Hoofd en benen meescheren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Hoofd en benen meescheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:47

Ik scheer mijn fjordje al een paar jaar, maar laat de benen vanaf de knie tot de hoef nooit scheren, en zn hoofd ook niet.
Het hoofd niet omdat hij dat echt niet wil... Staat uren stil met scheren, alleen als je maar aan zn hoofd denkt dat wordt die al onrustig.
En zn onderbenen niet omdat ik dat zonde vind van zijn sokken...

Ook laat ik altijd een stukje van zn manenkam weg scheren, zodat deze wat dunner is.

Wat doen jullie en waarom wel/niet???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:02

De fjord die ik intensief train is helemaal geschoren, inclusief benen en hoofd.
De oudere die minder intensief gereden wordt heeft een dekenmodel gekregen, hoofd en benen niet geschoren.

Als ik show (western) scheer ik ook altijd helemaal.
Overigens staan al mijn beesten zo'n beetje de hele dag buiten en 's nachts op stal.

Nicole288

Re: Hoofd en benen meescheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:12

FJ -> SV

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:21

Mijn haf laat ik altijd zijn hoofd en benen behaard. (hoofd mede om dezelfde rede als jou en voor het kleurverschil) bene omdat hij altijd 24 buiten staat. Ik scheer echt voor de functie niet voor de mooi;-)

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:24

Ik denk erover om alleen 'onder de deken' te scheren, omdat mijn paard ook altijd buiten staat (inloopstal).
Is dat raar? Of niet verstandig?
Ik bedoel dan echt alleen daar waar een deken zit (muv dekje), dus hals, hoofd en benen behaard laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:28

Is niet raar, ook niet onverstandig (hoewel de hals altijd erg zweet), het zal er alleen niet uitzien maar als je dat niet erg vindt...

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:41

Haha nee het zal er idd niet uitzien :P
Vorig jaar had ik haar helemaal geschoren muv benen en hoofd, en dan een halsdeken op. Maar al haar manen zijn hierdoor uitgevallen! Dus ik wil nu iets anders proberen.
De hals zweet wel veel idd. Misschien dat ik die dan als jachtmodel doe?

Maar ontopic; Ik zou hoofd niet scheren (weet niet waarom maar vind het zielig) en benen tot aan de knie, bij mijn paard valt die overgang niet op. En daar zweet ze toch niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:46

x_Layla_x schreef:
Ik denk erover om alleen 'onder de deken' te scheren, omdat mijn paard ook altijd buiten staat (inloopstal).
Is dat raar? Of niet verstandig?
Ik bedoel dan echt alleen daar waar een deken zit (muv dekje), dus hals, hoofd en benen behaard laten.

Hals zweet paard juist het eerst. Hoofd en benen scheren heeft niet veel nut qua functioneel en het inpakken ervan is lastig.
Als je wil scheren puur voor functionaliteit zou ik een dekenmodel scheren. Zoals hals, borst en streep horizontaal over achterbeen. Zeker bij permanent buiten is benen en buik scheren af te raden ivm nattigheid en bescherming.

Hoe meer je scheert hoe meer je moet rommelen met uitrijdekens, etc. met rijden ivm temperatuurverschil. Paard raakt ook het snelst verstijfd bij kou op rug en achterhand, de vacht laten staan beschermt daar tegen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:36

ik scheer het hoofd altijd half, tot de bakstukken. Vaak zweet mijn paard tussen zijn kaken en als het geschoren is heeft hij hier geen last van.

Omdat de overgang bij de bakstukken is valt het niet echt op dat hij maar tot halverwege geschoren is, verder heeft hij aan de voorkant van zijn hoofd geen lange haren maar bij zijn kaken wel. Ik scheer dit echter wel met de opscheermachine, die maakt veel minder herrie en blijft mijn paard rustiger bij.

Benen doe ik wel altijd kaal, omdat ik de huid dan beter kan poetsen. Hij krijgt altijd korstjes als ik het niet goed kan schoonmaken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:38

Ik laat altijd zijn hoofd eruit omdat hij het ondanks de verdoving niet toestaat.

Hals zou ik zelf kaal halen omdat dat er juist voor zorgt hij niet zo erg gaat zweten.

bij een paard dat altijd buiten staat zou ik de benen ook laten zitten.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:49

Ik heb van het weekend nog een fjord geschoren van iemand, waarbij ik wel het hoofd en de benen heb geschoren. Het was eerst een leuke wollige bospony en daarna leek het bijna een mooie sportpony. Dus ik vind helemaal scheren er wel mooi uitzien en zijn sokken groeien altijd heel mooi weer aan. Maar hoofd zou ik lekker laten als hij dat niet leuk vind. Ik scheer ook heel veel manege paarden en die scheer ik allemaal helemaal mits ze het niet leuk vinden, dus bij heel veel alles behalve het hoofd. Ik ga geen ruzie maken als ze niet willen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:51

Mijne is helemaal geschoren op benen en hoofd na, dit omdat mij dat afgeraden werd. Ik had het er graag vanaf gewild, maargoed. Volgende keer gaat het hoofd sowieso ook kaal, benen denk ik ook, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Mijne is trouwens heel rustig met scheren, staat zonder verdoving gewoon goed stil en staat er eerder van te genieten dan dat ze bang is.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:21

Ik heb een foto gevonden van die van mij

Afbeelding

Dat het hoofd niet gedaan is valt niet zo op, maar de benen wel...

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:25

Mijn merrie is vorige week voor het eerst geschoren. Helemaal. Persoonlijk vind ik het erg lelijk als de benen en het hoofd niet gedaan worden.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 05:48

Die van mij wordt ook gewoon volledig geschoren. In het begin vond ze het wel spannend maar dit jaar hebben we haar volledig zonder verdoving of praam kunnen scheren, ook haar hoofd.

Vind het zelf ook lelijk als je deze niet doet, zeker als het lang haar is.

Dap_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:28

Ik vind het het mooist als ook het hoofd en de benen geschoren zijn

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:58

Ik vind het ook mooier als het hoofd en benen meegedaan wordt.. heb wel eens een paard gezien waar de ze deel van het hoofd gedaan hadden en gestopt waren bij de bakstukken, paard was te lastig voor het hele hoofd.
Moet zeggen dat ik zo'n fjord met beenwarmers dan ook wel weer een leuk / komisch gezicht vind.. roze dekje en beschermers/ bandages en het is een diva :+

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:04

Als je de overgang bij de benen een stukje met de haarrichting mee scheert wordt de overgang geleidelijker en minder opvallend, het poedeleffect is dan minder.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:07

als je paard er onrustig van word zou ik het ook niet doen

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:56

Vind het paard op die foto geen gezicht ,sorry. Waarom laat je de benen er niet netjes in tot bovenaan. En dan het hooft tot de bakstukken.

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:11

Met benen niet geschoren ziet er inderdaad niet echt mooi uit op de foto, net of ie laarzen aan heeft. Bij ons gaan de paarden helemaal kaal. Ze komen overdag wel een aantal uren buiten (tenzij het echt heel slecht weer is), 's nachts op stal. Paarden die heel lastig zijn doen we het hoofd ook wel tot de bakstukken, maar het liefst alles eraf.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:56

Ik zou het hoofd en benen wel scheren en dan de sokken eraan laten zitten.Dit scheer je in een punt naar boven.Heb een mooie voorbeeldfoto op mijn website.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom zoveel mensen moeite hebben met het scheren van het hoofd en de benen.Gewoon rustig scheren,goed klein machientje gebruiken en klaar.Soms gebruik ik een praam bij het hoofd,maar dat is veel mooier dan een kale ponie met zo'n wolliebollie gezicht.Als ik de benen niet scheer,dan doe ik of tot onder de knie scheren of het hele been niet.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:06

al zou ik wel proberen om de overgang van de benen wat minder zichtbaar te doen!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:02

De benen laat is meestal zitten omdat die van mij minimaal 12 uur per dag naar buiten gaat, tenzij het echt niet kan.
Hij staat dan in de modder, en soms tot halverwege zijn onderbeen.
Ik denk dat ik er dus wel verstandig aan doe om het te laten zitten.
De overgang minder maken gaat helaas niet, omdat hij zo dik in het haar zit... (dat is ook de reden dat die geschoren wordt)
Zijn hoofd lukt echt niet, en een praam op zijn neus zetten gaat hem ook niet worden, daar wordt die alleen maar vervelender van...
Tot de bakstukken lukt meestal nog wel, en dat proberen we ook, maar verder wordt het echt niks.

En die poedelpootjes vond ik altijd wel schattig.
Maar roze beenbeschermers en dekje gaat hem niet worden, het is een jongentje;), en ik hoef geen barbie...

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:06

Ik scheer mijn pony helemaal, de benen en het lijf helemaal kaal en zijn hoofd tot aan de bakstukken.