jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kyra1234

jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 08:36

hallo
ik wou graag jullie mening over het rijden met jonge paarden op wedstrijden.
vanaf welke leeftijd vinden jullie dat een paard op wedstrijd kan?
is 3 jaar niet erg jong en snel?
groetjes kyra

Anoniem

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:42

Volgens mij heb je daar regels voor, moet je even op de site van knhs kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:43

Dat ligt er helemaal aan hoe ver het paard is, maar evengoed vind ik het erg snel ja. 4 jaar is oud zat. En volgens mij mag je idd nog niet starten met een 3-jarige, iig zeker niet bij het springen.

Maar je kunt beter rustig aan doen dan dat je te snel gaat.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:14

Je mag vanaf 1 januari van het jaar waarin het paard 4 wordt starten. Het hangt van het paard af of het daar klaar voor is. Hoewel ik het persoonlijk te jong vind omdat ze dan voor hun 4e al de nodige (mss wel teveel) training hebben gehad. Mijn 3,5 jarige gaat voorlopig nog niet mee in elk geval.

irimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:19

3 jaar is inderdaad echt wel heel erg jong. Als het goed is zijn ze dan net onder het zadel en nog niet toe aan de belasting van wedstrijden

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:37

je mag toch vanaf oktober in het jaar dat het paard 3 geworden is in de B starten?

je kunt moeilijk beoordelen wat te jong is en wat niet :) ik vind dat je hem best eens mee kunt nemen, mits er een bepaalde baiss opzit (fatsoenlijk stuur, rem, gas ed) je moet sowieso andere niet in de weg rijden omdat je er nog niet mee kunt sturen ;)

en tuurlijk zien ze dan van alles en zijn ze onder de indruk, daarom moet je dan ook niet elke week gaan :)

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:15

je mag met een paard wat 3 is gewoon in de B starten, maar nog niet in het L1. daar moet het paard 4 jaar voor zijn. een paard wat 4 jaar is kan best op wedstrijd hoor. Mijn paard is nu een half jaartje 4 en ben ik ook al mee op wedstrijd geweest en het is echt niet te zwaar hoor. ik denk dat het ook aan het paard ligt. En zeg nou eerlijk, zo moeilijk is een B proefje niet..

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:12

Je mag idd in het jaar waarin het paard 3 geworden is vanaf OKTOBER starten! en idd in de klasse B. Vanaf 4 jaar mag je L, vanaf 5 jaar M en 6 jaar Z. Het ligt even aan het betreffende paard. Er zijn paarden van 3 die al heel volwassen zijn en paarden van bijvoorbeeld 4 die nog heel erg bleu zijn!! Ik vind inderdaad ook dat er al wel een basis in het paard moet zitten zodat je niet een ander tot last bent op het wedstrijd terrein..
Uiteraard is het iedere eigen keuze..

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:21

Oja dit vond ik op knhs.nl dan klopt t wat oversized zegt.

Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijds-grens te hebben bereikt:
Klasse B : minimaal 3 jaar vanaf 1 oktober
Klassen L1 en L2 : minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klassen M1 en M2 : minimaal 5 jaar vanaf 1 april
Klassen Z1 en Z2 : minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht : minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar : minimaal 6 jaar

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:44

Ligt eraan hoe je ermee omgaat. Ik neem mijn driejarige (vanaf augustus ohz) komend weekend al mee op wedstrijd. Hij is erg cool in zijn hoofd en het zijn voor ons oefenrondjes om te wennen. Dus max. 10 minuten voor de proef opstappen, even warmlopen, B-proefje rijden en dan weer ernaast lopen om uit te stappen. Moet kunnen, is niet zwaarder dan een half uurtje thuis rijden. Alleen wat meer te zien en daar gaat het om.
Als je met een driejarige op wedstrijd gaat lopen stressen omdat hij niet netjes genoeg loopt of het even niet meer snapt dan ben je imo fout bezig.

tjosefiina2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:40

ik vind het ook erg jong voor een 3.5 jarige.
Als ze klaar zijn voor betekent het gewoon dat ze heel erg jong zadelmak geworden zijn..

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:43

Dressuur mag vanaf oktober, springen mag pas als hij 4 is en dan vanaf april :j

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:35

tjosefiina2 schreef:
ik vind het ook erg jong voor een 3.5 jarige.
Als ze klaar zijn voor betekent het gewoon dat ze heel erg jong zadelmak geworden zijn..

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn 4,5 jarige is pas 7 maanden onder het zadel en heeft een uitzonderlijk goede balans voor zo'n jong paard. En sommige paarden vinden het nu eenmaal heel erg lastig om op hun eigen benen te lopen en sommige vinden dit minder moeilijk zoals mijn paard. En als hij rijden goed gaat, waarom zou je dan niet op wedstrijd kunnen? Voor zo'n jong beest is het alleen maar goed om overal heen te gaan en eraan te wennen.

Anonaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:59

dat ligt aan het paard, en wat de ruiter wil :)
als het voor de ervaring is, even een wedstrijdje proberen, kan het wellicht geen kwaad, dat is alleen maar ervaring opdoen :j

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:13

Je mag met een drie jarig paard nog niet eens wedstrijden. Volgens mij mag je pas wedstrijden rijden in het jaar dat ie 4 wordt en dan vanaf april. (in ieder geval voor het springen)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:10

Als je denkt dat je paard het aan kan, waarom niet?

Ga ook sinds Oktober met een 3 jarige (geboren in Februari) op wedstrijd die is vanaf eind Mei/Juni onder het zadel :) Kunnen ze mooi alvast wat ervaring op doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:20

Een B (dressuur) proef is niks meer dan wat je imo thuis zou rijden, dus waarom niet? De ervaring van ander terrein kan een paard maar alvast hebben, en een B proef gaat echt geen paard dood aan. :n