Schoppen met aansingelen en draaien met opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica71

Schoppen met aansingelen en draaien met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:12

Nog niet zo lang hebben we nu onze (ontzettend lieve) pony. Wat opvalt, is dat ze eigenlijk altijd met haar voorbenen schopt als je aansingelt. Daarbij blijft ze ook niet staan met opstijgen. Ze stapt weg en draait bij je weg.
Probleem 1: als ze schopt roep ik heel hard "hé" en beloon als ze het niet doet, maar alsnog blijft ze het elke keer doen. Ook geef ik een tikje boven haar been waarmee ze schopt.
Probleem 2: dat wegdraaien met opstijgen en niet stil blijven staan. Ik weet niet goed wat ik hiermee moet. Buitenteugel trekken heeft geen zin, draait ze gewoon de andere kant op.

Hoe kunnen we deze 2 "problemen" het beste aanpakken?

Bellissima_

Re: Schoppen met aansingelen en draaien met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:15

Probleem 1: Heeeeeel voorzichtig aansingelen, echt gaatje voor gaatje. ook een keertje rustig opzadelen en meteen weer afzadelen, zodat het paard niet denkt dat hij/zij altijd moet werken wanneer je het zadel erop gooit. Zorg er ook voor dat je paard plezier in het werk krijgt.. Veel varieren in wat je rijdt dus.
Probleem 2: Gewoon rustig je voet in de beugel doen; loopt ze aan stap je weer af. Dit zal een paar keer nodig zijn.. Daarna rustig gaan 'hangen' ; loopt ze weer aan stap je weer af. Dit een paar keer herhalen. :) Pas opstappen als ze écht stilstaat!

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:17

Het aansingelen doe ik al gaatje voor gaatje. Heel rustig heel beheerst en ik beloon ook direct als ze het bij een gaatje niet doet. Wat betekent het schoppen eigenlijk?

Het opstappen: mijn dochter rijdt er het meeste op en die geef ik altijd een voetje. Dan draait ze dus weg. Hoe kan ik het dan goed aanpakken?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:17

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:19

Ik zou er toch even een goede osteopaat bij halen.
Je kent waarschijnlijk haar verleden niet helemaal en in dit geval denk ik dat er toch een rug probleem is, of op zijn minst singel dwang.
Zonder de pony gezien te hebben is het natuurlijk wel een beetje raden wat het kan zijn.
Dominantie kan n.l ook!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:20

Weet je zeker dat je paard geen pijn heeft? Past het zadel? In mijn ervaring is negatieve ervaring met opstijgen vrijwel altijd de reden. Óf niet goed geleerd/trauma aan overgehouden met inrijden, óf domweg rugpijn. Waar dan ook door.

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:24

Morgen komt de zadelmaker, dus dat is mooi.

Op zich is ze niet dominant, ze loopt eigenlijk als een hondje achter me aan als ik haar meeneem uit de wei of iets dergelijks. Zou dit dan wel even een vorm van uitproberen kunnen zijn? Wat betekent dat vooruit schoppen met haar benen eigenlijk?

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:25

O ja, ze legt haar oren niet in haar nek en bijt ook niet. Het is echt even dat voetje wat ze omhoog schopt.

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:40

Kan iemand me nog vertellen wat het vooruit schoppen van haar voorbeen betekent? Ze heeft hierbij niet de oren in de nek en bijt ook niet.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:20

Het kan van alles zijn wat van achter de computer moeilijk te bepalen is, want we kennen jouw pony niet goed genoeg en hebben de pony nooit gezien. Wat ik kan bedenken als mogelijke oorzaken:

-pijn (door bv. de dingen die hierboven zijn genoemd)
-ongeduld
-ongehoorzaamheid

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 13:00

Pijn kan nu in ieder geval niet meer (en heeft ze bij ons ook niet gehad). Het zadel wat er op lag, drukte min of meer een beetje op haar ruggegraat, maar mijn dochter heeft een keer of 4 op haar gereden (we hebben haar een paar weken) en dat is het gewicht niet (25 kilo). Wel inmiddels een ander zadel gekocht. Eentje van de zadelmaker, die nu perfect ligt.
Ik heb het er ook nog met de zadelmaker over gehad, hij zag het gedrag ook, maar het is niks bijzonders. Misschien in het verleden iets gebeurd, waardoor dit gedrag er nu is, of gewoon wat merriegedrag. Gewoon negeren was zijn tip. Als je boos wordt voelen ze dat, waardoor er een gespannen situatie ontstaat en het lost niks op. Negeren en je ding doen, evt. het voetje met je eigen voet tegenhouden als ze het wil doen (stampen). Dat deed de zadelmaker ook een aantal keren en toen stopte ze ermee. Ik ga een aantal keren opzadelen en dan direct er weer afhalen. Daarnaast moet ze ook nog wennen bij ons.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:00

het enige wat ik zou kunnen bedenken
is dat je pony singelnijd heeft
helaas is hier niks aan te doen
maar je zou hem wel als eerste
dat je hem op t eerste gaatje doet
dan doe je even de rest . en dan
doe je hem nog 1 gaatje strakker
dan ga je even naar de naar de bak
loop je eerst een rondje in de bak
met hem aan de hand en dan singel
je hem nog een gaatje aan en als
je een tijdje hem hebt ingestapt
moet je even kijken of ie nog strakker kan

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:30

Het gaat al veel beter. Door gewoon te negeren en mijn gang te gaan en een tikje boven haar been te geven als ze wil gaan stampen, snapt ze wel dat ik dit niet leuk vindt. Toch blijft ze het doen met aansingelen. Ach... ben er al aan gewend, ben benieuwd of het met de tijd minder wordt. Opstijgen doen we in de hoek van de bak en ook dat gaat een heel stuk beter. Ze staat al bijna stil als we rustig opstijgen.

reneerutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:18

Dat heb ik ook gehad met mijn paard. Ik heb toen een bontje om de singel gedaan..

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:58

Ook nog een idee; een bontje!