een goed begin is het halve werk dus tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

een goed begin is het halve werk dus tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:11

nou zo als ik jullie al had laten weten kon mijn haflinger van 19 maanden
misschien op de wei blijven deze winter
dit gaat gelukkig door hij komt op een stuk weiland met een container te staan met 4 ander jarlingers (merrie.s)
nu kan ik dus wat meer met hem gaan doen echt het kleine werk hoor zoals poetsen en wandelen en zo
maar dit is mijn eerste jaarling (veulen) en wil het dus wel gelijk goed gaan doen
ik heb wel iemand die mij 1 keer per week komt helpen met alles
ook ga ik met haar samen schriktraining doen een beetje
maar wil daar naast ook soms zelf een beetje oefenen met hem( gewoon heel kort )
dus wie heeft er tips om dit goed aan te gaan pakken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:16

Willen de eigenaren van die andere jaarlingen graag veulentjes??? Jouw hengstje kan die andere veulens wel bevruchten en dat levert een hoop gezondheidsrisico's op voor die veulens.
Ik zou in jouw geval zorgen voor andere hengstjes als speelkameraad. Daar heeft hij sowieso betere speelmaatjes aan en er is geen risico op drachtigheid.

Iris82

Re: een goed begin is het halve werk dus tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:17

Naast je stappen, voetjes geven, borstelen.
Das voor de komende tijd nog meer dan genoeg.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 20:49

Waratje schreef:
Willen de eigenaren van die andere jaarlingen graag veulentjes??? Jouw hengstje kan die andere veulens wel bevruchten en dat levert een hoop gezondheidsrisico's op voor die veulens.
Ik zou in jouw geval zorgen voor andere hengstjes als speelkameraad. Daar heeft hij sowieso betere speelmaatjes aan en er is geen risico op drachtigheid.

dat willen ze zeker niet
maar dat zou ook moeilijk gaan hij is al ruim een halfjaar ruin dus daarom kunnen ze gewoon bij elkaar
was er vergeten bij te zetten dat hij al ruin was

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:57

Zoals gezegd is, niet teveel doen met hem, laat hem lekker van zijn veulentijd genieten, poetsen, voetje geven en kroelen is voor nu genoeg!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:13

Er komt geen volwassen paard bij te staan om het jongspul op te voeden? Is wel beter om een sociaal ouder paard erbij te hebben staan om de kleuters een beetje redelijke omgangsvormen mee te geven.
Verder niet teveel willen, gewoon met regelmaat even mee laten lopen aan het halstertje, af en toe even vastzetten (eerst leren als hij dat nog niet kent), borsteltje erover, hoefjes krabben, zadeldekje erop leggen, misschien eens een lakentje of dekentje, zodat het bekend is. meer is niet nodig. Voor de duidelijkheid: niet allemaal in één sessie, maar 1 dingetje per keer.
Concentratie van een jaarling is vrijwel niets, dus even uit de groep halen en weer terugzetten is al heel wat oefening voor ze.

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:20

Ik ga mee met bovenstaande. Niet teveel doen, lekker pony laten zijn en ook lekker laten ravotten.
Er is straks nog genoeg tijd om schriktraining enz te doen.