veulentje deken op tijdens winter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

veulentje deken op tijdens winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:25

sinds een goeie maand heb ik er een fjordenveulentje bij (livja van den bosdries). Tijdens de koude wintermaanden zal zij op stal blijven, mag af en toe wel eens buiten hoor als het niet te slecht weer is. Haar stalletje is wel dicht, maar af en toe kan er wel eens wat wind doorkomen. Ik dacht dat een veulen een dekentje opleggen geen goed idee was ivm weerstand en dergelijke. Maar sommige mensen zeggen me dan weer dat ik ze beter wel een dekentje kan opleggen.
Wat denken jullie hiervan. Indien je toch van mening bent dat een dekentje beter is, wat voor deken raden jullie dan aan?

UrbanL

Re: veulentje deken op tijdens winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:26

NEEEEEE. lekker de natuur zijn gang laten gaan. Hoe meer je hem nu beschermt hoe meer problemen voor later.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:31

Fiorini schreef:
sinds een goeie maand heb ik er een fjordenveulentje bij (livja van den bosdries). Tijdens de koude wintermaanden zal zij op stal blijven, mag af en toe wel eens buiten hoor als het niet te slecht weer is. Haar stalletje is wel dicht, maar af en toe kan er wel eens wat wind doorkomen. Ik dacht dat een veulen een dekentje opleggen geen goed idee was ivm weerstand en dergelijke. Maar sommige mensen zeggen me dan weer dat ik ze beter wel een dekentje kan opleggen.
Wat denken jullie hiervan. Indien je toch van mening bent dat een dekentje beter is, wat voor deken raden jullie dan aan?

Een veulen af en toe naar buiten!!!! Wat slecht zeg, een veulen hoort lekker te kunnen rennen en kunnen spelen met vriendjes!!
Een deken voor een veulen is onzin, ze maken zelf een dikke vacht aan, ik heb al meerdere veulens gehad van 5 maanden die gewoon 24/7 buiten lopen, ook in de winter!!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:35

Een veulen op stal vind ik eigenlijk ook wel heel zielig :( Die moet lekker kunnen rennen en spelen! Die van mij staat 24/7 buiten en zonder deken. Zo verpest je alleen maar hun regelsysteem.

Wij mensen doen paarden dekens om zodat ze geen dichte vacht kweken omdat wij willen dressuren en ze dan zweten en wij te lui zijn om wat langer met ze te gaan stappen na een lange rit. Ze hebben het echt niet nodig! Je gooit alleen maar hun regelsysteem in de war..

J0ortje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:36

GEEN deken bij een veulen.
Zo maak je er een mietje van... Hoe moet het veulen dan een weerstand op bouwen?? Hoe moet hij groot en sterk kunnen worden? Later zal hij dan helemaal nergens tegen kunnen ben ik bang. nee, geen deken en al helemaal niet bij een koudbloed. :)

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:38

Hier staan er twee gezellig samen met een inloopstal (buitenstal) en een lekker stukkie wei. Maar absoluut zonder deken! Ze moeten weerstand opbouwen. We doen overigens wel 's nachts die buitenstal dicht, maar dat is meer om risico's te vermijden. Verder staan ze lekker zonder jasje buiten. Hoewel ze wel mooi zelf op stal gaan staan als het regent... :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:40

Je wilt haar en binnen houden en een deken op doen? Het zijn paarden hoor, geen baby's!
Gewoon lekker naar buiten, paarden vinden 25 graden niet lekker, dan is 10 graden een betere temperatuur. Als ze het echt ontzettend koud heeft of doorweekt geregend is, kun je haar altijd nog even een paar uurtjes binnen zetten of een deken opgooien, maar dat zal echt zelden het geval zijn!

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:42

Lekker zonder deken laten staan het is een fjord die kunnen daar zeker wel tegen! En eigelijk ook lekker buiten in de wei zetten met un vriendje. Dat is veel beter voor een veulen dan leren ze sociaal zijn!! En zelfs als je gaat beginnen met rijden kan je hem nog zonder deken laten. Dat doe ik nu ook :) Veel plezier met je kleintje!!

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 13:59

ik was zelf wel van plan om haar zonder deken de winter te laten doorbrengen hoor, maar omdat enkele mensen me zeiden van ze toch een deken op te doen vond ik het niet slecht om hierover even een topic te openen, dus: don't shoot me!!!!

Het is niet dat ze nooit buiten gaat hoor, elke dag ken ze wel een uurtje of 3 de weide op, samen met men andere paard. Ik bedoel maar dat tijdens echt rotslecht weer ze op stal blijft.

Trouwens, mijn vroegere fjordenveulentje liep ook altijd 7/24 buiten, maar de fokker waar ik dit veulentje vandaan heb en die toch wel gekend is bij de fjordenmensen, raadde me aan ze een hele winter binnen te houden, lekker warm met voldoende eten zodat ze goed kan groeien.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:01

een fjord is een koudbloed.. en is van oorsprong gewent aan kou..
dus gewoon buiten laten staan met schuil... zonder deken, en zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:04

een veulen van welk ras dan ook hoort het hele jaar rond naar buiten met soortgenoten, een schuilstal en voldoende ruwvoer erbij. een deken is absoluut niet nodig, bolletjes wol worden ze vanzelf.

echt, als je het beste wilt voor je veulen, zorg dan dat ze in ieder geval overdag lekker naar buiten kan.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:07

Onzin een warmbloedpaard kan net zo goed tegen kou als een koudbloed.. het is maar net wat je paard gewend is..

Maar ik vind 3 uur per dag naar buiten voor een jong beestje eigenlijk echt te weinig, die moet gewoon 24/7 naar buiten en lekker de benen kunnen strekken.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:07

Lekker eigen vachtje laten aanmaken, is veel warmer dan een deken. Ze kan dan zelf de temperatuur regelen, door de regeling van de haren overeind zetten of juist niet.
Met deken kunnen ze dit niet meer, door gewicht van de deken.
Is veel beter dan een deken ze hebben hun eigen deken.
Ik ben dan ook wel een anti deken mens hoor hihi ;).
En wat is dat voor fokker??? een veulen binnen zetten met slecht weer om het lekker warm te houden grr, het is geen mens hoor, paarden horen lekker naar buiten te kunnen in weer en wind.
Mijn paard ging in de wintermaanden ook toen het vroor elke dag van s'morgens vroeg tot s'avonds lekker naar buiten, om te kunnen bewegen samen met andere paarden, is toch beter dan de hele dag alleen op een stal te staan, en zeker voor een veulen is dat niet fijn. Moeten nog groeien en lekker kunnen spelen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:12

Fiorini schreef:
ik was zelf wel van plan om haar zonder deken de winter te laten doorbrengen hoor, maar omdat enkele mensen me zeiden van ze toch een deken op te doen vond ik het niet slecht om hierover even een topic te openen, dus: don't shoot me!!!!

Het is niet dat ze nooit buiten gaat hoor, elke dag ken ze wel een uurtje of 3 de weide op, samen met men andere paard. Ik bedoel maar dat tijdens echt rotslecht weer ze op stal blijft.

Trouwens, mijn vroegere fjordenveulentje liep ook altijd 7/24 buiten, maar de fokker waar ik dit veulentje vandaan heb en die toch wel gekend is bij de fjordenmensen, raadde me aan ze een hele winter binnen te houden, lekker warm met voldoende eten zodat ze goed kan groeien.

Nou als je haar de hele winter binnen houd, lekker warm enzo.. kun je dat wel vergelijken met van die kinderen die nooit ergens mee in aanraking komen, nooit vies worden en nooit lekker buiten rauzen...die zijn om de haverklap ziek ;)

Ook met "rotslecht weer" moet je ze gewoon naarbuiten gooien.. hoe oud is ze inmiddels? Als ze in feb. is geboren of aug., dat scheelt natuurlijk ook een half jaar.
Maar dan nog, ook al is het een laat veulen: zoveel mogelijk naar buiten, 3 uur per dag vind ik ook nogal aan de magere kant...zeker als ze gewoon in een box van 3 x 3 staat. Als is dat in jouw geval misschien niet perse zo.
Als het keihard hagelt of dat ze uren achtereen koud en nat regent is het natuurlijk helemaal geen ramp als ze lekker even binnen kan opdrogen maar in pricipe geldt: weer of geen weer: lekker buiten spelen! Dan blijven ze ook nog lekker in beweging en blijven ze wel op temperatuur. Zorg wel dat ze genoeg ruwvoer krijgen zodat hun innerlijke kacheltje blijft branden ;)

En denk eraan dat mocht het straks weer zo gaan sneeuwen: een flink pak sneeuw op de rug werkt juist als isolatie dus houdt de warmte eronder, dus niet als een gek je paard sneeuwvrij gaan maken als ze buiten staan, juist niet teveel aan doen qua poetsen enzo, dan houden ze zelf ook een goeie vetlaag op de huid en tussen de haren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:15

Betekent 3 uur per dag buiten dat het veulen 21 uur per dag in haar eentje in een box staat? Ons veulen stond op de opfok in de winter zo'n 4 uur per dag buiten in een groep, en de rest van de dag binnen in een mega boxmet dezelfde groep, en dat vond ik al bijna te weinig...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:16

Hou je veulen de hele winter buiten (met schuilstal uiteraard) zonder deken. Dán krijg je een sterk veulen!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:18

mirka1994 schreef:
Wij mensen doen paarden dekens om zodat ze geen dichte vacht kweken omdat wij willen dressuren en ze dan zweten en wij te lui zijn om wat langer met ze te gaan stappen na een lange rit. Ze hebben het echt niet nodig! Je gooit alleen maar hun regelsysteem in de war..

Poehee, das weer lekker kort door de bocht. Mijn paard wordt geschoren en staat met deken omdat ik dat voor hem doe. Tijdens het rijden kan hij door al dat haar zijn warmte niet kwijt! Het is verder heel erg normaal om in de winter lang uit te stappen, ongeacht of je met dekens of zonder dekens werkt!! Het heeft dus in sommige gevallen niks te maken met lui zijn!

Verder ben ik het met iedereen eens. Je veulen heeft echt geen deken nodig!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:21

Ik heb ook een fjordje die heb vorige winter alleen voor de nattigheid met een ongevoerde regendeken opgestaan maar bij ons op stal hebben ze ook nooit een deken op, daar staat veulen met moeders overdag in de paddock en zomers weiland, en snachts in een bijna helemaal open veulenstal, ook met moeder

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:56

Fiorini schreef:
En denk eraan dat mocht het straks weer zo gaan sneeuwen: een flink pak sneeuw op de rug werkt juist als isolatie dus houdt de warmte eronder, dus niet als een gek je paard sneeuwvrij gaan maken als ze buiten staan, juist niet teveel aan doen qua poetsen enzo, dan houden ze zelf ook een goeie vetlaag op de huid en tussen de haren.
[/quote]
Afbeelding
zo zag mijn shet er weleens uit als het hard gevroren hard, ook met sneeuw heb ik zulke foto's maar kan ze f zo snel niet vinden.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:06

Kiim schreef:
Onzin een warmbloedpaard kan net zo goed tegen kou als een koudbloed.. het is maar net wat je paard gewend is..

Maar ik vind 3 uur per dag naar buiten voor een jong beestje eigenlijk echt te weinig, die moet gewoon 24/7 naar buiten en lekker de benen kunnen strekken.

waar staat dat een warmbloedpaard niet tegen de kou kan?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:10

Atent schreef:
Fiorini schreef:

Afbeelding
zo zag mijn shet er weleens uit als het hard gevroren hard, ook met sneeuw heb ik zulke foto's maar kan ze f zo snel niet vinden.[/quote]

HAHA! Hier moest ik wel even om lachen hoor! :=
Nee maar TS... Bokt is niet altijd verstandig, Maar luister nou gewoon.. Écht niet doen hoor! Dat is onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:13

tinkerSophia schreef:
een fjord is een koudbloed.. en is van oorsprong gewent aan kou..
dus gewoon buiten laten staan met schuil... zonder deken, en zo

Hier lopen zelfs de dressuurbloeden (jazz, vivaldi ect.) buiten als ze jong zijn. Er lag gewoon een laag sneeuw op de rug, maar het boeide ze niks.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:14

Geen deken inderdaad! En zeker ook meer naar buiten! Als jou veulen niet genoeg bewegen kan, zal hij juist niet goed groeien!

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:20

Ik denk dat je die opmerking van de fokker niet zo letterlijk moet nemen :)
Bij hem brengen ze de ergste wintermaanden idd binnen door, maar wel in groepjes in loopstallen. Niet dat ik dat ideaal vind, maar een stal en een stal is niet hetzelfde he.

Hij heeft het denk ik te vaak mis zien gaan bij een buitenlandse collega fokker waar de veulens de winter doorbrengen op een mini paddockje met wat hooi zonder al te veel toezicht op wie wat binnen krijgt. Gevolg: de sukkeltjes hebben nooit wat en de dominanten alles.

Wat hij vooral bedoelt is dat het belangrijk is dat je er op kan toezien wat ze binnen krijgen, en dat dat niet kan in een situatie als hierboven.

Ik zou ze lekker op z'n minst overdag buiten zetten, en als het een keer zo'n verschrikkelijke rotdag is krijgt ze er heus niks van om een keertje op stal te blijven, maar een gewoonte zou er ik er niet van maken.
Lekker buiten zetten met veel hooi om het kacheltje aan te houden :j 't Is niet zo dat ze het buitenstaan niet kent, bij de fokker stond ze ook 24/7 buiten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:21

Geen deken maar dat had je inmiddels wel begrepen denk ik.

Ons veulen van vorig jaar heeft afgelopen winter 24/7 buiten gestaan, ook met regen/wind/sneeuw/vorst enz. Ze kon schuilen maar deed dit niet.

Trof regelmatig een wit besneeuwd bolletje slapend in de wei aan. Wat foto's van blije paarden in de sneeuw die kan je wel vinden in mijn profiel. Veulen was hier nog geen half jaar oud.

Ik vind 3 uur per dag met 1 paard naar buiten echt te weinig voor een veulen. Die horen hele dagen op de weide te lopen.
's Nachts op stal omdat ze anders alleen buiten staat ok maar 3 uurtjes buiten is echt niet goed voor de ontwikkeling van een veulen.