zou dit echt kunnen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hafje81

zou dit echt kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 09:22

Deze avond naar mijn hafje Arno gegaan..
Eerst in de piste wat met hem gewerkt (gelongeerd en wat NH), daarna hem terug in de wei gezet bij de andere 3jarige arabierhengst..

Kging daarna nog even terug voor Arno om een paar snoepjes te geven. Natuurlijk kreeg de arabier ook een paar snoepjes. Maar de arabier werd wel heel opdringerig..
Ineens komt hij met zijn oren plat in een snel drafje op me afgelopen. Ik heb niet snel schrik, maar plots voelde ik me toch niet meer op mijn gemak!!

Net toen ik dat besefte, stuift Arno langs me door, bijt naar de Arabier, jaagt hem weg, om dan vervolgens terug naar mij te lopen en langs mij te gaan staan (tussen mij en de arabier). Hierbij blijft hij de arabier in de gaten houden en kijkt hij zo echt van: dit is mijn baasje en je moet haar gerust laten..

Ik kreeg echt het gevoel dat hij mij wou beschermen.. Arno heeft nog nooit andere paarden voor eten weggejaagd, hij is nooit opdringerig naar snoepjes en ook daarna zat hij niet speciaal naar nog meer snoepjes te zoeken..

Zou het kunnen dat hij dit voor mij deed? Wat denken jullie ervan?

Pommier

Re: zou dit echt kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:25

Ik geloof zelf wel dat hij dat voor jou deed. Wij hebben een oudere zwakkere merrie in de kudde staan die eigenlijk altijd de leider is geweest en nu wordt ze ook door een paar andere paarden beschermd. Ik denk dat jou paardje dat ook voor jou doet.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:25

voor mij klinkt het alsof Arno je wou beschermen voor de arabier...
hij voelde misschien dat je je niet op je gemak voelde...
het paard dat ik in half pension had deed dit ook...alleen beet hij niet, maar maakte een geluid en keek 'boos'... :D
hij deed dit ook naar mensen als ik me er niet bij op mijn gemak voelde...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:05

ja hoor, dat doet de mijne ook heel vaak. Als ik haar uit de wei wil halen loopt er altijd een heel irritant shettebolletje mee wat echt geen manieren heeft. Laatst zei ik tegen mijn dame "jaag die etter eens weg" en ja hoor, oren in d'r nek en ze joeg met een lelijk gezicht het shetje weg <3

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:31

PP -> OPG

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:33

Gaaf! Ja ik denk wel dat dat kan hoor.
Maar heel misschien was hij jaloers op aandacht? Denk het niet dus dan toch soort van bescherming :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:34

Die van mij doet dat ook, maar dat is meer vanwege het voer dan vanwege mijzelf vermoed ik. :o

Cherisze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:39

Mijn pony deed dit ook, niet bijten of schoppen naar andere paarden of mensen, maar wel aan komen stromen en iedereen dan bij mij wegjagen. Bleef dan ook tussen mij en degene die weg moesten in staan. Bij mensen deed hij dat vooral bij vreemden of juist personen waarvan ik zelf ook al een naar gevoel kreeg, kon er van op aan dat als mijn pony jou niet in onze buurt wilde dat je niet betrouwbaar was, wel makkelijk;)

Op stal had ik eigenlijk altijd het hek een stukje open, als er iemand kwam kletsen mocht dat, maar je hoefde dan niet te proberen in de stal te komen staan, want mijn pony bleef altijd bij de ingang v/d stal staan (alleen mijn familie enz mochten best in de stal)

Het kan dus echt wel, het bevestigd de band die jij met je pony hebt, en dat hij jou ziet als onderdeel van zijn kudde om het zo maar even te noemen.

Leuk dat hij zoveel moeite voor jou doet.

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:45

Mijn haf doet ´t ook, als ik in de wei kom dan komt hij gelijk naar me toe en jaagt de tinker (die bij ons in pension staat) weg, zo van; dit is mijn baasje.
Dit komt denk ik ook omdat mijn haf hiervoor niet echt lang een vast baasje heeft gehad. Hij is pas 2.5 en heeft zowiezo al 3 baasjes tot nu toe. En dus wel blij is met mij :D
Maar dat is wel gaaf hé!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:51

Het zou best kunnen hoor. Ze voelen meer aan dan je denkt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:57

Het komt op mij over dat hij jou moet beschermen omdat jij zijn onderschikte ben.. Weet niet hoe ik hier bij kom ? Heb ik eens eerder gehoord, waarschijnlijk zit ik helemaal verkeerd.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:59

Zou het ook niet gedeeltelijk zo zijn omdat de Haf de aandacht van het baasje en de snoepjes voor zichzelf wilde hebben?
Neemt niet weg dat het wel goed uit kwam op dat moment! Ik denk dat ik er in eenzelfde soort situatie ook wel blij mee zou zijn geweest als mijn paard voor een keertje mijn aandacht (of het eten :Y) ) zou op eisen (ookal is dat niet de bedoeling)...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:17

Als je haf jou als zijn leider/baas ziet dan zou hij toch niet de behoefte voelen om je te beschermen?

Ik denk ook dat hij jouw snoepjes/aandacht niet wil delen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:28

Zo grappig, wilde er net zelf een soortgelijk topic over openen. Komt mij ook zwaar bekend voor, namelijk. En zó lief is dat, hé? Als je paardje zo voor je opkomt. Al heb ik ook weleens gelezen, geloof ik, dat dat iets met onderdanig zijn te maken zou hebben. Ben ik niet helemaal 100% mee eens. Mijn paard in kwestie laat op geen enkele manier merken dat ze vindt dat ze boven me staat.

Ik heb verzorg een aantal paardjes, waaronder een moedermerrie. Bij haar heb ik af en toe de indruk dat ik van haar ben. Als ik in het landje of de bak bij ze sta gaat ze altijd zo wat om me heen hangen of in de buurt grazen, nadat ze een eventueel ander paard heeft weggejaagd.
Ooit heeft ook eens een vrolijk maar ietwat lomp Fries veulen me tegen de enkel getikt met de hoef. Verder niets aan de hand maar deed toch wel effe zeer dus riep ik 'AU!'. Dat arme veulen is sindsdien nooit meer bij mij in de buurt geweest, ook niet als volwassen merrie. Zorgde een ernstig kwaad kijkende en aanvallende merrie wel voor. := Zelfs haar eigen veulen kreeg een reprimande toen die eens op mijn teen stond. Vanmiddag nog heeft ze een wedstrijd extreem zuur kijken gewonnen van een logeerpaard dat te dicht in mijn buurt stond maar weigerde weg te gaan. Was een erg amusant gezicht, twee van die, met de oren in de nek, kwaad kijkend en tandklappende ouwe bokken. :D
(ze konden elkaar niets doen hoor, ze stonden om die reden juist apart)
Bovendien is ze ook erg bezorgt. Ik mag niet zonder beugels rijden, ze blijft dan stilstaan en naar mijn voeten wijzen totdat ik mijn voeten weer netjes in de beugels heb (vorige verzorgpaard deed dat ook én ik mocht van hem alleen stappen zonder zadel, hij weigerde pertinent om harder te lopen :') ). En ze kijkt altijd zo ontzettend lief en zorgelijk als ik niet in orde ben.
Ik weet wel waar het aan ligt, ze is als de dood dat ik stuk ga en wie moet er dan hooi geven? ;)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:43

Ja, zeer zeker weten..., jullie zijn maatjes,respecteren mekaar en zitten op 1 lijn,zijn beide één , bij vrienden hoeft er géén leider te zijn, daar is gewoon samenwerking, jullie vullen mekaar aan in elkaars zwakheden en ja zo kun je dus ook met elkaar omgaan ! Prima dus!
Een goede leider kan het met de ogen doen en vecht niet, daar is rust zonder gevecht....een éénheid met elkaar !
Dat is liefde van 2 kanten, zeg ik altijd....heerlijk om te ervaren, mits de liefde niet omslaat in "voor zichzelf opeisen", dan is het gevaarlijk !

Shanty20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:48

Zeker weten!
Je paardje wilde jou beschermen.
Dat betekent dat jullie ook een goede band hebben.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:50

't kan natuurlijk ook gewoon, dat hij de snoepjes voor zichzelf wil hebben ;) en daarom dominant wordt/arabier wegjaagt.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:18

Ik denk ook dat in dit verhaal het een kwestie is van bescherming van het baasje.
En volgens mij heeft dat niet te maken met hetgeen sommige hier zeggen over dat het paard "boven" het baasje staat.
Maar dat het een kwestie is van respect en zorgzaamheid naar TS toe.

Het geeft je vast een super goed gevoel dat je paardje het voor je opneemt tegen die arabier.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:24

Leuke naam heeft je paard :D

Ik heb ook eens ergens gelezen dat een boer door een stier tegen de grond was gewerkt, waarna zijn paard de stier had weggeschopt en hem uit de buurt hield.

Ik denk dat je paardje je beschermt. Het zou eventueel ook kunnen (denk het niet, maar zeg het toch maar even) dat ie gewoon jaloers is dat er een ander paard bij jou in de buurt is. Dat hij zeg maar bezitterig is.

Dan is het juist iets dat je niet moet belonen, want het is heel irritant als je paard steeds boos aan komt stuiven als je even een ander paard aan het bekijken bent.

Shelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:26

klinkt wel super gaaf,als je paardje dat doet!
En als jij dat zo voelt dan is dat toch goed ;)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:39

Remy schreef:
Als je haf jou als zijn leider/baas ziet dan zou hij toch niet de behoefte voelen om je te beschermen?

Ik heb een heel onderdanige merrie, maar zij is zeg maar "de rechterhand" van de leidermerrie in de wei. Dus een soort hulpje. Het zijn echt maatjes door dik en dun. Ze hebben een tijdje met een paar ruinen gestaan en mijn merrie hield de ruinen bij haar leider vandaan als die liepen te klieren. Ik weet 100% zeker dat mijn merrie lager staat in de rangorde dan die leidermerrie (mijn pony laat zich door haar wegjagen bij het eten etc.), ze liep haar echt te verdedigen. Dus bij paarden onderling kan het ook voorkomen. Of het normaal is of niet weet ik niet, maar het hoeft dus niet zo te zijn dat als een paard iemand (of dat nu een mens of paard is) verdedigt, dat dit paard dan de leider is.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:12

je paard beschermde jou (z'n kudde), is heel goed mogelijk hoor :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:12

Dilan1993 schreef:

Maar dat betekent dat ze niet de baas is, maar een van de leden van de kudde. Een ondergeschikt paard beschermt de leider niet, dat moet ie zelf doen. Dus of dat dan een gunstig teken is...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:00

HippoLogic schreef:
Dilan1993 schreef:

Maar dat betekent dat ze niet de baas is, maar een van de leden van de kudde. Een ondergeschikt paard beschermt de leider niet, dat moet ie zelf doen. Dus of dat dan een gunstig teken is...

Het feit is dat paarden (niet wilde paarden dus) gedwongen zijn hun natuurlijke gedrag aan te passen en soms zelfs geheel af te leren.
Je kunt dan ook niet verwachten dat paarden 100% natuurlijk gedrag vertonen. Wordt er namelijk nog steeds geregeld uitgeslagen......

Daarbij kunnen sommige paarden heel goed situaties inschatten/aanvoelen. In dit geval merkte het paardje dat TS het eng vond en hielp haar. Dit heeft niets te maken dat het paard dominant naar TS zou zijn. Respect heet dat.

En ja, ik geloof best dat een leider over het algemeen geen hulp van kudde genoten nodig heeft, maar toch zullen de kuddegenoten de leider helpen in een situatie waar nodig.
Een kudde met verschillende rangorden is wel een "familie" en indien nodig, staan ze voor elkaar klaar.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:40

Het is natuurlijk niet zo zwart-wit als ik stelde. Ik was de ;) vergeten. Gewoon ter prikkeling om over na te denken.

jes_sira schreef:
Het feit is dat paarden (niet wilde paarden dus) gedwongen zijn hun natuurlijke gedrag aan te passen en soms zelfs geheel af te leren.

Noem eens een voorbeeld dan?