Erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eeffff

Erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:43

Binnenkort ga ik waarschijnlijk een pony rijden die bij iemand thuis staat.
De wei is in bezit van de gemeente, en ookal doet de gemeente niets met het land en houden ze het gras niet eens bij: de pony mag er opeens, na 3 jaar, niet meer staan.
De mensen hebben wel een eigen buitenbak en nu gebruiken ze de buitenbak dus als wei. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden.. ze moeten toch lekker kunnen grazen?
Of maakt dit in principe niet zoveel uit?

Amalarab

Re: Erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:44

Als de pony maar samen met andere pony's staat en voldoende hooi kan eten is het niet erg. Maar niet ideaal.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:45

lastig!! als ze eventueel hooi/kuil voeren in de buitenbak, dan staat het paard iig niet in een box van 3 bij 3 m 24 uur! en hij heeft wat te knabbelen...maar ideaal is anders!!

Eeffff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:48

Ja het is wel een beetje vervelend.. maarja als ik merk dat de pony er minder gelukkig van word denk ik dat ik maar het initiatief ga nemen. De overburen hebben een mooie weide met schaapjes, wie weet mag hij daar wel tussen staan. Zou geen reden kunnen bedenken waarom niet.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:49

bij ons hebben we ook 4 paarden in de bak staan!.. Daarnaarst hebben ze zo nu en dan een stukje wei( de verzorgpaard dan), denk dat het over een komt als je zo nu en dan lekker met je paard aan de hand gaat grazen.

Je hebt het over de buren met een weide met schaapjes, als hun het niet willen kan ik dat goed begrijpen, ik weet ook niet of ik zo maar een paardje van een ander er in wil, ik weet ook niet hoe het zit met wormbesmetting, of andere ziektes..
En denk dat een paardje niet blij word als hij een schaap als speelmaatje heeft.

Eeffff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:51

winia4ever schreef:
bij ons hebben we ook 4 paarden in de bak staan!.. Daarnaarst hebben ze zo nu en dan een stukje wei( de verzorgpaard dan), denk dat het over een komt als je zo nu en dan lekker met je paard aan de hand gaat grazen.

Ja dat dacht ik ook al, gewoon elke keer als ik er ben eventjes lekker een stukje met hem lopen naar een grasveldje ofzo, en hem daar even laten grazen.

Eeffff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:52

winia4ever schreef:
Je hebt het over de buren met een weide met schaapjes, als hun het niet willen kan ik dat goed begrijpen, ik weet ook niet of ik zo maar een paardje van een ander er in wil, ik weet ook niet hoe het zit met wormbesmetting, of andere ziektes..
En denk dat een paardje niet blij word als hij een schaap als speelmaatje heeft.

Haha nee sommige paarden worden er inderdaad niet blij van, maar ken iemand die ook 2 paarden bij schapen in de wei heeft staan! Maarja dat moet ook maar net goedgaan..
Ach ja we zien het allemaal nog wel.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:36

Sommige paarden kunnen het heel goed met schapen vinden. Mijn vorige paardje stond in een grote wei met een grote kudde paarden en schapen, en ze stond bijna alleen maar bij de schaapjes.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:02

Als hij voldoende hooi krijgt lijkt die buitenbak me geen probleem. Juist wel lekker dat ie zelf kan rondlopen en rond kan kijken. (beter dan op stal)
Maar wat mij niet zo leuk lijkt is dat hij in zijn eentje staat. Als het andermans pony is kun jij daar natuurlijk niet zoveel aan doen. Maar misschien zijn die schaapjes juist wel leuk voor gezelschap. Ik ken ook iemand die een geit als gezelschapsdier had voor zijn paard. Dat paard kwam naar een pensionstal en toen ging de geit gewoon mee in de stal. Hij stond vaak bovenop de voerbak! :D

Ansj24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:13

Als hij maar voldoende hooi heeft in de bak dan is het niet zo'n probleem. Hij kan in elk geval lekker bewegen en staat niet in een klein hok. Natuurlijk zou een wei idealer zijn. Misschien toch eens in de omgeving rondkijken en informeren voor mogelijkheden om hem af en toe een paar uur ergens in een wei te kunnen laten grazen. Al is het 2x per week ofzo.

pukxxkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:12

Je kan hem gewoon in de bak zetten met hooi en een speelbal ofs. In de wei zal hij het fijner vinden, maar als het niet anders kan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:44

Is er echt het laatste woord gesproken dat de pony niet meer in de wei mag?

Eeffff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 19:47

Cassidy schreef:
Is er echt het laatste woord gesproken dat de pony niet meer in de wei mag?

Ik weet het niet, we hebben het er maar heel kort over gehad. Zaterdag zal ik het eens even vragen, dan ga ik hem voor het eerst zien (hij staat namelijk nog op een andere stal waar hij ingereden word). Ik kan echt niet meer wachten, ik mis het paardrijden zo. En ik heb al wel een foto gezien, het is zooo'n poepie. <3 Oke een beetje off-topic dit, maar ik ben gewoon zó blij. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:20

Opzich denk ik ook dat dr niks mis mee is, altijd beter dan in een stalletje. Zolang er gewoon biks & hooi gevoerd wordt, is het prima voor t beessie.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:08

winia4ever schreef:

Paarden en schapen hebben verschillende soorten wormen.

Verder zou ik trouwens ook zeggen dat in de bak nog altijd beter is dan in een stal heel de dag, maar pas echt goed op dat hij genoeg hooi heeft en dus geen zand gaat eten.

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:08

Het is goed als een pony kan grazen, maar dit ook met mate. in het wild valt er ook niet veel te eten vaak eten ze dan taaie grassorten te vergelijken met hooi. mensen van tegenwoordig denken hoe meer gras hoe beter, in tegendeel zelfs.
ook is het belangrijk om te weten dat wanneer het een poos droog weer is geweest en het ineens veel gaat regenen er heel veel suikers en energie in het gras zitten. Als je paard dit veel binnen krijgt is dit erg slecht. Ook handig is om je een keer te laten informeren over de voedingsstoffen in gras en in welke maanden er veel of weinig van die voedingsstoffen in het gras zitten. Het lichaam, gedrag en gezondheid kan erg veranderen van je paard wanneer te veel of te weinig suikers en energie binnekrijgt.
Veel succes!
Dus alles met mate

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:55

oei dit is wel een lastig verhaal zeg.
misschien kan je af en toe even langs
die wei gaan en wat gras plukken
of ergens anders en dit in een
emmertje stoppen en aan hem geven
maar belangrijk is dat je paard niet alleen
staat. en dan wel hooi/kuilvoer krijgt.