Mag niet aan zijn oren komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Individual

Mag niet aan zijn oren komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 23:38

Sinds 2 maand heb ik een eigen paard, maar hij laat het niet toe dat er iemand aan zij oren komt.
Dit probleem doet zich voor wanneer ik het hoofdstel wil aandoen, vanaf het moment dat jet het over
zijn oren trekt komt er protest d.m.v. zijn hoofd zo hoog mogelijk in de lucht te steken .
Als je het hoofdstel snel aantrekt is er weinig protest maar als hij eenmaal zijn kop in de lucht heeft
is het natuurlijk niet meer zo makkelijk om het aan te krijgen. Eenmaal hoofstel en je aan zijn oren
komt reageerd hij door zijn hoofd te schudden. De vorige eigenaren hadden dit probleem ook, maar
in ergere maten ( steigeren, happen,...) Maar na het rijden is er geen spoortje te bekennen van dit
probleem, zonder moeite kan ik mijn handen om zijn oren leggen, mijn vingeners onder het hoofdstel
leggen, dan staat hij er totaal ontspannen bij, het halstertje aandoen is ook geen probleem.
Ik heb hem eens een toekje tegen zijn neus gegeven wanneer het zich voordeed en toen schudde
hj even met zijn hoofd, ontspande en liet me het hoofdstel op een normale manier aandoen, ik
kreeg geen protest. Doet hij nu gewoon onozel of kan er toch iets achtersteken?

Het gaat btw om een anglo arab ruin van 11 jaar

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:44

Omdat je na het rijden wel aan zijn oren kan komen is het geen "oor probleem" maar meer, "hij wil het hoofdstel niet om probleem".

Probeer eens op een krukje te gaan staan als hij tijdens het omdoen van het hoofdstel zijn hoofd omhoog doet, zodat je er nog steeds makkelijk bijkan en dan heel rustig het hoofdstel om blijven doen. Na een tijdje merkt hij dat het hoofd omhoog doen niet helpt en als je er heel rustig bij blijft zal hij het na een tijdje ook niet meer zo erg vinden, en kun je na een tijdje het krukje weglaten.

succes

01San

Re: Mag niet aan zijn oren komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:48

Ik denk dat je erg positief moet blijven. Probeer stapje voor stapje richting zijn oor te komen. En wanneer dit goed gaat, overdreven belonen en snoepje. Dan weer een kort aaitje iets hoger , als hij nog goed reageert weer overdreven belonen en goedzoooo (lief stemmetje) en snoepje.. Niet gelijk bij zijn oren maar echt bij zijn hals beginnen. Maak er een spelletje van.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 01:09

Mijn vorige bijrijdpaard deed precies hetzelfde, maar ook met het halster om doen in het land. Hij was gewoon kopschuw (geimporteerde Tinker). Doordat we langzaam maar zeker een band kregen en ik bijna elke dag kwam en het dus routine werd ging het steeds beter. Gewoon rustig blijven dus. En herhalen op onverwachte momenten, niet hem overdonderen, maar als hij met je meeloopt ff achter de oren proberen te kriebelen ect, niet dwingen maar wel laten merken dat het niet eng is.

Overigens komt het dat hij het na het rijden beter toe laat wss omdat hij dan op jou gericht is en weet dat jij hem geen pijn zal doen. Je hebt ook paarden die na het rijden ineens een stuk aanhankelijker zijn, zo moet je dit ook een beetje zien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:37

Hoe doe je het hoofdstel over zn oren, doe je oor voor oor naar voren onder het kopstuk door of doe je het kopstuk over zn beide oren en haal je ze dan onder het kopstuk vandaan?
Zoals je het omschrijft: 'als je het hoofdstel over zn oren trekt' komt mij niet geheel beleefd tegenover je paard over..... oren zijn heel gevoelig, als je met iets meer gevoel zn oren door het hoofdstel doet is het misschien voor hem wel beter, tis tenslotte een arabier.... :)

Misschien moet je ook eens gewoon veel aan zn oren zitten zonder dat je met het hoofdstel bezig bent, als gewenning, gewoon lekker kriebelen en zn topjes masseren.

Over op het krukje gaan staan, je zou ook kunnen vragen of je paard zn hoofd wil laten zakken en zijwaarts jouw richting op wil brengen. Een paard is nl maar zo hoog als het topje van zijn oren als zn neus op de grond is. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:50

Idd, ga met cissy mee...veel aan de oren zitten, als je weerstand krijgt teruggaan naar een plek waar je geen weerstand meer krijg.
En de head down cue is echt zo ontzettend handig!

Individual

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 12:12

Hoe ik het hoofstel over zijn oren help:

Sta links van hem, bidtje in en hoofstel eerst over zijn linker oor en
mijn duim hou ik achter zijn rechter oor en dan ''trek'' ik het hoofstel er
verder over, zijn oren komen dus niet ''klem'' te zitten tussen zijn
hoofdstel en hals. ( kan zelden wel eens voorvallen, als hij zijn kop in
de lucht steekt) Op deze manier heeft hij het minst tijd eigelijk om
te reageren.

in het begin reageerde hij bijna ook zo als ik zijn manen uitkamde,
Dan schudde hij ononderbroken met zijn hoofd, dan gaf ik hem
een toekje op zijn neus en dan hield hij zich ff rustig. Op die momenten
kreeg hij dan een snoep en een klopje op de hals zo heeft hij dat
afgeleerd, maar deze manier blijkt niet te helpen met zijn oren.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:53

Bij ons ook een paard op stal waar je, helemaal in het begin niet aan zijn oren mocht komen en nog als ie druk is, bijvoorbeeld met in het land zetten, kan ik zijn halster niet afdoen want komt dan recht omhoog.
Nu na verloop van tijd gaat het steeds beter, we proberen ook dat hij met zijn hoofd naar beneden komt dit geeft minder druk achter oren, oefenen met beloning helpt wel, succes

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:55

bij mijn fries mocht ik ook niet aan zijn oren zitten en hij was 3 hij vond het gewoon niet fijn denk ik..
Maar gaat steeds beter oefening baart kunst !