En op de verwarming hangen gaat niet op de manege en om hem iedere dag mee naar huis te nemen zie ik ook niet zitten.
Laatst bijgewerkt door Cinnykuh op 26-10-10 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:54

Eekie schreef:
mebianca schreef:

Goede tip,dankjewel.
Ik had alzitten denken om een 2e fleecedeken te gaan halen,maar dit is veel simpeler natuurlijk,
buiten dat ik dan geen 2 "natte" fleecedekens in mijn kast heb hangen.

Idd NATTE fleecedekens zijn niet fijn.
Ik ga het ook eens proberen met de katoenen laken er onder +:)+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:57

Bij een goede zweetdeken (of het nu een wollen of een fleece is) wordt het zweet naar boven getransporteerd en wordt je paard er onder droog. Je ziet de druppeltjes er als het ware boven op liggen.
Zodra je een fleece deken hebt gewassen met wasverzachter is die werking vaak wel weg, was je m gewoon met enkel alleen wasmiddel is er niets aan de hand.