Paard schraapt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Paard schraapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 00:10

Ja... mijn paard schraapt. Nooit problemen mee gehad, maar heb het idee dat zijn hoeven er nu wel van aan het afslijten zijn.. En dan dus ook 'recht'.

Mijn paard schraapt dus.. Maar doet dit (bijv.) alleen wanneer hij mij aan ziet komen, wanneer ik met de andere pony weg ga of wanneer hij in de wei staat en ik bijv met voer aan kom lopen.

Verder doet hij het nooit, ook niet uit ongeduld oid.. (Of nouja, dit is niet het juiste woord. Want misschien is hij wel ongeduldig, wanneer ik aan kom lopen, of wanneer hij nog op zijn voer moet wachten omdat ik dus nog onderweg ben naar hem). Maar ik bedoel zeg maar.. hij kan gerust een uur op de poetsplaats staan, zonder te schrapen oid.

Nu is dit inprincipe niet zo een probleem.. Maar een gedeelte is dus verhard, en vandaar dat zijn hoeven afslijten.. Ik wil er liever geen hoefijzers onder, maar zit er ook niet op te wachten dat zijn hoeven dadelijk te kort worden :).

Maar ik vroeg me dus af, wáarom hij dit doet? En hoe ik het evt. kan voorkomen (als dat uberhaupt nog kan?).

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:27

Hij doet dit omdat jij er waarschijnlijk op reageerd. Kan positief maar ook negatief zijn. Paard krijgt aandacht en blijft hiermee doorgaan.

Wat doe je wanneer je paard schraapt?

Bloempotje

Re: Paard schraapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:39

Ik negeer hem.
Tenzij hij harder gaat schrapen dan roep ik een keer boos zijn naam, ivm zijn hoefjes :P .

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:46

dus:
Paard schraapt, jij negeert, paard schraapt wat harder, paard krijgt tóch zijn aandacht :)

negeren werkt, maar mochten zijn hoeven dan echt ernstig misvormen zou ik het anders doen.

Ik weet niet over je uberhaubt wat aan grondwerk gedaan hebt? Misschien wat Parelli oefeningen.
mijn paard kan dat wel, en ik zou in jou situatie mijn paard gewoon naast mij parkeren aan een leadrope en wanneer hij schraapt en niet stopt na een waarschuwing zou ik hem laten circlen (circling game) of driven van je af. Maar dat moet je paard natuurlijk wel begrijpen :+

maw: maak het echt onaantrekkelijk om te gaan schrapen :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:51

Mijn paard deed dat ook, niks hielp. Als het te erg wordt kan je er een ijzer onder leggen. Of een rubberenmat in zijn stal op de plaats waar hij normaal dan staat (neem aan de deur).

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:51

Ja, dan krijgt hij uiteindelijk toch zijn aandacht (en daar ligt denk ik de fout ? ).
Dus toch maar geheel gaan negeren?

Ik ga binnenkort les nemen in grondwerk, vooral vanuit de seven games, maar zover zijn we natuurlijk nog niet :+ .

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:52

Het liefst heb ik dus geen ijzers eronder :o. Heb ook al zitten denken aan een rubberen mat oid. Maar die boer wil dit liever niet allemaal. (Mijn paard staat bij een boer.)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:55

Mijn veulen schraapt tijdens het eten. Hebmeer het idee dat ze het gewoon super lekker vindt! Verder doet ze het dan ook niet. Ik laat haar lekker.. Ik reageer er dan ook totaal niet op.

Maar ik denk dat het in jouw geval inderdaad een manier van aandacht vragen is omdat je aangeeft soms (niet consequent) toch te reageren.

Als je het wil afleren door middel van Parelli denk ik dat ik je er eerst meer in moet verdiepen. Parelli is meer bedoeld om je band te versterken, om elkaar beter te leren begrijpen. En het is niet zomaar een trucje wat eruit kan pikken omdat het misschien handig is..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:57

Negeren is imo het beste, maar wanneer dat gevaarlijk wordt zou ik het op deze manier doen.

Je hoeft met de 7 games je stem niet te gebruiken, enkel lichaamstaal. Hierdoor krijgt hij misschien wel aandacht maar houd je het minimaal.
Wanneer je consequent bent is er voor het paard geen toegevoegde waarde meer om te schrapen, en word het zelfs lichtelijk vervelend :D

@Mirka: Parelli is niet (alleen) om je band te versterken ;)
Parelli is vooral het recht zetten van de verhoudingen, en het paard makkelijker maken in de omgang.
Heb jij je al eens verdiept in Parelli?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:59

Dankjewel voor de tips :j .
Ga ik het voortaan gewoon helemaal negeren!
Maar als ik hem dan kom halen/voer ga geven, blijft hij schrapen tot ik er ben. Als ik hem dan uiteindellijk meeneem, of voergeef. Krijgt hij uiteindelijk wel aandacht/beloning... Hoe kan ik dat het beste aanpakken dan :) ?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:00

Mijne doet het ook, enkel in stal. Leuke theorie dus, laten cirkelen of wegdrijven, maar met een paard van 1.70 in een 3x3 stal wordt mij wat krap. :+ Daarnaast, als ik zijn stal in kom, is het gelijk over.
Ik straf het gewoon gelijk af met m'n stem, dan houdt hij op.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:02

fliam schreef:
Mijne doet het ook, enkel in stal. Leuke theorie dus, laten cirkelen of wegdrijven, maar met een paard van 1.70 in een 3x3 stal wordt mij wat krap. :+ Daarnaast, als ik zijn stal in kom, is het gelijk over.

Als je mijn post had gelezen heb ik aangegeven dat negeren het beste werkt. (en dan ook niet naar hem kijken! Draai gewoon je rug toe. ).

TS geeft aan dat het paard zo zijn hoeven afschraapt. In die situatie word het een situatie welke uit de hand loopt wanneer je deze negeert. Dan pas zou ik het op de manier zoals ik aangegeven heb doen.

TS wat betreft voeren zou het meest ideaal zijn dat je pas voer neerlegd wanneer hij gestopt is met schrapen :j

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:03

Dus ik moet het juist niet negeren, of... := ?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:06

Ja negeren is optie 1.
Slijten zijn hoeven dusdanig erg dat het niet meer verantwoord is, zou ik gaan grondwerken. :j

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:08

kehdra schreef:
fliam schreef:

Als je mijn post had gelezen heb ik aangegeven dat negeren het beste werkt. (en dan ook niet naar hem kijken! Draai gewoon je rug toe. ).

TS geeft aan dat het paard zo zijn hoeven afschraapt. In die situatie word het een situatie welke uit de hand loopt wanneer je deze negeert. Dan pas zou ik het op de manier zoals ik aangegeven heb doen.

TS wat betreft voeren zou het meest ideaal zijn dat je pas voer neerlegd wanneer hij gestopt is met schrapen :j

Ik heb je post heus wel gelezen, rustig maar, alleen als ik aan kom lopen, kan ik hem niet negeren zoals jij zegt. Ik ben mens, en loop dus op mijn stal af, met mijn gezicht naar de deur. En dan schraapt ie. Gewoon stemcommando dat hij op moet houden, en hij stopt ermee.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:10

Okee, ga ik het eerst met negeren proberen, al worden zijn hoeven naar mijn idee al aardig 'recht' (afslijten). En als ze echt kort worden, laat ik er maar tijdelijk hoefijzers onder zetten en het in die periode *hopelijk* afleren := ?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:11

fliam schreef:
Ik heb je post heus wel gelezen, rustig maar, alleen als ik aan kom lopen, kan ik hem niet negeren zoals jij zegt. Ik ben mens, en loop dus op mijn stal af, met mijn gezicht naar de deur. En dan schraapt ie. Gewoon stemcommando dat hij op moet houden, en hij stopt ermee.

Ik bedoelde het niet aanvallend Y;(
Jou paard stopt simpelweg omdat hij de gevraagde aandacht krijgt :) Zijnde het een stemcommando, zijnde het uit de stal halen.
Het punt is alleen dat je beter helemaal kan voorkomen dat hij uberhaubt begint met schrapen, het laten stoppen wanneer hij al begonnen is, is niet zo moeilijk ;)

@TS, als jij consequent genoeg bent heb je het in een weekje wel afgeleerd :j (als het niet sneller is)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:13

Hij doet het wel al een hele poos, maar zag het nooit zo nauw omdat zijn hoeven toen nog niet af konden slijten (enkel zachte ondergrond) enzo :j.

En als ik dan aan kom lopen, gewoon negeren, niks zeggen, en hem mee nemen. Of weg lopen, en wachten tot hij niet meer schraapt, en dan pas naar hem toe en hem mee nemen ?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:14

kehdra schreef:
fliam schreef:

Ik bedoelde het niet aanvallend Y;(
Jou paard stopt simpelweg omdat hij de gevraagde aandacht krijgt :) Zijnde het een stemcommando, zijnde het uit de stal halen.
Het punt is alleen dat je beter helemaal kan voorkomen dat hij uberhaubt begint met schrapen, het laten stoppen wanneer hij al begonnen is, is niet zo moeilijk ;)

@TS, als jij consequent genoeg bent heb je het in een weekje wel afgeleerd :j (als het niet sneller is)

Sorry, voor m'n reactie dan :+
Je hebt ook gelijk dat je beter kan voorkomen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:15

hoelang hij het al doet maakt niet uit. In principe moet je je eigen gewoontes veranderen, dat is het moeilijkste, het paard volgt wel.

Als je aan komt lopen wachten tot hij gestopt is :j mocht het té lang doorgaan, pak hem dan en ga grondwerken :j

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 13:19

Als ik eenmaal bij hem sta stopt hij.. Maar dan heeft hij dus al zijn zin (ik ben bij hem, dat is ook al een soort van aandacht voor hem :P ).

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:29

juist :j

Ik denk dat wanneer je een les (of 2) in grondwerk hebt gehad dat het principe je vrij snel duidelijk is :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:50

Negeren EN belonen zijn hier de twee magische woorden.

Dus: negeren als hij schraapt, dus ook niet corrigeren met je stem (= namelijk ook aandacht)
Maar zodra hij stopt; beloon je hem de hemel in met je stem.
Dit kun je natuurlijk ook al doen VOORDAT hij überhaupt begint met schrapen.

Als je dit volhoudt; snapt hij vanzelf dat hij aandacht krijgt als hij stilstaat.
En stopt-ie met schrapen. Zo heb ik het geleerd en bij ons werkt het super! :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:13

kehdra schreef:
Negeren is imo het beste, maar wanneer dat gevaarlijk wordt zou ik het op deze manier doen.

Je hoeft met de 7 games je stem niet te gebruiken, enkel lichaamstaal. Hierdoor krijgt hij misschien wel aandacht maar houd je het minimaal.
Wanneer je consequent bent is er voor het paard geen toegevoegde waarde meer om te schrapen, en word het zelfs lichtelijk vervelend :D

@Mirka: Parelli is niet (alleen) om je band te versterken ;)
Parelli is vooral het recht zetten van de verhoudingen, en het paard makkelijker maken in de omgang.
Heb jij je al eens verdiept in Parelli?

Ik heb me er zeker in verdiept! En ik blijf van mening dat het geen trucje is om even in te zetten als je paard iets doet wat je niet bevalt. Het is een manier van communiceren en elkaar begrijpen. En daar blijf ik bij... En je band versterken zie ik als een onderdeel ervan..

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:52

Negeren is idd wat je het meest hoort of leest :j
Alleen mijn paard deed het (inmiddels alleen nog maar soms) ook héél erg. Zo erg, dat er rubber matten in de stal gelegd zijn voor het behoud van haar hoeven. En op de poetsplaats ook superirritant erg :\
Maar als ik het negeerde, ging het schrapen zelfs over in kappen! En dat is helemaal funest voor hoeven. Ik ben dus toch heel consequent, telkens maar weer, gaan waarschuwen.... 'hou op'... 'zet neer', soms werd ik er zooo moe van. Maar ook telkens superoverdreven belonen als ze eventjes netjes stil stond! En toch heeft dat gewerkt :j Ik zeg niet dat ze het nooit meer doet, dat kappen, maar het is een verschil als dag en nacht _/-\o_