Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:53

Even een vraagje van mij, vanaf welke leeftijd vinden jullie dat je met een veulen aan de gang kan gaan, en daarmee bedoel ik oa meelopen aan halster over bv plastick, en longeren, hoeven uitkrabben, zadel erop leggen, dekens, basis commando`s enz.
Ik heb het niet over rijden enz.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:54

zadel erop? als ie 3 is. Zelfde geld voor longeren etc.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 22-10-10 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:55

Ik ben ervoor om een paard 3 jaar op de opfok te gooien. Na 3 jaar kun je er wel mee beginnen..

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:56

Een veulen kun je wel al leren om netjes mee te lopen, poetsen, voetjes geven, vast staan enzo.
De rest zou ik zeker nog niet doen. Lekker veulen laten zijn.
Longeren is zowiezo veel te belastend voor zo'n jong dier.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:56

en in de tijd dat hij bij zijn moeder loopt doe je de puppytraining.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:57

Aan een halster meelopen... na 3 weken.
Daarna helemaal niets! Het hoeft niet en is nergens voor nodig, lekker 3 jaar in de opfok doen zodat hij sterk kan worden en met leeftijdsgenootjes kan spelen.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:58

meelopen aan halster, hoeven uitkrabben kan al heel vroeg.
Longeren, zadel op, dekens, basis commando's vanaf 3e jaar.
Eerst het paard lekker laten groeien en met leeftijdsgenootjes laten spelen, dat is het beste.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:59

Halster, meelopen en voetjes geven (in die volgorde) de eerste dagen tot weken na de geboorte. De rest wat je noemt pas vanaf een jaar of 3 :)

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:01

Vanaf dag 1 liep 't veulentje al aan het halster met touwtje. Overal aanraken ookal, en na een week eens met een borstel. Ook voetjes optellen al in de 1e maand. Nu staat hij met andere veulens in de opfok op stal en gaat van de zomer het land op.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 14:01

Lielle schreef:
en in de tijd dat hij bij zijn moeder loopt doe je de puppytraining.

Hihihi met "handluid" :+

Maar waarom pas op leeftijd van 3 jaar zader erop? Wat is de reden erachter??

Heb een keer een foto gezien van een veulen met zadel en een pop erop.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:04

Omdat een veulen dat niet nodig heeft, met 3 jaar is vroeg genoeg. Het arme dier zit volop in de groei en moet lekker met soortgenoten in de wei spelen en dan wil jij al een zadel opgooien?
Laat dat veulen eerst maar eens veulen zijn, en langzaam paard worden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:05

Zo snel mogelijk de basisdingen doen naast mama. Dus mama borstel erover, voetjes controleren (smid) veulen ook even een paar aaien met borstel, etc. Over dingen heen lopen kan je ze zelf laten uitzoeken. Zeil, etc. goed vastleggen in wei of paddock, onderzoeken doen veulens uit eigen nieuwsgierigheid vanzelf. Zoek een dag met goed weer uit en ga er lekker naar zitten kijken (camera en lunch mee)
Aan andere dingen wennen kan je gebruik maken van de ervaring van mama (mits die het echt niks kan schelen) en ook haar geur. Dekjes die naar mama ruiken zijn ook minder eng. Kies wel dekjes, etc. uit die stuk mogen dan ben je zelf ook minder zenuwachtig. Zadel is te zwaar en door te groot snel belemmerend bij beweging. Daarnaast ook kostbaar(der) en sneller een obstakel als het valt. Dekje stampt veulen gewoon plat als er iets mis gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:07

Veulen lekker veulen laten zijn, hoppaaa opfok in, bij 3 jaar er uit en dan is het zat vroeg genoeg...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:12

De woorden 'veulen' en 'beleren' in 1 zin vind ik altijd wat vreemd over komen.
Naar mijn mening spreek je bij alleen van bepaalde basisvaardigheden (meelopen aan het halster, voetjes, kennismaken met poetsen) die je een veulen aanleert, of aan kunt leren.
'Beleren' doe je met een jong paard (vanaf een jaar of 3) en dan heb je het over de voorbereiding op het rijden (dus longeren, stemhulpen, wennen aan dingen op de rug).
In de tijd tussen 'veulen' en 'jong paard' lijkt het mij verstandiger om het dier te laten opgroeien met (en opvoeden door!) soortgenootjes.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:13

Een licht zadeltje met pop erop voor de fun hoeft geen probleem te zijn als het veulen er niet van op kijkt, punt is alleen dat je dat niet weet en je wil hem niet vanwege zo'n experiment over de zeik helpen. Ik zou bijv nooit gaan aansingelen. De vraag is altijd: wat schiet je er mee op? Het veulen weet dat als 'ie volwassen is echt niet meer.

Ik heb zelf een veulen gehad dat ontzettend jaloers deed als ik z'n moeder opzadelde. Uiteindelijk heb ik de pad (western, zo'n grote) op z'n rug gemikt. Hij vond het geweldig, stond echt trots om zich heen te kijken :D

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:16

Mijn jonkie is nu 2.5, wordt in april 3, daar heb ik pas voor de grap een zadeltje op gelegd, hoofdstelletje in, waarom niet? Kijk, ik ga hem echt nog niet longeren of erop zitten, maar een zadeltje op kan prima. Ben ook bezig met basiscommando's en bijv. aan de hand over een balkje stappen.
Hij vind het super leuk om bezig te zijn, anders staat hij maar te staan...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:16

Als ze naast moeder staan (dus vanaf geboorte tot een maand of 6) leren ze hier een halster kennen, mee lopen, vast staan, voetjes geven, geborsteld worden enzo.

Dan gaan ze lekker tot hun 3e het land in en komen daar alleen voor bekappen, ontwormen, verweiden en 1x per jaar de keuring van af.

Waarom niet meer voor die tijd (en soms nog later)?
Ze hebben het concentratievermogen van een aardbei.
4 voetjes bekappen zonder helemaal de weg kwijt te raken is vaak al moeilijk omdat ze overal op letten behalve waar ze eigenlijk mee bezig zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:18

waarom? Omdat ze er fysiek en mentaal nog niet aan toe zijn, en omdat je die vaardigheden nog helemaal niet nodig hebt. De puppytraining zoals tamary die omschrijft heb je altijd nodig, ook als ze in de opfok lopen, maar zadel en een pop helemaal niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:22

Een veulen is van 0 tot 1 jaar een veulen, daarna word het een enter, dus een 1 jarig paard beleren met wat dan ook is niet aan te raden. Dat is zo ongeveer een kind van 2 iets willen leren.
Natuurlijk kan je wel poetsen, voetje leren geven (heel belangrijk anders krijg je ruzie met de smid!) leren meelopen naast mams aan een halstertje, verder begin je pas met dik 2 jaar, dan eens wandelen buiten, voor de grap een dekje op leggen, spelen zodat hij leert wie de baas is enz.
Met 3 jaar kan je heel voorzichtig gaan longeren, en met
3 1/2 zou je er zo langzamerhand op kunnen gaan zitten.
Maar niet elk paard is gelijk, sommige paarden zijn laat volwassen en sommige kunnen het al iets eerder aan.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:24

Lielle schreef:
waarom? Omdat ze er fysiek en mentaal nog niet aan toe zijn, en omdat je die vaardigheden nog helemaal niet nodig hebt. De puppytraining zoals tamary die omschrijft heb je altijd nodig, ook als ze in de opfok lopen, maar zadel en een pop helemaal niet.

Maar wat is er mis met een keer een zadeltje op leggen? Niet bij een veulen, maar zoals mijn paard, zie ik niet wat er mis mee is :n
Het ligt er even op, en dan gaat het er weer af :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:26

hoe oud is je paard?

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:26

2.5, wordt in april 3 :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:29

Antoontje schreef:
2.5, wordt in april 3 :j

Dat is meestal niet het probleem. Het grootste probleem is dat mensen geen maat weten te houden. Ow, dat zadel gaat goed, nou dan gaan we maar eens aan de slag met een hoofdstel. Ow, dat hoofdstel gaat goed, nou dan kunnen we m vast longeren. En voordat je weet doe je weer teveel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:30

2,5 of nog geen jaar is wel even een verschil.

Een veulen hoeft niet aan het werk, kinderen gaan ook pas met een jaar of 4 wat doen, als ze er aan toe zijn. Dat is bij paarden net zo

Shanty20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:32

Je kunt sowieso wel bezig gaan met het paard mak maken.
Op 2,5 jarige leeftijd kun je ook wel gaan longeren maar wel los longeren.
Ik bedoel zonder longeerlijn als je een 2 jarige vrij longeert kun je het paard laten wennen aan je stem en commando's zoals draf, stap en galop..maar denk er wel om dat je dit maar 20 minuten op een dag kun doen want het is en blijft een jong beessie.

Succes ermee