Scheren, hoe en waar te beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Musicfan12

Scheren, hoe en waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:39

Hey bokkers,

Weet niet of dit topic al bestaat maar ben erg benieuwd hoe jullie scheren, met scheerapparaat natuurlijk :+ , maar ik ben benieuwd hoe. Waar begin je, wat doe je als eerste en wat bewaar je voor later. Doe je het altijd op dezelfde manier of pas je het aan op het paard (voor het eerst /al vaker geschoren / nerveus of juist relaxed. En ben benieuwd naar leuke tips en trucs om zo netjes / streeploos / strak mogelijk te scheren.
En ben benieuwd naar het type scheerapparaat wat je gebruikt!

Groetjes!

catalyst1

Re: Scheren, hoe en waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:34

Ik begin op de schouder,dit om te kijken hoe het paard reageerd en trapveilig te staan.Daarna buik,achterbeen,voorbeen.Andere kant precies dezelfde volgorde.Pas op het laatste doe ik het hoofd.
Ik scheer 1x tegen de haren in en 1 keer op de scheerichting op de strepen weg te werken.
Als het paard nerveus is,scheer ik een moeilijk stuk,afgewisseld met iest wat hij makkijker vind,om hem niet in de stress te jagen.Benen scheer ik uit de hand.Dus ik til het been op.Naar voren strekken,kan je de voorkant scheren,naar achteren kan je de achterkant scheren.Binnenkant van de benen doe ik vanaf de andere kant scheren.Vormpjes,(zadeldekje,driehoekje staart of model) scheer ik ook zo snel mogelijk weg,zodat het model er alvast inzit.
Verder is het allebelangrijkste om rustig te scheren.De machine moet als ware vanzelf door de haren gaan,dus niet duwen/trekken met de machine,want dan krijg je lelijke strepen.
Ik scheer met een Ausculap en een heiniger....

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:00

Dank je wel! kijk daar heb ik wat aan. Ik ben zelf aan het kijken naar de Heiniger progress om aan te schaffen. Hoor er ook veel goede dingen over, vooral dat deze stiller is dan andere apparaten.. kan je dit beamen?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:22

Ik scheer mijn paard in een jachtmodel:
De benen en het hoofd worden niet geschoren, en verder doe ik mijn paard half (bovenkant niet, en halverwege en onderkant wel).
Dit doe ik omdat ik het echt niet kunnen vind dat een paard in de winter lekker warm onder zijn deken staat, het baasje wil gaan rijden dus de deken van zijn lijf af grist en het paard in één keer bij hele koude temperaturen in zijn nakie staat. Ik zou dat zelf ook echt vreselijk vinden.
Ik heb een Lister scheermachine, heb deze nu 3 jaar en ben er heel tevreden over.

Mijn paard is heel braaf met scheren. De eerste keren begon ik bij zijn schouder om hem te laten wennen. Maar hij vind zo'n apparaat echt niet boeiend. Ik ben daarna begonnen bij zijn billen. Het nadeel van een jachtmodel vind ik dat het heel lastig is om beide kanten tegelijk te maken. Ik ben niet zo'n handige hierin, waardoor de ene kant bv 10 cm korter bij zijn billen was dan de andere kant.
Ik begin nu ter hoogte van zijn billen, zodat ik beide kanten tegelijk begin. Dan werk ik in één streep naar zijn hoofd/nek toe. Doe dat ook aan de andere kant en controleer of het een beetje gelijk is.
Daarna ga ik alles onder de streep totaan de benen wegscheren.

Belangrijk om geen strepen te krijgen is dat je het scheermes PLAT op het lichaam van het paard houdt. Heel rustig scheren. En ook heel belangrijk. Je apparaat iedere tien minuten even olieën. Hierdoor voorkom je dat de messen te warm worden.

Als je lang bezig bent is het wel slim om je paard halverwege even pauze te geven. Dekentje op even in de box zetten, kan ie even ontspannen/plassen/hapje eten.

Succes ermee!

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:03

En wat voor aparaat gebruiken jullie? Ik zit te denken om een heigener progress aan te schaffen, deze zou namelijk erg stil zijn.. Iemand ervaring mee en anders een ander "stil" merk?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:27

Gooya schreef:
Ik heb een Lister scheermachine, heb deze nu 3 jaar en ben er heel tevreden over.

Musicfan12 schreef:
En wat voor aparaat gebruiken jullie? Ik zit te denken om een heigener progress aan te schaffen, deze zou namelijk erg stil zijn.. Iemand ervaring mee en anders een ander "stil" merk?

Sylvia_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:01

Heiniger is prima voor een heel paard. Andis (hondentondeuse, superstil) is heel geschikt vor het hoofd en benen opscheren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:17

Mijn paard wordt elke winter geschoren. Ik begin dus aan de achterkant bij de kont. Ik begin zo laag mogelijk ga tegen de haargroei in en trek de haal zo ver mogelijk door naar boven.Ik maak dus lange halen. Zodra de achterhand kaal is, leg ik meteen een zweetdeken op de achterhand om afkoelen te voorkomen. Voor het middenlijf begin ik onderaan de buik en ga weer door tot bovenop de rug, de zweetdeken komt dus ook steeds verder naar voren te liggen.

Oja ik gebruik een opscheermachine van Mösser en heb met 2 uur mijn hele paard kaal.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:20

@ Daffie dan heb jij vast een hele brave knol ;) Doe je ook zijn/haar hoofd? en gebruik je daar dan de kleine tondeuse voor?

Ik ben van plan volgend jaar de gaan scheren. Heb net een tondeuse aangeschaft van het merk Onyx en die ga ik volgende week proberen op mijn paardje, beetje pluimen uit zijn oren, derde oortje en baard en zo, kijken wat hij er van vind. Hij is volgens mij nog nooit eerder geschoren geweest dus we gaan het zien. :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:26

Ik gebruik de Sectolin 200 clipper voor hoofd en benen. Doe de benen op een ander moment dan de rest, dan hoeft mijn paard niet zo heeeeel lang stil te blijven staan. Lijf doe ik met een Aesculap, erg fijn apparaat. Nier het stilste apparaat volgens mij, maar ik ben er tevreden mee. Mijn paard vindt em eerst even eng, totdat ze door heeft dat het lekker trilt op haar lijf!

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:38

Ik volg dit ook even, ben ook een beetje aan het rondkijken naar een fijne scheermachine.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:43

Ik begin altijd bij de achterbenen en werk zo door naar voren, zodra ik de achterhand kaal ben leg ik er wel altijd een deken op.

Ik scheer met de liscop erg fijne machine en scheer er het hoofd ook mee.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:49

Ik bergin altijd op de schouder :) Dan doe ik eerst de hals en werk ik eerst naar achter, dan naar beneden :)

X_Loes_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:38

catalyst1 schreef:
Ik begin op de schouder,dit om te kijken hoe het paard reageerd en trapveilig te staan.Daarna buik,achterbeen,voorbeen.Andere kant precies dezelfde volgorde.Pas op het laatste doe ik het hoofd.
Ik scheer 1x tegen de haren in en 1 keer op de scheerichting op de strepen weg te werken.
Als het paard nerveus is,scheer ik een moeilijk stuk,afgewisseld met iest wat hij makkijker vind,om hem niet in de stress te jagen.Benen scheer ik uit de hand.Dus ik til het been op.Naar voren strekken,kan je de voorkant scheren,naar achteren kan je de achterkant scheren.Binnenkant van de benen doe ik vanaf de andere kant scheren.Vormpjes,(zadeldekje,driehoekje staart of model) scheer ik ook zo snel mogelijk weg,zodat het model er alvast inzit.
Verder is het allebelangrijkste om rustig te scheren.De machine moet als ware vanzelf door de haren gaan,dus niet duwen/trekken met de machine,want dan krijg je lelijke strepen.
Ik scheer met een Ausculap en een heiniger....

Helemaal mee eens! En geef hem een lekker hooinet om te knabbelen ;)

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:41

ik scheer met een aesculap favorita II..kost wat, maar ideaal ding (en mn va heeft m ook):
voor wat betreft mn aanpak; zie topic van hysterisch paard scheren

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:47

Pashon schreef:
Ik begin altijd bij de achterbenen en werk zo door naar voren, zodra ik de achterhand kaal ben leg ik er wel altijd een deken op.

Ik scheer met de liscop erg fijne machine en scheer er het hoofd ook mee.

ik neem dan aan dat jullie alleen je eigen paard scheren?
want om nou bij een vreemd paard tussen de achterbenen te beginnen????

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:49

Ik begin om een of andere reden altijd bij zijn linker voorbeen. De ene keer doe ik eerst de onderkant van alle voetjes, de andere keer pak ik eerst het voorbeen vd kant waarmee ik bezig ben en pas het achterbeen als ik bij de kont ben. Ik doe altijd eerst heel de linkerkant (borst/buik/rug/kont/achterbeen) en dan heel de rechterkant. Dan hals en het hoofd doe ik sowieso altijd als laatste.

Ik heb een Sectolin 800.

Oh ja als het niet te koud is (deze winter al in september geschoren) dan was ik hem na het scheren en ziet hij er streeploos en mooi (zonder dat vieze huidvet etc) eruit!

Voor netjes te scheren probeer ik lange halen maar dat lukt me 9 vd 10 keer niet en tot nu toe heeft dat het resultaat niet beinvloed. Wel pak ik de rand zeg maar van het nog te scheren haar ruim op het blad. Dus dat je met het blad op een stukje vd huid komt waar je al geschoren hebt, dit voorkomt strepen.

Dit alles doe ik in 1 uur en 45 minuten met wassen etc 2 uur.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:48

Ik heb een Heiniger progress, scheer er ongeveer 20-30 per jaar mee, ben er zeer tevreden over. Loopt niet warm, veel stiller als die grote machines en erg handzaam.

Ik begin altijd voor bij de buik, omdat ik de machine meestal nog moet afstellen. Dan werk ik de buik helemaal af, billen en dan pas de hals. Ik heb mezelf aangewend eerst hals/buik/billen te doen en pas hoofd/benen als laatste te doen, mocht ik toch onverwachts met een kapote machine zitten, ziet het er tenminste niet heel beroerd uit en kan ik het mijn opscheermachine (favorite) afmaken.
Paarden die gesedeerd zijn begin ik juist bij hals/benen/hoofd omdat vaak in het begin de sedatie het beste werkt. Ik zou in iedergeval NOOIT aan de achterbenen beginnen, wil toch altijd even aftasten hoe een paard reageert.

Ik werk met halve banen, dus zet steeds een halve baan aan, zo krijg ik ze vrijwel streeploos. Toch wat streepjes, even de messen er in een andere richting opzetten, dan scheer je die meestal ook nog weg.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:20

Gisteren een Liscop 3000 aangeschaft. Heb al vaker met dit apparaat gewerkt maar had er nog geen voor mezelf.
Nu zei de verkoper dat ik alleen olie in het gaatje moest doen en niet op de messen zelf anders snijden ze niet meer goed, voorheen deed ik dit namelijk wel altijd.
Nog meer mensen met een Liscop 3000 en hoe doen jullie het?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:24

Ik scheer mijn paarden en andere paarden ook. Ik begin op de kont en maak zo'n lang mogelijke halen. Wat ik doe om strepen te voorkomen, is bij een nieuwe baan, het mesje van mijn apparaat ong 1/8 over de vorig haal zet.
Wat voor apparaat ik heb weet ik niet, moet ik ff nakijken ;) Het zit iig in een grote knalrode doos ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:55

Ik begin alleen als het paard schoon en droog is, ik verwacht dat ook van de eigenaar. Zo is het makkelijker scheren, niet pijnlijk voor het paard en scheelt botte messen door zand etc.

Verder is liefst de ieman erbij die het dier vasthoudt en kan assisteren met benen optillen bij lastige plekjes achter de elleboog en tussen de voorbenen.
Ook kan de vasthouder het hoofd draaien zodat de hals mooier te scheren is, hoofd omhoog kan, beentje mooi naar voren kan strekkenof eventueel een been kan optillen als ze wat lastig zijn. etc etc. Praam heb ik met touwtje wat vasthouden betekent maar ook met een clip zodat hij aan het halster kan indien hij nodig is
Vastzetten kan ook maar dit vind ik persoonlijk makkelijker werken

Ik geef ze nooit een hooinet, ze bewegen dan teveel om het netjes te dun.
Verdoven: ruim op tijd een goede dosering, liever iets teveel tranquigel/sedasan. Dan 45 min. inwerken en aan de slag. Ook op voorhand verdoven als ze nog geen stress hebben anders werkt het nauwelijks

Ik start het scheren op de linkerschouder, dan zet ik bij een model wat benen erin houdt de streep op het voorbeen en werk de hals af en de borst. Dan de romp en vervolgens de achterkant, weer met een streep waar de benen erin blijven. Zo ook de andere zijde.

Als het apparaat ermee uitscheidt ziet het paard er niet lelijk uit. Nu heb ik 2 grote machine met elk 3 sets mesjes dus dat kan in theorie niet voorkomen...

Als laatste doe ik dan de benen en het hoofd.
Gesedeerde paardendoor de DA (intraveneus) idd eerst het hoofd en de benen ivm de uitwerking van de verdoving, bij Sedasan of Tranquigel maakt het niks uit vind ik. Als je maar op tijd geeft en flink wat. Dan begin je na 45minuten pas.

oh ja, ik heb een Liscop en een Heiniger Handy, 2 moser opscheermachines