beoordeling onderste punten stap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

beoordeling onderste punten stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:53

Ik heb gisteren wedstrijd gereden. Ging voor geen meter en de punten klopte gewoon ook naar mijn gevoel.

Maar:
Ik heb begin dit jaar veel geschreven en ook een en ander geleerd.
Nu viel mij op dat ik in een proef voor stapgedeelte een 6 had en voor middenstap een 7. (was wel enige voldoende in die proef)
Maar kreeg een 5 voor de stap in onderste gedeelte.
Ik dacht dat je dan niet lager kon krijgen

HOe zit dit?

Galop had ik in de proef bijv. paar keer een 4 en kreeg ik onderaan een 3
Draf had ik dan 6 en ook 5 jes en kreeg ik een 6.

Dus ik snap het gedeelte onderaan niet meer?

soofenflo

Re: beoordeling onderste punten stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:56

Gaat dit er niet om wat de jury van de gang op zichzelf vind.

Als je een 7 voor je middenstap krijgt, dan betekend dat dat je de oefening goed hebt uitgevoerd.
en de 5 onderaan vind de jury de kwaliteit van de stap die het paard heeft.

Zelfde geld voor je galop, oefeningen beter uitgevoerd dan de kwaliteit van de galop zelf.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:57

ik had ook met mijn pony's voor veeel staponderdelen 6'jes en heeeeeeeeeeeeeel soms eeen 7, maar onderaan een 5 en soms 4

mijn pony kon niet stappen, net een shetlander

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:58

mm oke maar dan snap ik de 6 gemiddeld niet.

Toen ik schreef werd er soms gevraagd wat ze ervoor op de punten gegeven had van stap. Kwam dit gemiddeld uit op een 6 werd het een 6.

Dus daarom snapte ik het niet meer.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:03

Marjolein, Annemarie beoordeeld het zoals jij het omschrijft. De gangen onderin worden beoordeeld aan de hand van de takt, het ritme en regelmaat. Stapt jouw paard voor een 7 de verruiming en is de andere stap ook voldoende dan krijg je toch vaak die 7. Voor de draf en galop hetzelfde.
Ook al rijd je je oefeningen voor onvoldoendes, maar is de gang wel zuiver hoor je toch voor de gangen voldoendes te krijgen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:04

dat dacht ik dus ook. Maar goed ik ben onderin in het gedeelte stap draf galop flink naar beneden gehaald.
Had geen 7 hoeven te hebben omdat ik een 7 had voor midddenstap maar gemiddelde had toch een 6 moeten zijn

Draf bijv. een 5

en galop een 4 (of evt 5 had ook 6jes)
Laatst bijgewerkt door Tyke op 25-10-10 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:05

En stond er iets bij die 5 en 4?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:05

nee enige commentaar stond achter de onderdelen. en wat merendeel tdh
onderin gedeelte stond helemaal niets.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:08

Dat vind ik een kwalijke zaak!! Heb je het nog aan het betreffende jurylid kunnen vragen?
Zeker in het L, als je dan al behoorlijk afgestraft bent in de onderdelen ga je dat niet nogmaals meenemen in de onderste cijfers....

Wie had je als jury? Mag ook per PB....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:35

De cijfers voor de gangen gaan puur om de kwaliteit van de gangen.
Ookal scoor je in de proef op alle galoponderdelen 4en en 5en omdat je paard tegen de hand is, als de galop goed zuiver is kan je dan op de galop zelf best een 7 scoren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:41

chrisje_83 schreef:
Dat vind ik een kwalijke zaak!! Heb je het nog aan het betreffende jurylid kunnen vragen?
Zeker in het L, als je dan al behoorlijk afgestraft bent in de onderdelen ga je dat niet nogmaals meenemen in de onderste cijfers....

Wie had je als jury?
Mag ook per PB....

Waar zijn die onderste cijfers dan voor? Voor de sier, of om je kan op een winstpunt te vergroten? Nee hoor, als je in de proef al afgestraft bent omdat er iets niet ging, kan dat zeker weten meegenomen worden in de onderste rij cijfers.

En wat is het nu om te weten wie die jury was? Zwart maken? Of om te voorkomen dat je daar zelf een keer bij start?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:21

kleinvosje schreef:
chrisje_83 schreef:

Wie had je als jury?
Mag ook per PB....

Waar zijn die onderste cijfers dan voor? Voor de sier, of om je kan op een winstpunt te vergroten? Nee hoor, als je in de proef al afgestraft bent omdat er iets niet ging, kan dat zeker weten meegenomen worden in de onderste rij cijfers.

Nee die zijn zeker niet voor de sier en ook zeker niet om je kans op winst te vergroten. De onderste rij cijfers is om o.a. de gangen apart te beoordelen. Op de takt, ritme, regelmaat en ruimte. Als je losse onderdelen niet goed zijn, maar de gangen wel lijkt het me sterk dat je daar nog extra op afgestraft wordt.
Ook de andere punten als de ontspanning etc., worden lang niet door elke jury nogmaals onderin extra meegenomen wanneer je al echt afgestraft bent op je onderdelen. Tenzij je het extreem gek gemaakt hebt in de ring.

kleinvosje schreef:
En wat is het nu om te weten wie die jury was? Zwart maken? Of om te voorkomen dat je daar zelf een keer bij start?

Mag je in 1 regio geen ervaringen uitwisselen met betrekking tot juryleden? Waarom zou ik een jurylid zwart willen maken? Dat heeft toch helemaal geen zin? En waarom zou ik voorkomen dat ik bij dit jurylid start? Wat maakt mij het nou uit bij wie ik rijdt?! Ik heb wel zo mijn voorkeuren tot bepaalde juryleden maar dat heeft iedereen wel volgens mij. En daarnaast is iedereen het weleens minder eens met een bepaald punt van een jurylid.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:36

chrisje_83 schreef:
Ook de andere punten als de ontspanning etc., worden lang niet door elke jury nogmaals onderin extra meegenomen wanneer je al echt afgestraft bent op je onderdelen. Tenzij je het extreem gek gemaakt hebt in de ring.

Natuurlijk worden die dingen meegenomen in de laatste onderdelen. Bij veel spanning scoor je laag op punt 27, bij een slechte/onrustige aanleuning ook en dat betekent automatisch ook een lager cijfer op punt 29.
Die onderdelen kan je eigenlijk zien als een samenvatting van de hele proef. Bij een goede en goed gereden proef scoor je daar hoog, bij een minder goede proef gaat de score daar naar beneden.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:37

Maar wanneer je op onderdelen in je proef dus al 2-en en 3-en scoort krijg je daar onderin geen 2 of 3, maar vaak nog die 4 of zelfs die 5. Omdat het dus in de onderdelen al flink is afgestraft.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:37

Je bent me voor Karin, dat wilde ik ook schrijven. Dat niet alle jury's dat doen, is fout, het hoort wel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:39

chrisje_83 schreef:
Maar wanneer je op onderdelen in je proef dus al 2-en en 3-en scoort krijg je daar onderin geen 2 of 3, maar vaak nog die 4 of zelfs die 5. Omdat het dus in de onderdelen al flink is afgestraft.

Maar daar word je niet alleen afgestraft op het niet goed gaan van het paard, maar ook op de wijze van uitvoeren van de onderdelen. Stel, een grote volte. Paard draaft aardig, maar volte wordt verschrikkelijk slecht uitgevoerd, niet rond, veel te klein of juist te groot, etc. Dan haalt dat het cijfer omlaag, niet de draf zelf.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:42

Punt 27 is een combinatie van 3 onderdelen Chrisje, daarbij moet je dus eigenlijk altijd middelen. Een paard kan erg gespannen zijn, maar wel recht en met een redelijk bevredigende aanleuning door de bak gaan. De spanning kan ook maar bij een paar onderdelen zijn geweest.