Deken & eronder zweten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Deken & eronder zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:30

Mijn paard stond eerst 24/7 buiten, en in regen kreeg ze het koud. Ja, echt koud; ingetrokken buik, harde gevoelige achterhand etc. Ze heeft wat problemen met de lendenen, deze zitten flink vast, en de kou erop helpt niet. Vacht is niet echt goed, die laat regen door. Met sneeuw is dat goed te zien; nat tot op de vacht en geen witte vlokken die blijven liggen. En dus de deken. Op een gegeven moment, vorige week, werd het wel heel rot weer, en kreeg ze het bij langdurige regen koudig onder de deken. Dus toen dacht ik; er moet meer op. Nog niet gedaan, want zodra het zonnetje schijnt is ze gewoon fijn warm. Wel al een 100 gram erbij gekocht voor eronder (heb horseware wug turnout & 100 gr. duo liner nu)
Nu is ze snachts op stal gekomen en overdag buiten, en heb ik de 0 gram opgelaten. Dag en nacht, zodat degene die haar buiten doet niet hoeft te mutsen met een deken. Echter hier een probleem; na gedane arbeid is ze nog wat vochtig bij flanken/ buik/ schouders. Niet meer warm, ik stap ruim uit (eerst met daarna zonder zadel). Té ruim soms. Als ze al goed en wel op temp is, zet ik haar terug op stal met 0 gram erop. Gevolg; nazweten.... ze wordt er weer warm onder, wordt nog meer vochtig wat niet bevoordelijk is.

Ze staat nu een x aantal weken dag en nacht buiten met toen ze nog 24/7 buiten liep en sinds een week dag en nacht met waaronder snahcts op stal. Haar lendenen wil ik echter wel beschermen en niet de kou erop hebben, omdat ze er dan meer last van lijkt te krijgen. We trainen er veel aan, 'veranderen' haar enkou op de spieren geeft mogelijk sneller en meer spierpijn/ stijfheid wat niet de bedoeling is. Straks komen ze ook minder buiten, nu mogen ze nog op het land, straks is dat over.

Wat moet ik hier nu mee? Scheren? Of kan ik toch weer nog oznder deken? Maar dan zit ik er weer mee dat ik zelf sochtends vroeg naar stal moet om hem op te doen, of de staleigenaar er mee moet lastig vallen.

Heeft iemand tips voor mij? Ik ben maar een deken leek...

mrie

Re: Deken & eronder zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:35

Ik weet niet goed hoe ik om zou gaan met een 0 gram. Een heel dun zweetdekentje er onder is waarschijnlijk al genoeg om zijn spieren warm te houden, dan zit er toch wat meer isolatie tussen de koude buitenwereld en de vochtige vacht.
Het zweet blijft niet op de huid zitten maar wordt door de vacht meteen afgevoerd naar de dekharen. Haar huidje zal dus in de praktijk vrijwel altijd droog zijn.
Ik gooit bij de mijne gewoon de deken, (met fleece binnenkant) over zijn nog vochtige lijf en heb nog nooit gezien dat hij het koud had. Ook is hij altijd snel droog daaronder.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:29

Als het echt nazweten is zou ik toch iets korter uitstappen en een zweetdeken opdoen en later pas je ongevoerde deken. Of tijdens het uitstappen zonder zadel de zweetdeken opdoen.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:42

Hey, weet niet of je hier wat aan hebt,
maar mss zweet ze minder na als je ze echt goed droog krijgt, m.a.w. eventueel uitstappen met een uitrijdekentje, dan een tijdje zweetdekentje op. Staldeken met fleecevoering vindt ik zelf ook heel handig, laatste beetje vocht raakt gemakkelijker weg. Hopelijk vind je een oplossing voor je probleem! ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:53

ik laat m'n paard na goed uitstappen meestal nog een half uurtje onder een zweetdeken staan, bij haar is daarna alleen de buik nog wat klam, maar gaat ze niet meer nazweten.
mijn vriendin echter kan geen zweetdekentje opleggen want haar paard begint zo hard na te zweten dat het schuim erop komt. Dus zij doet d bovendeurtjes van de stal dicht zodat haar paard uit de tocht staat en als hij volledig droog is een staldeken op. binnenkort wordt hij geschoren.

ik kan geen 0grams regendek opleggen of mijn paard zweet eronder en onder een 150grams staldeken + regendek minder snel. om de een of andere reden ademt een gevuld deken beter... (ik heb een horseware amigo 0grams turnout, 150grams insulator en een 370grams turnout)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:58

Bedoel je met een 0 grams deken een ongevoerde regendeken? In dat geval is het misschien vanwege het ademen een betere oplossing om een lichte maar wél gevoerde deken op te leggen omdat die vanwege de lucht erin toch altijd beter ademen dan een enkele regendeken :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 09:33

Bedankt voor het meedenken.

@ Mrie; ik had idd ook een dekentje met fleece laag gehaald, maar die paste haar niet helaas. De gewone deken soorten passen bij haar schouders vaak niet, 195 is goed op de body, maar bij de schouders te krap, maar ook 205 gaat klemmen bij haar brede schouders, maar bij losser doen schuift hij achter de schoft. De horsewares passen wel, al is de duoliner & zweetdeken ook wat te groot als ze 198 heeft, eens kijken of een maat kleiner beter past (buitendeken is 198 wel gewoon netjes).

@ Daffie dat ga ik eens proberen.

@ Yellow; 100% droog krijg ik haar niet, of ik moet er uren voor uit trekken. Ik stap lang uit (in de bak, dan 10 minuten terug naar huis en daarna nog zonder tuig aan de hand). Laatst had ik haar eerst even met een zweetdekentje op stal gelaten en na 2 uur terug naar stal om de dekens te wisselen en was ze nog steeds vochtig.

@ Petit & Alwiene; dat kan ik wel proberen door de duoliner eronder te leggen, kijken hoe dat werkt. Dat is geen fleece, maar ook nylon gelofo ik. wordt wel van gezegt dat het ademend is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:44

TS ik heb ook 2 maten voor mijn merrie: voor de "buitendekens" heeft ze een 6'0 (183) maar als staldeken is een 5'9 (175) ruime genoeg.
Ik dacht dat het ook zo op de site stond dat als je je paard opmeet (middenborst tot achterkant billen) je er voor een outdoordeken meer/minder cm moest bijtellen/aftrekken zodanig onderdekens en staldekens vaak een maat kleiner zijn dan hun waterwerende broertjes

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:05

Oh dat wist ik niet, even op de site gekeken en staat er idd. Lekker snugger van mij := ga haar nog eens opmeten.

Vandaag ook flink gezweet, maar langleven een windje en niet al te warm weer, dan droogt ze snel. Wel met uitrijdekentje, en zoals hier werd gezegt; uitstappen aan hand met zweetdekentje erop. Daarna even met zweetdeken in stal gezet en is ze niet warmer geworden. Nu staat ze nog even 2 uurtjes buiten met 0 gram regendeken.

Maar met windloos weer & warmer (morgen wordt het geloof ik ook warmer) weet ik niet of hjet ook zo zal gaan....