Paard aanschaffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer12

Paard aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:01

Hallo iedereen,
Ik wou al sinds ik klein was een eigen paardje maar ouders kunnen er niet voor betalen. Nu ik volg de richting diergeneeskunde in Gent en er zijn zoveel mensen met een eigen paard dus dacht ik bij mijzelf dat het ook mogelijk zou moeten zijn voor mij om een eigen paard aan te schaffen.
Heeft iemand een ideetje hoe ik daar financieel aan zou kunnen beginnen(zonder ouderlijke steun?)?? Moest ik een weekendjob doen(wat ik op dit moment nog niet doe).
Help??

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:22

Hallo,

Ik denk dat je voorlopig nog even moet wachten.
Als je via een weekendbaantje probeert geld te verdienen voor een eigen paard, dan ben je echt nog heel lang bezig. Je zal dan geld nodig hebben om het paard te kooen, en daarbij zal je nog een heleboel dingen moeten aanschaffen zoals zadel/hoofdstel/borstels/verzorgingsspullen/halster/etc etc. Vervolgens dien je ook nog een flink pot geld gereserveerd te hebben voor eventuele kosten als paard ziek wordt. Verder jaarlijkse enting, hoefsmid (iedere 6a8 weken), stalling, voeding, rijlessen, etc etc.

Is het geen idee om een paard te gaan leasen? Zo kan je toch ervaring op gaan doen met "een bijna eigen"paard hebben.

Daarbij kan ik me ook voorstellen dat je een pittige studie volgt. En een eigen paard kost echt heel erg veel tijd. Denk dat het slimmer is om deze tijd voor je studie te bewaren. Straks, als je een eigen baan hebt, heb je misschien al wat meer gespaard, en ik denk dat je dan ook veel meer tijd hebt.

Helaas, waarschijnlijk niet het antwoord waar je op hoopte. Sorry daarvoor.

Wens je wel heel veel sterkte, en wie weet komt hier iemand met een antwoord waar je heel veel aan hebt.

Dreamer12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 21:39

dankje wel eigenlijk zoek ik geen antwoord maar eerder advies zoals je me gegeven hebt. Maar kan je me meer uitleg geven ivm leasen wat is dat??

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:01

ik ben 18 en werk 6 dagen per week dan kan ik en 1 van me paarden onderhouden en mezelf
andere paard betalen me ouders.
maar zonder me ouders red ik het echt niet
dus raad je aan om een vp te zoeken
en daar lekker mee aan de slag te gaan

Tanja

Re: Paard aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:03

VSW-->TAO

Steph_Lana

Re: Paard aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:47

of je zou eerst eventueel een verzorg pony kunnen zoeken, dan kan je gelijk jezelf na gaan of je het kunt qua tijd, vanwege je studie en dan kan je altijd een zaterdagbaantje zoeken, en gaan sparen. ik zelf ben nu 23 en heb altijd op de zaterdag gewerkt om mijn paardje te onderhouden. ik heb enkelt wel mn paardje gekregen dan scheeld dan weer geld. want het aankoop van een paard is best prijzig. stalgeld valt wel mee. alleen je moet altijd wel geld achter de hand hebben, voor als je paard ziek wordt en dergelijke...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:30

Dreamer12 schreef:
dankje wel eigenlijk zoek ik geen antwoord maar eerder advies zoals je me gegeven hebt. Maar kan je me meer uitleg geven ivm leasen wat is dat??

Hallo,
Je studeert in Gent, dus je woont in Belgie? Ik weet niet precies of leasen in Belgie gebruikelijk is. Maar zo werkt het:
Ik heb een tijd een paard geleased op een manege. Dit paard mocht ik beschouwen als mijn eigen paard, kon er op rijden wanneer ik wilde. Mocht het paard verzorgen etc. Het enige waar ik rekening mee moest houden was dat het paard soms nog in een manegeles meeliep, en daar moest ik mijn rijschema op aan passen. Je betaalt een x-bedrag per maand hiervoor. Verder heb je niet de kosten van veearts, hoefsmid, stalling, materiaal, voer etc.

Wat ook zou kunnen is een verzorgpaard. Soms moet je hiervoor betalen en soms ook niet. Vaak zoeken mensen een verzorgster omdat het paard te duur is om alleen te betalen (dan wordt van jou dus verwacht dat je een bedrag meebetaalt per maand) en soms hebben mensen te weinig tijd om iedere dag naar hun paard te gaan. Je maakt dan afspraken op welke dagen je naar het paard toegaat om het paard te verzorgen, te berijden, eventueel de stal uit te mesten etc.

Dit zijn echt hele goede manieren om te kijken of je aan een eigen paard toebent. Ik ben ook zo begonnen. Het viel mij meteen op dat er wel heel erg veel vrije tijd in gaat zitten. Na een maand of 3 geleased te hebben, heb ik besloten om een eigen paard te kopen. Hier had ik overigens al heel erg lang voor gespaard, en mijn salaris is ook voldoende om een eigen paard te kunnen onderhouden.

Weet je voldoende zo? Succes ermee :)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:20

Volgens mij is het in Belgie zo dat je een halve stal kan hebben, dan deel je een paard met iemand anders. Ik weet niet precies hoe dat werkt maar dat heb ik op meerdere sites van Belgische pensionstallen gezien. Misschien is dat wat voor je?

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:30

spiritxxx schreef:
Volgens mij is het in Belgie zo dat je een halve stal kan hebben, dan deel je een paard met iemand anders. Ik weet niet precies hoe dat werkt maar dat heb ik op meerdere sites van Belgische pensionstallen gezien. Misschien is dat wat voor je?

Kan je wat vgl met een betalend verzorgpaard.

Persoonlijk denk ik niet dat je een rijpaard kan onderhouden als je nog studeert. Enerzijds is er de tijd die er in kruipt (je moet ook nog naar school gaan, studeren, eindwerk, stage, verslagen maken, ...) en anderzijds is er de kost waarbij je toch 125 euro per maand mag tellen als het paard bij jou thuis kan staan. Indien op een manege dan is dit bedrag X2. En dan spreken we nog niet over de onvoorziene kosten die kunnen optreden bij bv een ziekte of blessure bij het paard (wat in uw geval misschien wel goedkoop kan gelet op de studies).

persoonlijk zou ik trachtten een verzorgpaard te zoeken (al dan niet betalend).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:51

Lekker wachten tot je bent afgestudeerd, dan paard kopen.
Aangezien en studeren en werken en paard rijden best kan, maar niet altijd handig is.
Zeker niet gezien de kosten die zo'n edele 4-voeter met zich mee brengt,
die een diergeneeskunde student zo zou moeten kunnen verzinnen. ;)

Ondertussen gaan rijden op paarden van anderen?
Heeft de faculteit daar geen paarden?
Advertentie ophangen bij plaatselijke maneges/rijverenigingen voor verzorgpaard?

Dreamer12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 22:17

hmm eigenlijk dom maar niet zo zeer aan gedacht. Want ik had wel eerst ene soort van eigen paard voor 3jaar ma ze was van iemand anders maar ik mocht er alles mee doen wat ik wilde maar de eigenares werd ziek en kon er niet meer voor betalen.
Dankje vo de tips XD