Paard en deken op in de wei...?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paljoeka

Paard en deken op in de wei...?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:51

Wat vooraf ging....

'Mijn' 4-jarige Friese merrie, heeft 4 weken terug een ongeluk gehad met de deken...
Ze stond s'nachts al 3 weken onder de deken op stal. Die is er begin september opgekomen. Ze is nooit bang geweest van de deken.
Op een zondag, nu 4,5 weken terug zou ik in de middag voor het eerst met de merrie naar de manege. De paarden gingen s' ochtends eerst de wei op. Ik wilde haar s'middags graag schoon mee hebben. Omdat het vies en nat weer was heb ik de merrie een regendeken opgedaan, omdat mevrouw graag in de blub mag rollen. Ze had nog nooit eerder met een deken op in de wei gestaan, dit was de 1e keer.
Ik heb haar in de wei eerst 5 á 10 minuten aan de hand gestapt, geen enkel probleem.

Totdat ik haar losliet.....Ze sloeg op hol richting de andere paarden, dwars door de stroomdraad heen richting sloot, net voor de sloot kwam ze weer terug en draaide om, om vervolgens nog een keer de stroomdraad tegen te komen en in de sloot te eindigen...We zitten op veengrond, dus in de sloot zakken ze snel weg. Ik heb haar er alleen uit kunnen krijgen aan het halster, ze lag er nog maar net een tel in en wilde nog wel meewerken. Toen ben ik met haar naar stal gestapt, (ze liep zoals dat hoort) deken afgedaan en de drek afgespoeld. Ja en toen kwam de schrik...... Aan de achterzijde van het linkervoorbeen tussen de kogel en de knie was de huid gestript. Je kon de pezen etc allemaal zien zitten, gelukkig is er met de pezen niets aan de hand. De eerste 2 weken behoorlijk kreupel. Momenteel maakt ze weer idiote bokkesprongen en staat ze weer op de wei.
De wond is nog lang niet dicht, dat wordt wel januari.....Maar dat komt wel goed.

Nu mijn vraag, hoe leer ik haar nu dat ze gewoon met een deken op de wei in kan zonder dat de stoppen doorslaan? Ikzelf had gedacht haar te gaan longeren met deken op totdat dat goed gaat.... Iemand nog andere indeeën of soortgelijke ervaringen?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:45

ah bah, wat vreselijk!

Ja, dat zou ik denk ik wel doen, gewoon totdat ze daaraan gewend is. En anders ff elke dag die deken dan omdoen en even 10 minuutjes door de wei gaan wandelen, totdat je zeker weet dat ze rustig is.

Als het goed is kan je haar dan wel op een gegeven moment wel met deken in de wei doen ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:49

weet je zeker dat alles bij de deken goed zat?
Zoals de bilkoorden bv die strak trekken als ze grote sprongen nemen.
mijn merrie reageerde hier erg op,bleken dus bij beweging niet helemaal lekker te zitten.

vind het longeren wel een goed idee van je.sterkte!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:49

Weet je zeker dat ze door die deken op hol sloeg? Dat lijkt me namelijk sterk dat het daar dor komt.

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:45

Niet om het een of ander maar hoezo nu weer op het land met een open wond? En zeker aan haar benen? Als er door de prut vuiligheid bijkomt en je krijgt ontstekingen ben je veel verder van huis dan het oefenen met een deken... Ik zou haar in ieder geval ook gaan longeren (of los gooien in de longeerkraal/paddock) met een deken op zodat ze kan wennen aan het gevoel van " iets op haar lijf" tijdens het bewegen... Maar jemig wat een paniek zal je hebben gehad! suc6 ermee!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:48

Ziji schreef:
Ik zou haar in ieder geval ook gaan longeren met een deken op zodat ze kan wennen aan het gevoel van " iets op haar lijf" tijdens het bewegen...

Ik zou dezelfde raad geven. Als ze hier niet op reageert weet je ook dat het iets anders was waar ze van geschrokken is.
Schrikt ze nu dan niet als je met een deken aan komt zetten?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:48

Ziji schreef:
Niet om het een of ander maar hoezo nu weer op het land met een open wond? En zeker aan haar benen? Als er door de prut vuiligheid bijkomt en je krijgt ontstekingen ben je veel verder van huis dan het oefenen met een deken... Ik zou haar in ieder geval ook gaan longeren (of los gooien in de longeerkraal/paddock) met een deken op zodat ze kan wennen aan het gevoel van " iets op haar lijf" tijdens het bewegen... Maar jemig wat een paniek zal je hebben gehad! suc6 ermee!

Ik lees nergens dat dit paard weer het land op gaat ;)
TS wil alleen maar informatie hoe ze haar paard kan laten wennen aan het met een deken op in het land staan..

Dat longeren is een goed idee overigens , en goed controleren dat de bilkoorden inderdaad niet strak trekken rond de benen. Heel gevoelig voor een paard daar en daar kunnen ze inderdaad van flippen.
Heel veel succes en sterkte met je paardje !

Barvrouwke

Re: Paard en deken op in de wei...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:53

Zo een waterdichte deken knisperd nogal, had ze dezelfde om op stal? Let ook op met regen... dat kan ook nogal paniek veroorzaken door het geluid op de deken.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:58

Ik heb ook een merrie die op dezelfde manier in de sloot is beland. Die hoef ik nog steeds niet met een moderne regendeken in het land te zetten, zowieso hoef ik die niet bij haar om te doen, want ze vind dat gekraak en gewapper in de wind verschrikkelijk. Maar ze is 24 en vorig jaar wilde ik toch dat ze een deken op had in het land. Hier in denemarken vroor het nog een paar graden harder.
Ik heb gelukkig nog zo´n ouderwetse zware jutedeken, en dat gaat goed.
Maar dat lichte spul van tegenwoordig, dat lukt echt niet. En ik geloof niet dat ze er ooit aan zal wennen, sommige paarden zijn gewoon te zenuwachtig voor de moderne materialen.

Een hele zware deken die strak op het lijf blijft liggen en niet wappert en ritselt, kan de oplossing zijn.
Maar die zijn niet meer makkelijk te vinden.
Als het echt hard regent haar ik die van mij binnen.

yentl_lipica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:01

ah,
das echt stom
lijkt me nou ook wel heel eng om een deken op te doen
miss. gewoon eerst flink rijden/longeren zodat ze moe is en niet meer teveel rent in de wei ofso??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:03

mickydo schreef:
Ziji schreef:

Ik lees nergens dat dit paard weer het land op gaat ;)

Toch wel

paljoeka schreef:
Momenteel maakt ze weer idiote bokkesprongen en staat ze weer op de wei.
De wond is nog lang niet dicht, dat wordt wel januari.....Maar dat komt wel goed.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:15

ah mijn fout ...

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:34

Ziji schreef:

Beweging is goed voor de doorbloedng en modder is in principe niet erg vies. Ik gooi mijn paarden ook zo snel mogelijk weer in de wei bij een eventuele verwonding. Juist om dikke benen en complicaties tegen te gaan. Als je het maar verzorgt en in de gaten houdt.

evers96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:36

sterkte met je paard ;)

longeren is mischien wel een goed idee, als dat goed gaat kan je mischien als je er op zit een zweet deken proberen. wend dan ook aan het gevoel van bewegen met een deken.

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:00

Begrijp me niet verkeerd hoor *D ! Maar ik zou mijn paard met een open wond aan de benen simpelweg niet op het land zetten, dan maar wandelen (ook goed voor mijn dijen :D ) voor de doorbloeding, stappen is dan inderdaad heel erg goed, maar op het land kunnen ze nog wel eens rare fratsen uithalen (die van mij gaat rondom in bescherming het land op)... louter bezorgdheid!x

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:57

Geen rijtechnisch probleem.
Verplaatst van RT-P naar OPG.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:20

Ziji schreef:
Begrijp me niet verkeerd hoor *D ! Maar ik zou mijn paard met een open wond aan de benen simpelweg niet op het land zetten, dan maar wandelen (ook goed voor mijn dijen :D ) voor de doorbloeding, stappen is dan inderdaad heel erg goed, maar op het land kunnen ze nog wel eens rare fratsen uithalen (die van mij gaat rondom in bescherming het land op)... louter bezorgdheid!x

dat ligt uiteraard aan je paard en aan wat je zelf aandurft... ik heb t wel gedaan met de mijne, simpelweg omdat die anders in de stal veel gevaarlijkere fratsen uit gaat halen.

maar even weer on topic.
ik denk idd dat je met longeren kan beginnen. dan zie je meteen of het de deken was. als je het aandurft kan je evt ook los met haar werken met een deken op, maar dat hangt heel erg af van of je paard dat kan en of je een longeerring of een bak hebt waar ze zeker binnen blijft en zichzelf niet verder sloopt als ze wel schrikt. longeren is denk ik in dit geval je beste optie, zeker de eerste keer om het te proberen. als dat goed gaat zou je kunnen overwegen om haar los te laten op een veilige plaats (zoals die bak/ ring). dan weet je t iig zeker.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:27

paarden kunnen idd heel erg schrikken van de bilkoorden. Onze pony vond het eerst ook doodeng. Heb de bilkoorden er af gehaald en er eentje als staartriem aan de achterste ringetjes gemaakt. Wel even kijken of je die goed kort kan maken, anders hangt ie te laag.

Pony vind het nu niet eng meer en kan gewoon met de bilkoorden op.

Longeren met de deken op lijkt me goede optie of op een klein stukje wat goed omheind is loslaten.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:15

Wij zetten het paard op de wei om het been soepel te houden en de doorbloeding te stimuleren, waardoor de wond iets sneller geneest. Onze paarden staan zonder bescherming op de wei.
De bilkoorden zitten ook aan de staldeken, en die hangen niet te strak. Ik trek ze zelf altijd langs de benen om te zien hoe ze daar op reageren. Niets aan de hand.
Ik kan de merrie ook gewoon met deken op door de stal stappen, geen enkel probleem. Zodra je buiten komt is ze maar lastig bij je te houden, ze wil graag weg. Voor het ongeval kon ik haar met de deken zo overal naar toe stappen aan de hand.
Ze heeft na het ongeval meteen de staldeken weer op gekregen, zolang ze op stal staat heeft ze geen omkijken naar de deken.
Ik ritsel de deken nu wel eens heen en weer, en dan staat ze meteen op scherp. Ik denk dat de regendeken is gaan ritselen en dat ze daarvan geschrokken is.
Op advies van de veearts verwijderen we nu de korsten die op en langs de wond ontstaan, om nieuwe huidgroei te stimuleren.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:25

je kan ook aan je DA een zalf vragen om wildvlees groei tegen te gaan. hielp hier geweldig!

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:30

Een pony die ik heb gehad, heeft ook zoiets meegemaakt bij haar vorige eigenaar. Ze had een groot litteken op haar knie, waarschijnlijk is het dus grote wond geweest. Ik heb bij haar nooit een deken op gedaan buiten. Ze liep zoveel mogelijk buiten, ook in de winter.
In de winter deed ik alleen in de trailer een deken op en na het rijden (als ze had gezweet) en op stal stond.
Maar ik had ook geluk, ze was zo ijdel dat ze zichzelf niet vies zou maken;) Ze liep bijv. achterwaarts de stal in (tegen de wind in) als het regende. Ze ging zelfs de stal in om te plassen, anders werden haar benen nat in de wind.

Maar waarom wil je zo graag dat ze weer een deken op kan als ze in de wei loopt? Je hebt denk ik echt geluk gehad dat haar pezen niet zijn beschadigd.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 13:47

Ik heb zeer zeker geluk gehad dat de pezen niet zijn beschadigd, dat ben ik helemaal met je eens.
De paarden staan bij ons in de winter ook altijd een aantal uren buiten in de zandbak, weer of geen weer.
Ze heeft op stal een deken op omdat ik haar liever niet te dik in het haar wil hebben en als ze dan naar buiten gaan met guur weer houden ze de deken dus op. Bij deze merrie moet de deken nu steeds afgehaald worden voor ze naar buiten gaat. Dat is nu nog niet zo erg, maar als het straks guurder en kouder wordt, zou ze zomaar een verkoudje of wellicht in ergere gevallen een lichte longontsteking op kunnen lopen, omdat ze dan de deken mist en wel kort in haar zit.
Ook zoekt ze de grootste prut op om in te rollen, dat is dan voor het rijden weer niet zo handig :+

Ze zal straks in elk geval een aantal malen met deken op gelongeerd worden en dan maar zien wat wel en niet vertrouwd is..

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:54

Kun je hem niet loslaten in de bak met die regendeken om. Dan kan die geen kant op als alles goed dicht is. Anders zou ik hem eerst 5 min zonder deken laten uitrazen in het land (of met een zweetdeken op als het niet regent)en daarna de deken op doen.

ilovedolce1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:26

Eerst gewoon laten rennen. Ik denk dat het dan wel lukt.
ookal heb ik er zelf geen last van.