Wie heeft er handige tips voor het scheren van mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max_ruiter

Wie heeft er handige tips voor het scheren van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:59

Hallo,
Ik krijg aankomende week mijn scheerapparaat binnen , en weet al zoon beetje hoe het gaat, maar ik zou toch nog graag wat tips willen.

Of mischien wat foto´s met voorbeelden.

Ik hoor het;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:04

Is het paard al eens eerder geschoren? Is het braaf? Zelf zorg ik altijd voor een spuit tranquigel en de praam om bij de hand te hebben mocht het nodig zijn.

Benen scheer ik zelf niet, maar heb dan ook een haflinger met sokken :+ Zelf begin ik eerst op de rug, en het verdere grove werk en werk later alles netjes bij zoals kaaklijn etc. En ik gebruik de tondeuse voor de oren.

Zorg voor kleding waar kleine haartjes niet makkelijk in kunnen gaan zitten (ik trek zelf meestal een regenpak aan). En zorg dat je paard niet op je snoer kan gaan staan, dat geeft spannende effecten. Verder zorg ik voor 2 sets messen, je weet maar nooit en een half geschoren paard is ook een stom gezicht. En genoeg olie om bij te kunnen druppen mocht het nodig zijn.

Ik scheer het hoofd op de lijn van de bakstukken, dus niet helemaal kaal, maar half. Dit omdat die van mij er niet van houdt van een apparaat dicht bij zijn ogen. Bij de staart scheer ik een driehoekje en de rug verder kaal. Geen 'dekje' op de rug.

Hier een foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OLBHFUBU.jpg

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:21

WD-V -> VSW

max_ruiter

Re: Wie heeft er handige tips voor het scheren van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:00

Okee tnx! :D

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:04

ik scheer mijn pony altijd helemaal kaal :D alleen laat ik een "dekje" op zijn rug zodat de haartjes niet onder het dekje gaan schuren ,,
maar ik scheer het hoofd en benen ook helemaal kaal !
zou wel een praam en een spuitje Sedalin bij de hand houden!
succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:29

VSW-->SV

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:34

wat is Sedalin ? :D bp trug aub

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:50

Ik las eens ergens dat het een goed idee is om een baal stro achter de achterhand te leggen bij het scheren, zodat je paard je niet rechtstreeks kan trappen als het schrikt. Is natuurlijk alleen handig als het een paard is dat scheren niet gewoon is. :o

Sylvia_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:57

Hoi, Als hondentrimster heb ik miss nog een tip: tegen de draad in scheren en nee het valt niet mee om een paard te scheren. Ik zou het niet alleen doen.Het is handig als je paard bv. vervelend doet bij een voorbeen dat iemand de andere voorbeen optilt zodat hij het been dat je wil scheren stil houd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:05

Yellow_Sun schreef:
Ik las eens ergens dat het een goed idee is om een baal stro achter de achterhand te leggen bij het scheren, zodat je paard je niet rechtstreeks kan trappen als het schrikt. Is natuurlijk alleen handig als het een paard is dat scheren niet gewoon is. :o

Lijkt me niet echt verstandig, denk dat een paard dan juist in paniek raakt als die tegen de baal aanstapt en voor je eigen veiligheid is het ook niet aan te raden. Ik heb mijn paard sinds juli 2006 en heb hem de eerste 2 jaar altijd helemaal geschoren, vorrig jaar heb ik alleen zijn benen niet geschoren, en nu heb ik alleen zijn lijf en hals geschoren. Als ik deze winter nog een keer moet scheren dan scheer ik hem in een deken model. Ik laat dus tergrote van een uitrijdeken haar zitten en de buik, flanken en hals scheer ik dan wel. Ik weet neit wat voor tips je verder wilt?

Zorg i.i.g. dat het een beetje rustig is op stal en geef inderdaad een half uur voor je gaat scheren gewoon een halve spuit tranquigel, kun je bij de veearts halen. Hierdoor wordt het paard wat verdoofd en is dus wat rustiger.