Expres voerbak omtrappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Expres voerbak omtrappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 21:28

Nou ben ik toch wel is benieuwd of iemand dit snapt...

Mijn pony krijgt 9 van de 10 keer zn eten buiten de stal in een voerbak (zo'n oranje teiltje van de action) aangezien zn stalmaatje zn bak anders plundert.

Nou heeft ie een tijdje terug besloten dat eten veeeel lekkerder is als je het van de grond eet, en gaat hij net zo lang met zn voorbeen staan maaien tot de bak omver gekieperd is en al zn eten op de grond ligt. Heb t vermoeden dat de eerste paar keren per ongeluk waren aangezien ie zich t rambam schrok toen zn voet ineens in een oranje bak stond, maar tegenwoordig vertrekt ie geen spier meer, t is echt expres. Maar heeft iemand dit vaker meegemaakt? Ligt t misschien aan de kleur ofzo? T lijkt mij toch een heel gedoe om al die kleine stukjes voer tussen de tegels uit te moeten wurmen.... In t begin heb ik m nog wel gecorrigeerd als hij ging staan maaien, maar omdat t verder geen kwaad kan heb ik m maar laten gaan. Hij richt t puur en alleen op de voerbak en of ie t uit zn bak of van de grond wil eten is zijn zaak. Bovendien gaan een hoop van die creatieve acties heel snel over als ik t negeer, dan is de lol er schijnbaar af :P

Maar goed, wie weet waarom poownlief liever zn bak omtrapt?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:11

Voor zover ik weet eten de meeste paarden het liefst gewoon van de grond, volgens mij is dat ook de natuurlijke 'eethouding' zoals met grazen.

amyz

Re: Expres voerbak omtrappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:32

Daarom zet ik idd ook de bak op de grond, om die natuurlijke houding te behouden.... Dus t scheelt precies een halve millimeter of ie uit zn bak eet of van de grond... Daar kan t denk ik niet aan liggen.. Als ik zn bak ook op een bankje oid zet trapt ie er niet naar overigens.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:48

Misschien vindt 'ie de structuur van de grond fijner dan de structuur van de bak, ik zou het niet weten :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:51

Als paard is het natuurlijk veel spannender om het eten tussen het vlas/stro te moeten zoeken dan zo uit een saaie bak...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:53

Hihi is mijn pony dan stiekem een scharrelaar? T zou natuurlijk kunnen.... Vind t iig een logische verklaring, had er zelf nog niet aan gedacht... Typisch dat ie t zo bewust omgooit iig :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:54

Ik denk het wel, mijn konijn doet het ook... Mijn pony schopt zijn hooi ook eerst door de stal voordat hij gaat eten.

Of hij irriteert zich aan de voerbak?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:54

Daar heb ik idd ook al aan gedacht, verkeerd kleurtje ofzo.. Maar hij heeft die bak al zowat een jaar en hij trapt m pas sinds een maand, 1,5 om... Dus kan me niet voorstellen dat ie ineens heeft besloten dat die bak niet leuk is..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 01:09

Dit is wat Sil ook altijd deed hoor, daarom moest ik ook paar keer per maand een nieuwe voerbak halen :)
Nu met die andere bak doet hij het niet als er eten in ligt, alleen als ie zijn hooi niet meer wilt :P

Ik denk dat hij het malen in verband brengt met het voer. Misschien krijgt ie het voer niet goed te pakken? (tandprobleem?) of word hij ongeduldig?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 01:21

Paarden foerageren van nature.
Ze zoeken naar beetjes eten.

Dat zal hij dus ook wel leuk vinden, zo lang mogelijk over zijn eten doen dmv. zoekacties. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 01:21

Als het niet op een zand ondergrond is zou ik het trouwens gewoon op de grond doen ipv. de voerbak. :)

Katten eten ook liever van de grond dan uit een bakje, waarom dat is weet ik overigens niet. :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:07

Kan zijn dat er teveel in de bak zit, dan kan pony niet goed sorteren welke brokjes hij eerst wil eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:38

bij ons op stal eten de paarden vaak uit een emmer en er zijn er ook een heleboel die hem omtrappen.
valt mij juist vaak op dat het paarden zijn die het eten zo lekker vinden dat ze eigenlijk wel met hun benen in die bak willen om het op te eten.. :P
uit ongeduld gaan ze staan schrapen en schoppen zo de bak om.

verder kan het meerdere oorzaken hebben, een bak kan een bepaalde geur hebben die paarden niet fijn vinden.
bij emmers kan het zijn dat ze niet goed de omgeving in de gaten kunnen houden omdat ze het simpelweg niet zien en dus de bak om trappen.

en een emmer of teiltje is glad, de grond is ruw en vanaf de grond je voer pakken gaat veel makkelijker dan vanuit zo'n gladde emmer of teil :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:12

De eerste keer was t echt per ongeluk.. Idd schrapen en ineens stond ie met zn voet in zn bak.. Was ff schrikken hihi. Nu is t echt duidelijk heel doelgericht.. Ik zal iig is gaan kijken voor een andere bak. En tsja, als ie liever van de grond blijft eten, wie ben ik dan om hem dat te verbieden :P Brokjes zijn overigens veel soorten door elkaar maar hiervoor had ie gewoon 1 brok, toen deed ie t ook.. Dus de lekkerste zoeken kan t niet aan liggen :)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:52

wat ik weet eten paarden
echt het liefste van de grond
omdat dit het meest natuurlijke is
het kan ook zijn dat hij 't een ander
paard heb zien doen en zijn gedrag
wil gaan overnemen.