Een veilige omgang met paarden is erg belangrijk. Niet alleen voor het paard, maar zeker ook voor jou als mens. Niet iedereen is zich bewust van het (natuurlijke) gedrag van een paard en kan daar goed op reageren. Hoe zou je dit kunnen verbeteren?
Junia
Geplaatst: 20-10-10 12:40
Ik heb gekozen voor:
Cursus voor de nieuwe paardeneigenaar - veel mensen kopen een paard maar lopen als ze hem hebben tegen een heleboel onvoorziene problemen aan. Vaak zijn ze zich er niet eens van bewust dat hun eigen fouten bij het paard een ongewenste reactie losmaken en dan krijgt het paard de schuld en wordt het alleen maar erger. Ook herkennen ze misschien ernstige ziektes (koliek, spierbevangenheid) niet op tijd. Het zou goed zijn dit te voorkomen door mensen voor te lichten.
Dag naar de manege organiseren voor basisscholen - kinderen vinden uitstapjes bijna altijd leuk, dus dan staan ze er veel sneller open voor om iets over paarden te leren. Juist voor de kinderen die in principe niets met paarden hebben is het belangrijk te leren hoe ze ermee moeten omgaan (niet rondrennen en gillen) als ze er eentje tegenkomen. Paardenmeisjes verdiepen zich hier vaak vanzelf wel in.
Anders, namelijk... - in de theorie voor het rijbewijs opnemen hoe om te gaan met dieren (dus niet specifiek paarden, maar ook honden) in het verkeer. Ik ben die mensen die voor de flauwekul naar paarden gaan toeteren behoorlijk beu. Hebben die dan echt geen idee hoe gevaarlijk het kan zijn als een paard schrikt? Dat ga je toch niet uitlokken?
Er is al een campagne gaande voor de deelnemers in het verkeer genaamd : weet wat je doet als je een paard ontmoet". Ik heb echter niet het gevoel dat het veel zoden aan de dijk zet. Het voorlichten van eigenaren, en personen er omheen is een ding, maar je hebt ook met mensen te maken die niets met paarden hebben en zich er ook niet in willen verdiepen. En die zijn in mijn ogen nog het ergste.
De rest - ponykinderen, ouders, nieuwe paardeneigenaren, krijgen het nodige beetje voor beetje mee. Een examen voor eigenaren gaat niet garanderen dat ze het geleerde ook uitvoeren. Ouders van ponykinderen instrueren, poetslessen inlassen enz gaat weinig zoden aan de dijk zetten. Verpak eea in een demonstratie met showeffect, en je hebt meer resultaat dan droog iets voor te staan kauwen. Theorie is belangrijk, maar mensen leren het meest als ze dingen zelf mogen doen.
bijdehandje1
Geplaatst: 21-10-10 19:15
Ik heb ook "anders" aangegeven. De resterende antwoorden vond ik geen van allen geschikt.