Elk voorgaande jaar had mijn paard winterdekens op, ook omdat hij grotendeels binnen stond in een buitenbox.
Inmiddels staat mijn paard van 9 tot 16 op het weiland en snachts in een binnenstal waar de temperatuur niet onder 0 komt.
Hij staat nu overdag en snachts nog zonder deken (bij enorme regenval een ongevoerde regendeken) en ik twijfel om hem deze winter zonder deken te laten. Maar.. snachts staat hij dus stil in een box, is dit niet te koud? Hij heeft ernstige kogelartrose, maakt kou dat niet onaangenamer of zou dat niet uitmaken als hij een wintervacht krijgt?
Dilemma dus; wat is jullie ervaring met het zonder/met deken houden?
Groetjes, Rebecca
boooo
Geplaatst: 23-10-10 12:13
Hier zijn al een aantal topics over waar je je vraag kan stellen
3uitenbeen
Geplaatst: 23-10-10 20:20
Over het algemeen denk ik zo natuurlijk mogelijk, toen ik nog wedstrijd reed had ik mijn paard onder een dek vanwege het zweten en kort houden in het haar. Toen ik ben gestopt heb ik geen dekens meer gebruikt, mijn paard had genoeg haar en beschermde zichzelf zo wel tegen kou. Mijn paard liep overdags buiten, ook in de regen en ging 's nachts naar binnen. Voor de artrose maakt het niet uit, een deken ligt tenslotte op de rug
tam20
Geplaatst: 24-10-10 08:25
Je moet gewoon goed naar je paard kijken.
Mijn paard had altijd dekens op, toen deze vorig jaar met pensioen ging ( 24/7 land met inloopstal ) heb ik een superwarme Rambo deken met hals voor haar gekocht, omdat ik bang was dat ze het koud zou krijgen. Ze heeft de hele winter onder een 0-grams regendeken gestaan, ze had het totaal niet koud. Die lekkere warme deken is dus ongebruikt doorverkocht.
Op zich moet een wintervacht voldoende zijn, maar net als de voorgangers zeggen kijk naar je paard. Oudere en zieke paarden hebben meer moeite met zichzelf warm te houden bijvoorbeeld.