Pony is niet meer werklustig..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fiieke95

Pony is niet meer werklustig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:50

pony is niet meer werklustig, kijkt niet meer blij onder het rijden, vaak de oren zelfs naar achter.
Met losrijden, als ze langer mag, en als we een sprongetje maken gaat het allemaal goed. Maar als ik haar korter wil gaan pakken en als we serieus gaan rijden wil ze niet meer. Ze begint veel sterker te worden in haar mond.

Weet iemand wat dit is ?

chrisje_83

Re: Pony is niet meer werklustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:12

Heb je ook les? Op wel niveau rijd je?
Past je zadel goed? Past het hoofdstel goed?

fiieke95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:14

chrisje_83 schreef:

ja ik heb les, maar eerst had ze dit niet. in de zomer en vorig jaar winter/herfst ook niet.
Ik rijdt nog maar DB dressuur.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:15

chrisje_83 schreef:

Bovenste inderdaad even checken, vooral je zadel!
Ik zou ook voor de zekerheid de ostheopaat even laten komen, voor als er knellingen zijn.
Het klinkt mij in de oren alsof je pony echt niet lekker in haar/zijn vel/lichaam zit.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:16

Wat is er dan qua training veranderd met de zomer en vorig jaar herfst en winter?
Op welke manier rijd je los? Op welke manier pak je op? Wat zegt je instructrise hiervan?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:17

De kans is groot dat het dier ergens pijn heeft. En dat kan echt overal zitten. Sterk worden in de mond duidt vaak op rugproblemen, maar kan net zo goed 'iets' in de achterhand zijn. Het lijkt me niet verstandig om 'gewoon' door te rijden. Laat iemand naar de pony kijken en laat diegene ook even het zadel nakijken.

fiieke95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:44

chrisje_83 schreef:
Wat is er dan qua training veranderd met de zomer en vorig jaar herfst en winter?
Op welke manier rijd je los? Op welke manier pak je op? Wat zegt je instructrise hiervan?

ik ben eigenlijk niet echt veranderd qua rijden.
het oppakken doe ik als ik voel dat ze soepel is.
met les moet ik het er nog even over hebben, heb het er nog niet met hem overgehad.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:50

Als hij je probleem niet weet kan hij je er ook niet mee helpen. Hij kan je er makkelijker mee helpen dan wij vanachter de PC, maar laat ook wel je zadel en hoofdstel controleren of het goed past, niet knelt o.i.d. Want ook daardoor kunnen ze anders gaan reageren.

fiieke95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:56

chrisje_83 schreef:
Als hij je probleem niet weet kan hij je er ook niet mee helpen. Hij kan je er makkelijker mee helpen dan wij vanachter de PC, maar laat ook wel je zadel en hoofdstel controleren of het goed past, niet knelt o.i.d. Want ook daardoor kunnen ze anders gaan reageren.

Oke zal ik doen!
hartstikke bedankt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:07

Ik zou als ik jou was alles uitsluiten. Klinkt niet echt goed namelijk. Je paard geeft aan ergens last van te hebben en misschien is hij nog in een vroeg stadium en is er goed iets aan te doen. Als je door blijft gaan zoals je nu doet heb je de kans dat je iets echt kapot rijdt.

Voorbeeld, een aantal jaren geleden wilde mijn paard niet meer werken. Na lange onderzoeken (ja de pest is dat ze dus slecht iet aangeven) bleek ze atactisch te zijn.
Vorig jaar tijdens een endurance wedtrijd wilde ze ineens niet echt meer graag lopen. Ben gestopt naar de DA gegaan en ze bleek spat te hebben.

Succes, het is lastig zoeken zo maar je zal het vast wel vinden, jij kent je paard het beste natuurlijk.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:10

Even een osteopaat of fysiotherapeut erbij halen. Die mensen kunnen zoveel voor je betekenen.

Succes ermee

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:12

Medische problemen idd eerst uitsluiten en laten onderzoeken. Mocht er niets medisch aan de hand zijn, kan je altijd nog kijken wat je dan verder gaat doen.
Maar als een paard ergens pijn heeft, of ergens last van heeft, is het zeker niet onlogisch dat ze hun plezier in het werk verliezen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:15

mijn paard heeft ook een poos gehad dat ze minder werklustig was en daardoor de oefeningen niet meer zo makkelijk deed als anders...bij haar was het echter geen geval van rug problemen of slecht passend zadel, maar gewoon simpelweg meer afwisseling wilde in het werken...dus nu doe ik vaak ene keer dressuurmatig rijden, dan een keer freestylen en spelen en bijv. een andere keer weer longeren of een lekkere buitenrit...en hierin wissel ik regelmatig af en ze is nu gewoon weer het vrolijke blije paard wat ze altijd was...
dus kan ook zijn dat de trainingen/beweging die ze krijgt te eentonig is...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:29

lammie2701 schreef:
mijn paard heeft ook een poos gehad dat ze minder werklustig was en daardoor de oefeningen niet meer zo makkelijk deed als anders...bij haar was het echter geen geval van rug problemen of slecht passend zadel, maar gewoon simpelweg meer afwisseling wilde in het werken...dus nu doe ik vaak ene keer dressuurmatig rijden, dan een keer freestylen en spelen en bijv. een andere keer weer longeren of een lekkere buitenrit...en hierin wissel ik regelmatig af en ze is nu gewoon weer het vrolijke blije paard wat ze altijd was...

Dat kan net zo goed. Maar moeilijke is dat je dat van te voren niet kan weten; je kan medische oorzaken pas uitsluiten als je dit eerst laat onderzoeken.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:31

JoyCiej007 schreef:
lammie2701 schreef:

Dat kan net zo goed. Maar moeilijke is dat je dat van te voren niet kan weten; je kan medische oorzaken pas uitsluiten als je dit eerst laat onderzoeken.

ja hier ben ik het helemaal mee eens en dat heb ik bij mijn paard ook gedaan, maar wilde bij ts ook even aangeven dat dit ook een oorzaak kon zijn...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:35

lammie2701 schreef:
ja hier ben ik het helemaal mee eens en dat heb ik bij mijn paard ook gedaan, maar wilde bij ts ook even aangeven dat dit ook een oorzaak kon zijn...

:j snap ik.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:13

Je pony moet harder werken dan voorheen, ze kan het natuurlijk best moeilijk vinden of wellicht pak je haar te snel te hoog op (te kort). Daarnaast vind ik het zelf heel belangrijk om voor afwisseling te zorgen, maak een buitenritje, spring, rij twee keer per week met een langere teugel en concentreer op overgangen, leg 2 balkjes neer en oefen met verruimen en verkorten van galopsprongen, ook erg nuttig voor dressuur en zelf leren tellen (balken 18m uit elkaar).
Variaties genoeg ;)

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:19

Laat een paarden fluisteraar komen, Dat hielp bij een vriendin van mij ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:45

Jurenka schreef:
Laat een paarden fluisteraar komen, Dat hielp bij een vriendin van mij ook.

:') _O- en heeft'ie het paard ingefluisterd dattie maar es van z'n luie gat moest komen en beter aan 't werk moest??