Hals niet mee scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hals niet mee scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:03

Binnenkort ga ik mijn pony scheren. In eerste instantie wilde ik hem helemaal scheren, behalve hoofd en benen.
Nu twijfel ik een beetje. Ik heb geen deken met hals, denk ook dat dat erg moeilijk te vinden zal zijn in zijn maat (korte stevige hals), en hij staat wel elke dag een aantal uur op de paddock.
Zou het een optie zijn om een "omgekeerd dekenmodel" te scheren? Dus alles er af wat onder een gewone deken valt er af, maar de hals, benen en hoofd lang laten?

Hij zweet op zijn hals meestal toch niet, eerder bij zijn buik en liezen. Daar zou hij dan wel de warmte kwijt kunnen door hem te scheren. Of kan ik dan net zo goed niet scheren, omdat ze de meeste warmte normaalgesproken bij de hals kwijtraken?

ZusJacobs

Re: Hals niet mee scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:07

Ik ga bij mijn shetlander ook zo iets scheren, zijn benen, hoofd, onderhals blijven, en de rest word geschoren. Onder zijn manen wil ik waarschijnlijk ook gaan scheren. (heeft een heel dik pak manen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:09

Ik twijfel dus of ik heel de hals zal laten zitten. Aan zijn manen heeft die van mij overigens niks qua bescherming, die staan rechtop :+

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:23

mij lijkt het niet handig, ze raken de meeste warmte via de hals kwijt, daar koel je bij de endurance daarom ook.
maar als je de hals scheert hoef je echt geen halsdeken op te leggen hoor.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:24

Je kunt toch ook alleen de onderrand van de hals meepakken?
Bijv zoals bij dat bruine paard in mijn profiel. Dan loopt regen er gewoon langs af en krijgen ze het ook niet koud.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:25

De onderkant van de hals, over de luchtpijp, is idd ook een optie.
Bij mijn pony scheer ik de hele hals en heb ik bewust de manen naar beide kanten laten hangen (normaal kam ik ze naar één kant) voor de winter, dan heeft ze daar toch wat beschutting :P
Maar dat is dan ook een haflinger met een flinke bos manen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:26

idd, ik scheerde altijd alles op de hals weg, paard heeft ook geen halsdeken.
Maar je kunt ook dekenmodel scheren en dan een vanaf de punt bij schouder in schuine lijn naar de oortjes/kaak. Dan is de onderkant van de hals kaal maar de zijkant niet. Buik en liezen eruit en de rest erin

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:26

Hallo,

Ik scheer mijn paard met een "halve hals". Onderkant van hals maak ik kaal. De rest van de haren laat ik staan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GUVASXKJ.jpg
Mijn paard heeft het niet koud als ik hem op deze manier scheer, en hij raakt toch zijn warmte kwijt met rijden. Eventueel kan je natuurlijk nog wat meer haar laten staan en alleen een streep kaal maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:35

biancavos schreef:
mij lijkt het niet handig, ze raken de meeste warmte via de hals kwijt, daar koel je bij de endurance daarom ook.
maar als je de hals scheert hoef je echt geen halsdeken op te leggen hoor.

Nouja, dat weet ik dus niet zo zeker. Hij is immers wel zijn bescherming kwijt op de hals, en als hij dan natregent/sneeuwt lijkt het mij wel erg koud. Maar misschien vermenselijk ik hem dan wel te veel.

De helft scheren is opzich ook wel een optie die ik meeneem, maar ik vroeg me dus af of er mensen zijn die ervaring hebben met hals niet scheren :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:06

Hallo,

even een aanvulling op mijn vorige bericht.
Ik ben de hals half gaan scheren, nadat ik hem eerst niet geschoren had. Ik merkte dat mijn paard echt klets en kletsnat was na het rijden op zijn hals. Moet ik zeggen dat ie een hele dikke (tinker) vacht krijgt, dus dat zal ook wel meespelen.
Doordat de hals zo nat werd, heb ik besloten om een halve hals te scheren. Daarna kon ie zijn warmte met werk goed kwijt en werd ie niet meer zo nat.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:13

jij scheert alleen de hals? Gooya? Verder niks?
dat lijkt me wel wat.... eigenlijk wil ik maar 1 streep over de keelgang, zou dat al genoeg zijn?

@ TS ik zou een halve hals scheren, gaat prima zonder halsdeken :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:18

Splinter schreef:
jij scheert alleen de hals? Gooya? Verder niks?
dat lijkt me wel wat.... eigenlijk wil ik maar 1 streep over de keelgang, zou dat al genoeg zijn?

Hoi, nee hoor, kon dat maar.... Ik heb het alleen over de hals, omdat TS daar specifiek naar vraagt. Ik scheer mijn paard over zijn hele lichaam "half". Een soort jachtmodel zeg maar. En zijn benen laat ik voortaan ook helemaal behaard. Dus halve hals is bloot, buik is bloot en halve billen zijn bloot (schuinaflopend naar de achterbenen. Groetjes!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:24

ja dat had ik vorig jaar, maar ik ga het nu met alleen de hals proberen, kan altijd de rest nog bijscheren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:25

Gooya schreef:
Hallo,

even een aanvulling op mijn vorige bericht.
Ik ben de hals half gaan scheren, nadat ik hem eerst niet geschoren had. Ik merkte dat mijn paard echt klets en kletsnat was na het rijden op zijn hals. Moet ik zeggen dat ie een hele dikke (tinker) vacht krijgt, dus dat zal ook wel meespelen.
Doordat de hals zo nat werd, heb ik besloten om een halve hals te scheren. Daarna kon ie zijn warmte met werk goed kwijt en werd ie niet meer zo nat.

Oke, bedankt, dan wordt zijn nek gewoon kaal (of half kaal)