hoe zit het nu met trailergewicht en B-rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

hoe zit het nu met trailergewicht en B-rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:38

Ik heb een fiat palio weekend (station) met een 1.6 liter motor. Hij mag 1150 kg geremd trekken. Nu hebben mijn ouders een tweepaards trailer en deze mag mijn auto niet trekken (kaal gewicht trailer is 730 kg, tel er een paard bij op en ik zit over mn gewicht). We zijn er nu uit nood wel een paar keer mee weggeweest, omdat we geen andere optie hadden (degene die reed had wel een E-rijbewijs trouwens), maar dit is geen oplossing voor langere duur. De bus van mn ouders, waar ze de tweepaards altijd mee trokken, is kapot en ze hebben zelf ook geen auto meer die de trailer mag trekken. Ze willen de trailer absoluut niet verkopen en ruilen voor een anderhalfpaards, dus ik moet zelf een oplossing zoeken.

Ik ben nu bezig om zelf een (opknap)trailer te kopen, omdat ik heel graag niet meer afhankelijk wil zijn van anderen als ik met mijn paard ergens naartoe moet. Het is een anderhalf paards met een eigen gewicht van 500 kg. Hij mag maximaal beladen worden tot 1350 kg. Als ik hem zou beladen met mijn paard dan zit ik net onder de 1100 kg. Volgens mij mag ik het max. beladen gewicht van de trailer bij de RDW terug laten zetten naar bijvoorbeeld 1200 kg? Er zit wel wat werk in qua verf, maar de bodem, verlichting, remmerij, balken enz. zijn prima en wat ik belangrijk vind, er zitten raampjes in die open kunnen.

De vraag is.. mag ik deze combinatie dan met B-rijbewijs rijden?

Ik hoor iedereen gelijk denken, ga dan je E-rijbewijs halen, dan is het altijd goed.. maar op de één of andere manier durf ik dat niet. Niet omdat ik niet met een trailer kan rijden, maar omdat ik mijn rijbewijs 11 jaar geleden ook met de grootste moeite heb gehaald (heb er 5x over gedaan). Niet omdat ik niet kon autorijden, maar door examenvrees. Ik verprutste telkens mijn examen door de zenuwen. Nu hebben we geen ruim budget, ofwel, ik moet echt met moeite alles bij elkaar krabben. Dus als ik zou sparen voor mn E-rijbewijs, dan MOET ik hem in 1 of 2x halen, anders gaat het feestje qua financiën niet door. Met deze druk achter me, zie ik het absoluut niet zitten om er aan te beginnen. Daarom wil ik liever eerst een combinatie waarbij ik dus met B-rijbewijs mag rijden.

Ik hoor zoveel verschillende dingen over combi's met B-rijbewijs dus wie kan me vertellen hoe het zit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:44

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:45

heb je al in de wiki gekeken? Maar het is heel simpel, je moet een paar dingen weten:

1: leeg gewicht van je auto
2: maximaal toegestaan gewicht van de trailer

en 2 moet kleiner zijn dan 1, het heeft dus niets te maken met het daadwerkelijk gewicht, zolang jij geen E rijbewijs hebt.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:46

Je trailer + lading mag max niet zwaarder zijn dan het gewicht van de auto. moet zelfs 1 kilo lichter zijn.
Mijn trailer staat op kenteken 1120 (zo zwaar was mijn vorige auto) en mijn auto weegt 1200 dus ik rij safe.
Mijn trailer weegt 460 dus hou ik genoeg over voor mijn paard.
Op RDW.NL kun je ook een wijzigingsformulier downloaden.
Succes!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:49

Lielle schreef:
heb je al in de wiki gekeken? Maar het is heel simpel, je moet een paar dingen weten:

1: leeg gewicht van je auto
2: maximaal toegestaan gewicht van de trailer

en 2 moet kleiner zijn dan 1, het heeft dus niets te maken met het daadwerkelijk gewicht, zolang jij geen E rijbewijs hebt.

Kleine toevoeging: het totaalgewicht (dus trailer + auto) mag niet meer wegen dan 3500 kg, al zal dat hier waarschijnlijk niet aan de orde zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:57

Bedankt. Het ledig gewicht van mijn auto is 1070 kg. De trailer weegt 500 kg leeg, dus mag het paard 569 kg wegen wil ik binnen mijn gewicht blijven als ik het goed begrijp? Ik heb mn paard nog nooit gewogen, maar het is geen groot paardje (is maar 1.61 en compact gebouwd), dus ik denk dat ze wel iets onder het gewicht gaat blijven.

Hij mag trouwens officieel geremd 1200 kg trekken, zo staat het op het kentekenbewijs. Dus met E-rijbewijs zou deze trailer sowieso helemaal goed zijn. Maar ik heb natuurlijk geen E.

mellen95

Re: hoe zit het nu met trailergewicht en B-rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:05

Dat mag alleen als je de trailer terug laat keuren tot bv. 1060
De trailer moet lichter(maasa + laadvermogen) zijn dan je auto, en samen onder de 3500 kilo blijven.
Mijn auto weegt 1800 kilo en de trailer(massa + laadvermogen) weegt 1600
Dus opgeteld 1800 + 1600 = 3400... ik zit er net onder.
Je moet nooit van het ledige gewicht uitgaan altijd het totale gewicht van trailer(Massa + laadvermogen). Het maakt voor de wet niet uit of de trailer leeg of vol is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:06

Okey.. en dat terugkeuren.. hoe werkt dat precies? Dat is dus wel mogelijk?

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:07

Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

■de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

■de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

(bron: http://www.cbr.nl/1095.pp)

Zie ook onderstaand schema:
Afbeelding
bron: http://www.cbr.nl/1041.pp

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:10

terug laten keuren is niet moeilijk. gaat naar site van de rdw en kunt daar een formulier downloaden, die print je uit, vult deze in. samen met papieren van je trailer opsturen krijg je een rekening. Die betaal je en dan krijg je je nieuwe papieren! thats it!!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:12

Bedankt.. dan weet ik dus nu, dat mijn paard "niet zwaarder mag zijn dan een dikke 550 kg". en dat ik de trailer terug moet laten keuren naar 1060 kg als maximaal beladen gewicht. Boven die 3500 kg komen we nooit uit, dus dat is geen zorg.

Is er ergens meer info te vinden over het terugkeuren van een trailer (komt er dan echt iemand de trailer keuren of is het alleen een papierzaak die je bij de RDW kan regelen?

EDIT: ik zie dat ik al antwoord heb op deze vraag!

Sorry, ik heb er geen verstand van dus zal wel iets heel doms zeggen nu. Ik wil het gewoon graag safe en goed geregeld hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:21

als je het écht safe wilt rijden dan laat je deze auto staan, een 1.6 motor en het te trekken gewicht van maar 1150 kg is maar krap aan en je hebt helemaal niks 'over' voor als het een keer hard waait of je een keer omhoog een brug over moet....

Je auto weegt 1070 kg, trailer mag dus maar 1069 wegen op papier, zet die trailer eerst eens op de weegbrug voordat je m koopt. Trailers zijn vaak zwaarder in werkelijkheid dan op papier vanwege rubber matten, reservewielen, schopschotten etc.

Mijn paardje van 1.52 weegt al 525 kg dus ik zou ook eerst maar je paard gaan wegen voordat je die trailer koopt en terug laat keuren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:23

Uhm.. dan heb ik nog 2 vragen.. weet er ook iemand toevallig uit zijn hoofd wat de kosten van het terugkeuren zijn?

En de tweede vraag.. wat weegt nou een gemiddeld paard eigenlijk? Of hoe kom ik er achter wat ze weegt, want ik heb niet zo'n grote weegschaal thuis haha. Er vanuit gaande wat ik net al zei.. ze is maar 1.61, compact gebouwd, maar wel met stevige botten zeg maar :p. Zou zo'n paard nou meer wegen dan 560 kg?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:24

je moet beter lezen!

het maakt helemaal niks uit hoe zwaar jou paard weegt!!!!
je moet de papieren van de trailer bekijken en zien hoeveel je op die trailer mag laden, dat laadvermogen + het/ gewicht van de trailer moeten samen minder zijn als het gewicht van je auto

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:26

zou best eens kunnen afhankelijk van het jaargetijde... :)
je zou eens kunnen kijken of je een fourage handel of fabriek of zo met een weegbrug in de buurt hebt en dan daar je paard gaan wegen. Of de mobiele weegschaal laten komen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:27

cissy ik heb helaas niet de mogelijkheden om een dikke slee aan te schaffen voor de trailer ;). Dit is onze gezinswagen.. hij mag dus 1200 trekken en niet 1150 heb ik net even nagekeken, dus scheelt weer iets :p. En ik moet zeggen.. we zijn dus een paar keer met deze auto en de tweepaards op pad geweest (die weegt nog een beetje meer) en hij rijdt gerust 80-90 op de snelweg ermee.. dus ik denk dat ie het wel kan hebben.

spatter... ik moet het gewicht terug laten keuren naar 1060.. dus de trailer+paard mogen niet meer wegen dan 1060.. dan maakt het wel degelijk wat uit hoe zwaar mijn paard is lijkt me.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:27

Spatter, dat maakt wel uit, ze mag maar 560 kg laden, als paard zwaarder is dan mag ie niet in de teruggekeurde trailer, dus jij moet beter lezen.
auto weegt 1060, trailer weegt 500, max te laden massa is dan 560 kg.

Leorah, 1200 kg is ook weinig hoor, ik snap dat je het hiermee moet doen maar echt safe is anders. Dan moet je minimaal een 2 liter motor hebben en genoeg gewicht in de schaal leggen wat auto betreft.
Laatst bijgewerkt door cissy op 25-10-10 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:28

cissy schreef:
Mijn paardje van 1.52 weegt al 525 kg dus ik zou ook eerst maar je paard gaan wegen voordat je die trailer koopt en terug laat keuren.

Mijn paard van 1.56 is dit voorjaar weer eens op de Paardenweegschaal geweest en woog toen 410 kg. Het kan dus nogal verschillen, ook al komt de stokmaat overeen.

Mijn advies aan de TS is dan ook: meten = weten, dus weeg je paard eens. Dan weet je het zeker en dan kun je verder gaan puzzelen met trek- en trailergewichten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:29

precies!
en dan trailer wegen en paard wegen.
Laatst bijgewerkt door cissy op 25-10-10 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:29

auto weegt 1070, maar ik wil het niet om die 10 kg laten spannen, dus beter ietss minder max gewicht voor de trailer, vandaar 1060.

Ja ik zal eens kijken waar ik haar kan wegen. Ik denk dat ik wel iets kan vinden daarvoor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:30

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:34

Bedankt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:36

Volgens mij gaat het alleen niet om het leeg gewicht van de auto maar het maximaal beladen gewicht van zowel auto als trailer. Is ook logischer...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:37

nee, dat klopt niet. Leeg gewicht van de auto, kijk maar na.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:38

Terugkeuren op papier kost ongeveer € 50
Heb het zelf ook al 2x laten doen.

Over motorcapaciteit: ik ben met een 1.7 l busje naar Frankrijk en Tsjechië gereden, over de bergen, met 1000kg erachter. Niet heel comfortabel, maar als jij binnen Nederland blijft en goed defensief rijdt, is het zeker mogelijk. Het houdt je alert, zal ik maar zeggen :Y)

@Vjestagirl: klopt, max totaalgewicht van beide mag ook niet boven de 3500kg uitkomen. Maar een auto van 1070kg heeft meestal geen laadvermogen van 1370kg :D