rustgevend middel voor scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

rustgevend middel voor scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:47

Aangezien mijn mini shet het echt totaal niet leuk vond toen ik zijn beentjes ging scheren ben ik op zoek naar een licht kalmerings, rustgevend of verdovingsmiddel.
De rest van het lijf is geen probleem maar de benen dat wil echt niet. Ik kan er nu ook niet meer zo goed aankomen.. Dus ik zou hem de volgende keer toch graag wat rustiger willen hebben. Hij sloeg echt van zich af en ik heb geen zin om een trap te krijgen.

Ik ken sedalin wel maar ik zou dat toch eigenlijk liever niet gebruiken. Heb er meerdere ervaringen van mensen hier op bokt over gelezen en ik vind dat toch een beetje eng om te gaan gebruiken.
Ik zou liever iets homeopatisch gebruiken.
Ik zou het wel fijn vinden als het iets is dat uiteindelijk niet als doping gezien word. Omdat ik wedstrijden rijd.

Kim14

Re: rustgevend middel voor scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:50

Misschien kun je Tranquigel gebruiken? Wij hebben er zelfs een trekpaard rustig mee gekregen toen die sokken eraf moesten ivm mok. Het is dan wel doping, maar er staat volgensmij hoelang het in het bloed zit ;)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 11:13

Tranquigel is toch hetzelfde als sedalin?
Weet je toevallig hoelang dit nog in het bloed blijft?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:18

Let op bij het gebruik van medicatie. Als er een wachttijd op vernoemd staat, is dat een wachttijd die geldt voor de slacht, voor het vlees dus.
Dat is niet dezelfde wachttijd die je in acht moet houden voor een negatieve dopingtest.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:24

Pas op met sedatie en scheren.Bij sommige middelen gaan de bloedvaten wat open staan en gaat het paard zweten.Hiervan worden de benen helemaal gevoelig!Ik heb geen ervaring met homeopathische middelen.
Beter kun je het oplossen met rust en kalmte.Zorg dat je messen niet warm zijn als je aan de benen begint en geen botte messen.
Ik scheer zellf met een Heiniger de benen.Dit is een kleine scheermachine op accu,maar wel veel meer vermogen dan een tondeuse. Ik scheer de benen dan uit de hand ( hou het been vast en scheer dan met de andere hand).Dit lukt eigenlijk altijd,zeker bij die kleintjes. Of laat een ander het standbeen optillen,
succes....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:31

als het echt alleen voor de benen is misschien even een paar minuten praam op doen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:33

(ik scheer zelf de benen meestal ook met een klein machientje) maar sommige paarden proberen je nu eenmaal echt te vermoorden als je aan de benen komt.
er zijn diverse middelen op de markt. Wat goed is voor jouw pony hangt helemaal af van hoe gevoelig ze op dat soort middelen reageert.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:52

Het is een minishet he,die vermoorden je niet zo snel.
Ik scheer ook veel mini's en heb ook de ervaring dat ze alle kanten opspringen als je ze aan de benen komt. Ik zet ze dan meestal in een hoekje ergens vast,duw met mijn lijf ( okee,ik heb wat gewicht in te zetten) het lijf van de pony tegen de muur en kan zo makkelijk bij de benen zonder dat ze wegspringen.Ff goed vast houden en dan is het in een minuutje gepiept.(met een grote machine wordt het sowieso niks ben ik bang en pas op dat als je een tondeuse gebruikt,dat het echt een goede is,anders epileer je je pony i.p.v. dat je hem scheert)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:07

Ik gebruik een kleine tondeuse van sectolin. Met speciale messen die niet gauw warm worden.
Een praam vind ik bij die kleintjes echt niet fijn. Je draait hem zo gauw te strak aan en ik ben bang dat ze zo'n nare streep op de neus er aan overhouden.
Ze hebben nu beide ijzers en die wil je echt niet tegen je aan krijgen. Ze kunnen dan wel klein zijn maar ik kan echt niks ermee zo. Bij mijn eigen mini kan ik nog net het been even vasthouden er gauw wat haar afscheren en dan begint hij weer te meppen als ik hem niet meer vast kan houden. De andere pony die ik ook doe, ook een mini die gaat altijd helemaal jouw kant op hangen en als je haar dan los laat zou ze zo neer vallen. En die plast ook van zich af.. Die heeft er al helemaal een hekel aan. Ze wil nu al helemaal niet meer hebben dat je aan haar benen zit, laat staan de achterbenen.
Epileren bij een pony? Dan houd ze toch geen haar meer over? Misschien dat een scheermesje zou kunnen maar dat lijkt me niet zo handig.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:10

addy<3 schreef:
Ik gebruik een kleine tondeuse van sectolin. Met speciale messen die niet gauw warm worden.
Een praam vind ik bij die kleintjes echt niet fijn. Je draait hem zo gauw te strak aan en ik ben bang dat ze zo'n nare streep op de neus er aan overhouden.
Ze hebben nu beide ijzers en die wil je echt niet tegen je aan krijgen. Ze kunnen dan wel klein zijn maar ik kan echt niks ermee zo. Bij mijn eigen mini kan ik nog net het been even vasthouden er gauw wat haar afscheren en dan begint hij weer te meppen als ik hem niet meer vast kan houden. De andere pony die ik ook doe, ook een mini die gaat altijd helemaal jouw kant op hangen en als je haar dan los laat zou ze zo neer vallen. En die plast ook van zich af.. Die heeft er al helemaal een hekel aan. Ze wil nu al helemaal niet meer hebben dat je aan haar benen zit, laat staan de achterbenen.
Epileren bij een pony? Dan houd ze toch geen haar meer over? Misschien dat een scheermesje zou kunnen maar dat lijkt me niet zo handig.

ze bedoelde dat als je messen niet scherp zijn en je machientje niet genoeg vermogen heeft.... je de haren eruit trekt in plaats van scheert.

Praam houden ze niet zo snel iets aan over...en hoe strak je hem draait bepaal je zelf!

maar als je hem niks wilt geven....en geen praam wilt gebruiken....dan moet je VEEEEEL geduld en tijd hebben.... of kluisteren...dat kan misschien ook? dan kan hij nooit slaan.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:21

oh zodoende. Ja ik snap wat je bedoelt maar dat is met mijn tondeuse niet het geval. Heb het ook met een groot scheerapparaat geprobeerd.
Praam gebruik ik wel eens maar vind dat bij die kleintjes toch niet heel fijn. Heb ook niet echt het idee gehad dat het zoveel hielp want ze sloegen nog aardig van zich af..
Ik wil opzich wel iets gebruiken waar ze rustiger van worden maar dan iets homeopatisch of iets wat niet als doping gezien word.
Kluisteren is inderdaad ook wel een goed idee. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Welke benen kun je dan het beste aan elkaar vast maken?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:24

ik scheer heeeeeel veel en gebuik calmeject ...mmm twijfel of je het zo schrijft :) van agradi.
dit spuit je gewoon in de mond, erg vriendelijk in gebruik en kan helemaal geen kwaad.
en natuurlijk wat de rest ook zegt , veel rust goed gereedschap en een hulp!

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:36

is dat iets homeopatisch ofzo dan?
En word dat ook als doping gezien of niet?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:53

calmeject kan je ook in het bloed spuiten....onder de tong kan ook...uiteraard ook doping.
Er is/komt een nieuw middel op de markt....zelfde als domisedan alleen dan voor onder de tong. Dit helpt zeer goed, en is maar voor zeer korte tijd dopinggevoelig (ik scheer namelijk ergens waar ze internationaal rijden).... alleen weet niet of het al verkrijgbaar is op de markt.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:04

Als ik paarden/pony's scheer die lastig zijn gebruik ik een praam.
Ik laat dan ook vaak ene ander ene beentje optillen. MEt veel rust en geduld kom je dan een heel eind.
De pony moet wel weten dat hij je niet mag gaan meppen,dat straf ik wel heel goed af.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:10

SOMOSEDAN GEL!
Echt super spul :D
Mijn paardje is bij wijze van spreken levensgevaarlijk tijdens het scheren,
ik kocht domosedan gel en ik heb haar helemaal kunnen scheren zonder dat ze 1 stap heeft verzet.
Van zweten heeft ze ook geen last gehad, maar ik weet niet of dat afhankelijk is van paard tot paard.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:12

Een praam opdoen en iemand anders het been aan de andere kant op laten tillen en verder veel rust.
De meeste verdovingsmiddelen worden ze alleen maar gevoeliger op op de benen en als ze echt angstig zijn gaan homeopatische middelen je echt niet meer helpen...
Verder niet te snel opgeven, gewoon een keer vast houden en laten weten dat jij niet opgeeft, t zijn maar mini's en als ze blijven winnen blijven ze vechten.

kluisteren zou ik niet doen, dan gaan ze geheid op hun bek, als jij ze vast houdt kun je loslaten als het fout gaat, die kluisters blijven, in paniek kunnen ze zichzelf dan goed beschadigen.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:13

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:16

domosedan gel is ook in nederland sinds 2 maanden te verkrijgen.Werkt inderdaad super.Maar weet wel wat je doet als je dit gebruikt!

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:33

domosedan is wat een dierenarts normaal in injectie vorm gebruikt.. vind dat inderdaad wel een beetje eng om te gebruiken.
In de link die cavaletti geeft staat ook spul dat ik denk ik uit ga proberen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:36

Waarom niet gewoon een praam? of iemand een beentje omhoog.
Beetje handigheid en geduld, kom je een heel end mee. Om nou gelijk je dier suf te spuiten.
De neus draai je echt niet zomaar kapot, en je krijgt er ook geen strepen van.
Ik zou zeggen ; probeer het gewoon eens :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:49

Ik heb het al eens met een praam geprobeerd maar daar werden ze echt niet anders van.
Dus ik zoek gewoon iets waar de pony's rustiger van worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:30

Let wel, het werkzame middel in domosedan kan juist extra gevoeligheid op de benen veroorzaken en dat is nu juist wat je niet wilt!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:18

En laat het anders door een ervaren iemand doen. Hoe erg ze ook stuiteren,ik heb in notime die kleine pootjes geschoren.