waneer scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

waneer scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:10

hallo,

mijn paard komt nu al wat dikker in zijn vacht te zitten en de herfst is natuurlijk net begonnen.
hij doet er nu met zweetdeken een half uur tot 3kwartier over om helemaal droog te worden.
wat denken jullie scheren of niet

vorige winter is hij trouwens wel geschoren

groetjes

Marieke_K

Re: waneer scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:18

Als je rond deze tijd scheert moet je er op rekenen dat je in december nog een keer zal moeten scheren omdat de vacht dan al weer lang en dik is. Ik heb mijn haf afgelopen donderdag al geschoren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:34

Ik verplaats dit topic van MD naar SV.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:33

Mijn pony(fjord) wordt morgen al geschoren die doet er nu na het rijden 2 uur over om droog te worden en dan heeft hij nog maar 1 derde van zijn totale wintervacht

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:50

Ik ben ook nog aan het twijfelen wanneer ik zou scheren...
Het is of wel dit weekend ofwel 5 november.
Ze heeft echt al een dikke vacht nu. En ik heb volgende week wedstrijd...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:37

Toevallig zijn er gisteren en vandaag 2 paarden bij mij op stal geschoren, deze staan nu wel me dikke deken met hals.. maar de 1 staat in een binnen stal en de ander in een uitloopstal.
Zal het op de manege gewoon even vragen, want door wie wil je het laten doen?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:17

Normaal scheer ik mijn paard eerder nu ga ik hem volgende scheren. Ik hoef hem altijd maar 1x te scheren, ook al scheer ik hem in september. Dus zou het gewoon doen!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:31

Ik heb 1 pony een maand geleden al geschoren, die moet crossen lopen en dan kan hij zich geen dikke vacht veroorloven. Mijn paard heb ik anderhalve week terug geschoren. Ik scheer ze liever 10x dan dat ze er last van hebben.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:05

Maar Naomi: BC zit toch nog helemaal niet dik in zijn vacht?
Ik denk dat je beter even kan kijken hoe dik hij erin komt te zitten en anders nu gewoon met een dikkere deken moet werken, je zei laatst namelijk dat hij met een dun zomerdekentje staat, dat houdt zijn wintervacht niet tegen ;)

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:05

Ik zou als ik jou was zou ik toch nog even wachten. Ze gaan nu pas echt flink haren ontwikkelen. Als je het nog even 2 weken afwacht dan haal je er net wat meer vacht af en anders moet je in december weer alles scheren. In januari zou ik niet meer scheren want dan zijn paarden alweer bezig met het onwikkelen van de zomervacht.

Ik neem aan dat hij nu onder een dikke deken staat. Dat helpt ook en maakt het scheren makkelijker. De haren zijn dan zachter en dan lekker plat. Dan pakt het scheerapparaat alles beter.

Hoe is het paard met scheren? Haal anders voor de zekerheid sedasan gel bij de dierenarts. Probeer het eerst zonder, gaat het niet. Dan paard terug op stal zetten en pas de sedasan (dosis staat op de verpakking) geven als ie volledig rustig is. Als hij nog hyper is van de 1e kennismaking met het scheerapparaat dan helpt het niet. Na het geven wacht je even een klein halfuurtje en ga je het weer proberen. Is ie dan nog wat fris dan geef je nog wat extra.

Ga je het zelf doen of iemand anders. Ga niet in je eentje tobben. Het is handig als je met z'n 2-en bent. Zeker als je gaat beginnen aan de benen.

Tip: Doe kleding aan waar haren niet snel in blijven zitten. Je krijgt jeuk!!! NIET NORMAAL!! Daarna lekker meteen naar huis om te douchen! Ik deed altijd een regenjas aan (haren glijden daar makkelijk van af) en deed mijn mouwen dicht plakken met plakband want dan kan het daar iig niet naar binnen komen.

Succes!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:46

ik lees ook mee...zit met het zelfde dilemma en mijn paard heeft net een fikse luchtweginfectie met 5 weken antibiotica achter de rug, dus ik ben wat huiverig of dit wel verstandig is

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:49

mistid schreef:
Ik heb 1 pony een maand geleden al geschoren, die moet crossen lopen en dan kan hij zich geen dikke vacht veroorloven. Mijn paard heb ik anderhalve week terug geschoren. Ik scheer ze liever 10x dan dat ze er last van hebben.

Mee eens :j Mijne hoeft dan geen cross te lopen, maar ze had al een erg dikke vacht die toch erg vervelend was.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:59

Ligt eraan of je hem 1 of 2 keer wil scheren. Als je nu gaat scheren is de kans groot dat zijn vacht snel terug groeit. Als je nog even wacht heb je er meer profijt van. Je als je nog even wacht proberen hem iets minder in het zweet ts werken, meer stappen tussen door als het zo lang duurt voor hij weer droog is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:02

Mijn pony wordt in de eerste week van november geschoren, volgende week ben ik op vakantie dus dan laat ik haar lekker bloot staan en daarna gaat ze dus onder een deken.
Ook hier flink zweten, snel buiten adem en langzaam drogen.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:19

Het is beslist. Ik scheer zondag :) Het is hier echt al behoorlijk koud en ik wil haar echt geschoren hebben voordat het begint te vriezen. Desnoods scheer ik dan 2x. Dat vind ik helemaal niet erg.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 05:50

Die van mij is ook al geschoren, 2 weekjes geleden. Ook omdat we crossen moeten lopen, maar ook gewoon omdat ze al best in haar lange haren stond. Dan moet je er idd wel rekening mee houden dat ze rond december nog een keer zal moeten. En ik doe rond maart dan ook nog een keertje.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:57

Als je dus maar 1 keer wil scheren kun je beter wachten??

Ik zit namelijk ook met het dilemma.
Twee weken terug zweette hij als een gek met iedere inspanning. Inmiddels is het buiten afgekoeld en zweet hij met rijden eigenlijk veel minder. Dus zit ik nu te twijfelen nu al scherne of lekker nog even bloot laten en straks scheerapparaat erover...
Vind het altijd zo'n gekloot met dekens met naar het bos gaan enzo, vandaar dat ik nu twijfel of ik het niet nog even uit kan stellen....