Met welke deken moet ik beginnen? Ouder paardje.. trilllen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suci

Met welke deken moet ik beginnen? Ouder paardje.. trilllen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:59

Hoi allemaal,

Mijn paardje is nu dik 22 jaar. Normaal gesproken laat ik hem eerst een wintervacht krijgen, en als het dan kouder wordt leg ik een 200 gr. deken op zijn rug. Mocht het echt super koud worden, dan heb ik nog een 500 gr. deken die ik bij hem op leg. Ik voer hem ook nog eens bij, want ik merk dat hij dun uit de winter komt. Hij valt erg af. Hij gebruikt erg veel energie om zich warm te houden.

Nu kwam ik gister op stal en was hij erg aan het beven/trillen! Ik heb dit nog nooit gezien bij hem!! Hij reageerde gewoon als vanouds, liep goed, at zijn peentjes etc. Maar zijn spieren waren echt verkrampt. Ik heb toen een wollendeken opgelegd, hiermee ging het niet weg. Omdat het regende heb ik hem een 200gr. regen/winterdeken opgelegd en toen buiten een stuk gewandeld. Hij was fris en reageerde ook als vanouds.
Toen we terug kwamen toen heb ik de 200gr. deken eraf gehaald, zijn hals drooggewreven en toen was hij niet meer aan het trillen/beven. Denk dus echt dat het de kou is geweest. Ook omdat ik toen 4 uur later weer bij hem langs kwam (in de avond en hij stond ook deze hele tijd binnen) en hij was niet aan het beven/trillen.

Ik ben dus nog nooit gelijk begonnen met een deken, maar nu blijkt, denk ik, dat dit nu dus wel echt nodig is. Maar kan ik gelijk met een 200gr. deken beginnen? Het is natuurlijk al eind oktober, dus ik neem aan dat ik nu niet eerst een 100gr. erop hoeft te leggen. Misschien dat ik daar volgend jaar wel mee kan beginnen...

Hebben jullie advies en tips voor mij??

Alvast bedankt!!!

PreHungaro

Re: Met welke deken moet ik beginnen? Ouder paardje.. trilllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:40

ik zou die 200 grams er gewoon opleggen. en dan gewoon een paar keer per dag voelen onder de deken. Als het gewoon warm aan voelt is het prima, als hij klam of bezweet aanvoelt is het waarschijnlijk te veel.

de 500 grams kun je dan misschien opleggen als het echt hard gaat vriezen. Voor nu is dat nog veel te warm ben ik bang. vooral als hij nog op stal staat.

Een deken kan wel goed helpen om een paard wat dikker te houden in de winter. Wij hadden ook een ouder paardje dat altijd te dun uit de winter kwam. Laaste winter een deken van 200 gram opgelegd ( niet meer niet minder ) en deze kwam een stuk beter de winter uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:34

voor een ouder paardje kan een 200 grams wel al hoor,zeker als je al merkt dat ze het sneller koud hebben