Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fiorini schreef:sinds een goeie maand heb ik er een fjordenveulentje bij (livja van den bosdries). Tijdens de koude wintermaanden zal zij op stal blijven, mag af en toe wel eens buiten hoor als het niet te slecht weer is. Haar stalletje is wel dicht, maar af en toe kan er wel eens wat wind doorkomen. Ik dacht dat een veulen een dekentje opleggen geen goed idee was ivm weerstand en dergelijke. Maar sommige mensen zeggen me dan weer dat ik ze beter wel een dekentje kan opleggen.
Wat denken jullie hiervan. Indien je toch van mening bent dat een dekentje beter is, wat voor deken raden jullie dan aan?
Fiorini schreef:ik was zelf wel van plan om haar zonder deken de winter te laten doorbrengen hoor, maar omdat enkele mensen me zeiden van ze toch een deken op te doen vond ik het niet slecht om hierover even een topic te openen, dus: don't shoot me!!!!
Het is niet dat ze nooit buiten gaat hoor, elke dag ken ze wel een uurtje of 3 de weide op, samen met men andere paard. Ik bedoel maar dat tijdens echt rotslecht weer ze op stal blijft.
Trouwens, mijn vroegere fjordenveulentje liep ook altijd 7/24 buiten, maar de fokker waar ik dit veulentje vandaan heb en die toch wel gekend is bij de fjordenmensen, raadde me aan ze een hele winter binnen te houden, lekker warm met voldoende eten zodat ze goed kan groeien.
mirka1994 schreef:Wij mensen doen paarden dekens om zodat ze geen dichte vacht kweken omdat wij willen dressuren en ze dan zweten en wij te lui zijn om wat langer met ze te gaan stappen na een lange rit. Ze hebben het echt niet nodig! Je gooit alleen maar hun regelsysteem in de war..
Fiorini schreef:[/quote]En denk eraan dat mocht het straks weer zo gaan sneeuwen: een flink pak sneeuw op de rug werkt juist als isolatie dus houdt de warmte eronder, dus niet als een gek je paard sneeuwvrij gaan maken als ze buiten staan, juist niet teveel aan doen qua poetsen enzo, dan houden ze zelf ook een goeie vetlaag op de huid en tussen de haren.
Kiim schreef:Onzin een warmbloedpaard kan net zo goed tegen kou als een koudbloed.. het is maar net wat je paard gewend is..
Maar ik vind 3 uur per dag naar buiten voor een jong beestje eigenlijk echt te weinig, die moet gewoon 24/7 naar buiten en lekker de benen kunnen strekken.
Atent schreef:Fiorini schreef:En denk eraan dat mocht het straks weer zo gaan sneeuwen: een flink pak sneeuw op de rug werkt juist als isolatie dus houdt de warmte eronder, dus niet als een gek je paard sneeuwvrij gaan maken als ze buiten staan, juist niet teveel aan doen qua poetsen enzo, dan houden ze zelf ook een goeie vetlaag op de huid en tussen de haren.