Zieke Shetlander, scheren voor veiligheid of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Zieke Shetlander, scheren voor veiligheid of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 14:35

Ik zit met een dringend vraagje.
Mijn shetlander is vorig jaar heel erg ziek geweest waardoor hij enorm veel is
afgevallen, hij is nu nog steeds bezig met aankomen, alleen het gaat niet echt
zo snel als we gehoopt hadden.

Nu zijn dikke vacht weer bovenkomt is het erg moeilijk te controleren of hij aankomt
of niet (je kan het zo moeilijk zien, en voelen is niet precies genoeg).
Ik ben bang dat hij straks misschien weer afvalt en dat we dat dan niet in de gaten
hebben door zijn dikke vacht.
Hij heeft nu ook een lelijke, plukkerige wintervacht en vorig jaar had hij heel veel moeite
met verharen, de hele zomer hebben er nog plukken wintervacht op gezeten.

Nu zit ik te denken, zal ik hem dan laten scheren?
Ten eerste kunnen we dan veel beter in de gaten houden hoe het zit met zijn aankomen/
afvallen-situatie, en ten tweede heeft hij straks niet weer zoveel moeite met zijn
vacht loslaten.

Het enige nadeel is het geklooi met de dekens, ik heb er niet heel veel verstand van
maar als hij geschoren zou worden zal ik natuurlijk wel een hoop informatie opzoeken.

Graag zou ik van veel mensen de voordelen en nadelen horen, en horen
wat jullie ervan vinden?

Groetjes

Bianca92

Re: Zieke Shetlander, scheren voor veiligheid of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:37

Ik denk dat je hem het beste kan scheren om hem in de gaten te houden, en een goed deken kopen ;) gewoon een goed winter deken en eventueel een deken wat daar nog onder kan

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:42

nadeel is wel dat je toch minimaal 2 dekens moet gaan kopen: 0 grams (regen deken) en +- 200 grams (winter deken).
En dekens kosten niet niks :P (hoewel een shetland deken natuurlijk wel goedkoper is..)

Is het diertje ook nog aan het werk?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 14:44

Dankjewel voor de snelle reacties!
Dat eerste denk ik dus ook, dat ik hem beter in de gaten kan houden.

En Sadylady daar zit ik dus ook wel mee :+ Nu heb ik al een regendeken, en ik ben bezig met een 150 grams deken aan te schaffen (dat was al voor de zekerheid), dus ik zou als ik mezelf was ( :+ ) nog een 300 grams deken aan schaffen.
Gelukkig werk ik tegenwoordig dus dat is opzich niet zo'n megaprobleem, maar of mijn ouders het leuk vinden. :P

Hij is niet intensief aan het werk, maar hij loopt sinds kort wel voor de sulky, in de vakanties wel vaak.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:46

Als je hem scheert dan zal hij meer energie nodig hebben om warm te blijven. Ondanks dat je hem dan een deken op doet. Als je hem een keer per week goed bevoeld, kun je het volgens mij goed in de gaten houden.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:48

persoonlijk zou ik het niet doen, gewoon omdat je zijn natuurlijke jas eraf haalt.
die vacht houd hem heerlijk warm wat hem energie bespaart.
dekens vind ik toch een heel gedoe.
volgens mij kun je als je met je vingers goed tussen zijn vacht voelt best voelen of hij nog op gewicht is.anders kun je hem natuurlijk ook eens per week oid opmeten rond zijn buikje...
succes ermee iig!!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:50

vannah schreef:
persoonlijk zou ik het niet doen, gewoon omdat je zijn natuurlijke jas eraf haalt.
die vacht houd hem heerlijk warm wat hem energie bespaart.
dekens vind ik toch een heel gedoe.
volgens mij kun je als je met je vingers goed tussen zijn vacht voelt best voelen of hij nog op gewicht is.anders kun je hem natuurlijk ook eens per week oid opmeten rond zijn buikje...
succes ermee iig!!

hier ga ik ook in mee.. je kunt hem ook met wintervacht extra opmeten (buikomvang) om hem zo naast het voelen ook in de gaten te kunnen houden. Ik zou hem niet scheren, ev pas in het voorjaar als hij weer slecht door zijn vacht heenkomt
succes

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:51

Als het voor 1 winter is, dan is het wel beetje duur om 2 'nieuwe' dekens aan te schaffen :P

En je moet er wel op letten met die dekens dat hij het niet te koud heeft, want dan kost dat alleen maar extra energie (en word hij dus nog sneller te dun)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:51

Ik zou het ook niet deon, je kan hem misschien in het voorjaar eventueel scheren, dan is het neit meer extreem koud, en heeft hij niet zo'n last van een lange rui!

Heb je ook al eens voedingssupplementen gebruikt die er voor zorgen dat ze effectiever/ sneller door de rui zijn??

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:08

Fleuribelle schreef:
Als je hem scheert dan zal hij meer energie nodig hebben om warm te blijven. Ondanks dat je hem dan een deken op doet. Als je hem een keer per week goed bevoeld, kun je het volgens mij goed in de gaten houden.

Dat had ik nog niet bedacht. Is toch ook wel een goede om over na te denken.
Het handigste voor mij is ook om niet te scheren, maar ik ben alleen zo bang dat het
weer fout gaat met beestje (vorig jaar heeft hij op het randje gezeten en zelf erover := ).

Maar aangezien ik echt geen verstand heb van scheren, geen idee of dat een beter idee
is, maar zo te horen kan ik het beter niet doen ipv wel, scheelt een hoop warmte.

En opmeten met een centimeter bijvoorbeeld is ook een goed idee!
Danku allemaal!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:44

Mocht je toch nog willen laten scheren , kan je hem toch altijd half laten scheren.Vooral omdat hij voor de sulky loopt. Doe je een racestreep, dan hoef je er ook niet zoveel dekens op te doen en...... je kan toch voelen of hij aankomt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:51

waar heeft de pony last van gehad dan? als je een shetlander niet dikker kan krijgen dan is het echt mis!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:05

Een geschoren pony gebruikt veel meer energie als een ongeschoren pony. Je kan mij niet vertellen dat je het gewicht niet in de gate kan houden met de vacht erop. Gewoon voelen bij onder andere de hals, heupen, ribben.
Ga eerst maar eens na wat de oorzaak van het afvallen is ipv hem scheren

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 21:11

Napie de oorzaak weten we ;) Alleen hij komt maar langzaam aan, en ik ben wel zo'n angsthaas dat ik weer denk dat hou afvalt, terwijl dat waarschijnlijk niet zo is. Daarom wil ik het zo precies kunnen meten, maar het idee van de buik opmeten vind ik heel goed!

En ik wist niet dat een ongeschoren pony meer energie verbruikt, dus met dat weetje scheren we hem ook niet. ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:21

Ga maar eens zonder jas naar buiten: je spieren gaan zich spannen, je gaat trillen. Kortom, je energie moet zich aanvullen. Als je pony geschoren is dan moet hij ook meer voeding hebben, deken of niet. Zijn natuurlijke jas beschermt hem in ieder geval tegen de kou en dan kan hij al het voedsel wat hij gebruikt in zijn groei stoppen en niet voor het warmhouden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:24

gewoon niet scheren en evengoed een dek op.

britv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:23

Ik zou hem niet scheren, eens a twee keer in de week goed controlen..heupen en ribben. Mocht het extreem koud worden buiten zou ik hem lekker een dekentje opdoen!

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:00

gootje12 schreef:
Mocht je toch nog willen laten scheren , kan je hem toch altijd half laten scheren.Vooral omdat hij voor de sulky loopt. Doe je een racestreep, dan hoef je er ook niet zoveel dekens op te doen en...... je kan toch voelen of hij aankomt.

Ik zou hem ook niet half scheren, want dan krijgt hij het op sommige plaatsen koud en op andere plaatsen warm. En meestal bij halfgeschoren is de buik ook geschoren en daar zit de deken dan net niet, terwijl hij wel op de ongeschoren rug zit enz...
Ik zou hem lekker in z'n wintervacht laten ;)