Je mag best een keer flink erop slaan, want dat doet een paard in de kudde ook en ja...
Voor mijn gevoel een dooddoener eerste klas. Want als je werkelijk gedrag in een kudde wilt evenaren en alles wilt doen zoals het in een kudde wordt gedaan, ga je er niet op zitten, longeren, inspannen, kunstjes mee doen of wat dan ook.
Ja... paarden verkopen elkaar in een kudde zeker regelmatig een mep of bijten elkaar.
Maar wel in een ander context want ze verlangen op dat moment niets anders dan dat kuddegenoot aan de kant gaat omdat baasje daar wil staan/eten/merrie wil dekken etc.
Dus altijd met een functie.
De dingen die wij met een paard willen doen, heeft in de ogen van een paard geen functie, dus is het allerminst logisch dat hij doet wat we willen, noch logisch om er een pak slaag voor te krijgen.
Het geven van een klap is in de regel een gevolg van het feit dat we op dat moment geen andere oplossing weten.
Ik zou zeggen: Noem het dan ook zo.
Zeg dan gewoon... ik zou een klap geven, want ik weet niet hoe ik de situatie anders moet oplossen.
Dat is iig eerlijk.
Bijvoorbeeld... stel ik ga mijn paard uit de wei halen, maar een ander paard uit de wei besluit dat hij mij eigenlijk wel eens met de grond gelijk kan maken. Ik heb, bijvoorbeeld in zijn ogen, niets te zoeken in zijn kudde.
Daar sta ik dan... midden in de wei en een paard komt met de oren in de nek, bek open, maaiend met zijn voorbenen op mij af.
Ik zal eerlijk zijn... op dat moment grijp ik wat ik kan grijpen (voor zover ik niets in handen heb) om mijzelf te verdedigen. Hoe dan ook.
Dat doe ik omdat ik niet zou weten hoe ik anders levend uit die wei moet komen. Niet omdat ze het in een kudde onderling ook doen.
Ik ben nu eenmaal geen paard en dat weet ik en dat weet die dolle die op mij afkomt.
Ik handel vanuit mijn menszijn en probeer te overleven en desnoods een stuk hout grijpen en slaan is op dat moment de enige oplossing die ik kan verzinnen.
Het is niet mooier dan dat en het heeft niets te maken met kudde gedrag.
Stel er komt iemand en die vertelt mij dat ik het kan oplossen door het opzetten van een bolhoed en dan de vogeltjesdans uit te voeren in de wei terwijl ik als een haan kraai.
Hoe absurd het ook lijkt.... ik heb maar 1 ding in handen wat ik kan gebruiken in bovengenoemde situatie en twee oplossingen kan handig zijn, bijvoorbeeld als er geen stuk hout is.
Dan is het op zijn minst zinvol op te vragen: waarom die bolhoed, waarom nu precies de vogeltjesdans en waarom dat gekraai erbij?
Als de ander mij haarfijn uit kan leggen waarom dit uitgerekend zo werkt en wat het doet bij een paard, is het zinvol om mij erin te verdiepen. En als ik bij iemand zie dat het resultaat werkt, kan ik het ook gaan leren van iemand met ervaring en vanuit een veilige situatie , om te beginnen.
Bovengenoemde situatie lijkt me niet een situatie om te experimenteren met iets wat 'misschien' kan werken, want stel dat het gekraai van de haan heel belangrijk is, maar ik tokkel per ongeluk als een kip. Dan land ik alsnog met mijn kop omlaag in de modder.
Maar goed... als ik het leer, dan heb ik dus 2 manieren waarop ik een dergelijke situatie kan oplossen. De vogeltjesdans komt in de kudde niet voor, maar als het werkt, werkt het.
En dan heb ik altijd een alternatief.
Een andere mooie regel die ik erg vaak tegenkom:
Hij kan best tegen een stootje. Hij is niet van suiker.
Klopt.
Een paard kan tegen een stootje. Wij ook.
Als onze baas/echtgenoot/ouder mompelt dat we iets onmiddelijk moeten doen en we verstaan hem niet/begrijpen het niet/kunnen het niet/willen het niet omdat we er de reden niet van inzien, en we krijgen dan meteen een klap omdat we niet luisteren, gaan we daar niet dood aan.
Maar of dat altijd de goede oplossing is, valt te bezien.
Moeilijk te beoordelen, denk ik dan, vanachter een toetsenbord.
Paarden zijn er over het algemeen niet op uit om rotzooi te trappen.
Verzet kan door veel redenen ontstaan
Pijn
Angst
De vraag niet begrijpen
Het niet kunnen
Niet willen (waarom zou ik.... veel voorkomend bij zelfbewuste paarden die er geen brood in zien om zich onnodig druk te maken... maar vaak de ideale partner vormen als je de moeite neemt om ze een reden te geven waarbij je in aanzien stijgt... -reden die in zijn ogen hem iets oplevert dus.)
Kunst is het ontdekken waar het verzet vandaan komt en daar iets mee te doen.
En dan liefst de nodige pijlen in je zak te hebben die je er dan bij kunt halen.
Ik geloof dat het Mark Rashid was die zei: Je kunt beter tien oplossingen hebben bij een probleem dat een oplossing bij tien problemen.
Gelijk heeft ie.
Want het probleem zit in de regel bij baas/ruiter en het feit dat deze niet weet hoe hij de situatie moet oplossen, omdat hij het niet begrijpt of omdat hetgeen hij kent in deze situatie niet werkt.
Niets om je over te schamen, lijkt me. In dit opzicht ben je nooit uitgeleerd.
Maar het tast ooit het ego aan en het is een confrontatie met jezelf.
En dan is het toch makkelijker om te zeggen... ik geef een flinke klap, want dat doen ze in de kudde ook. Hij is tenslotte niet van suiker