Als mijn pony eten ziet, is ze niet te houden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RosaGipsy

Als mijn pony eten ziet, is ze niet te houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 17:08

Hallo,

Ik heb een klein probleempje. Ik heb een Haflinger merrie waar ik super dol op ben. Ze is echt mijn grote vriendin. Maar nu is het zo dat ze naar een andere stal is verhuisd. En voor haar stal staat het hooi opgeslagen. Als ik haar buiten zet loopt ze gelukkig netjes met mij mee, maar als ik haar weer binnen zet dan is ze gewoon echt te sterk voor me en loopt ze zo naar het hooi om vervolgens te gaan eten. En dan is het moeilijk om haar daar weer weg te krijgen. Iedere keer als ze mij dit flikt krijgt ze wel een (flinke) klap op haar neus maar mevrouw geeft hier niks om. De volgende keer doet ze het namelijk gewoon weer. Hebben jullie tips voor mij om dit te voorkomen? Want ik word hier zo gek van, ze moet gewoon luisteren. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

ester_94

Re: Als mijn pony eten ziet, is ze niet te houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:12

Probeer je groot te maken en en gebruik je stem en lichaamstaal goed. Je kan ook een keer een zweepje meenemen. Dan moet je haar natuurlijk niet helemaal afranselen.. Als het 1 keer niet werkt zal het de keren daarna waarschijnlijk ook niet werken.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:19

Zij is dus de baas, daar moet je om te beginnen aan gaan werken; dat jij het wordt.
Misschien geef je die klap ook niet op het goede moment.
Doe je het direct als ze aanstalten maakt om door te drammen, of pas als ze al staat te eten? In dat laatste geval ben je veel te laat.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:21

touwtje om de neus?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:35

Jij bent niet de leider , das heel duidelijk.
Je moet dus gaan werken op jouw leiderschap, het moet niet alleen in jouw ogen zo zijn maar je moet er zeker van zijn dat je paardje jou als leider accepteerd.
Ik ben er vrij zeker van dat ze dit gedrag niet of nauwelijks zou uitproberen bij mij.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:41

:D Echte Haflinger; eten op de eerste plaats en de rest komt later...

Ik zou ook een touwtje om de neus draaien en kort houden als je langs het hooi moet. En nooit meer stiekum een hapje laten nemen.

Je kan beter die aandacht verleggen. Zorg dat er altijd voer in de stal/voerbak ligt. Dan wil je pony snel naar stal en heeft geen tijd om te gaan lummelen bij het hooi.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:51

Inderdaad halstertouw over haar neus, en zodra je merkt dat ze op het hooi begint te asen maar gewoon lekker een stukje in z'n achteruit. Heeft bij mijn bijrijdhaflinger goed gewerkt. Sowieso oefen ik veel met het stil blijven staan en dat ook doen als ik 10 m verderop loop. Moet zeggen dat ik daarbij wel een poosje m'n zweepje heb gebruikt zodat ik haar vanaf een grotere afstand kon corrigeren.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:59

touwtje om de neus of hengstenketting, dan kom je iig wat sterker door ;)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:00

Halstertouw om de neus zou ik niet doen.. Toch nergens voor nodig?

Mijn paardje sleurde mij ook overal heen en dat was duidelijk een leiderschapsprobleem. En het feit dat ik elke keer net te laat was en zij dus al gewonnen had.

Je moet haar goed in de gaten houden en op het moment dat zij ook maar 1 stap in die richting zet, dan zet je haar maar 3 stappen terug en even streng aanspreken.

Je moet het voor zijn. Als zij al een hap heeft gehad heeft straffen in mijn ogen weinig zin, want ze heeft toch al gewonnen..

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:16

Lieveranders schreef:
Je moet het voor zijn. Als zij al een hap heeft gehad heeft straffen in mijn ogen weinig zin, want ze heeft toch al gewonnen..

Precies, ga ook tussen het hooi en je pony in lopen, ook al is dat aan de andere kant "als dat het hoort". Zo kun je haar weg duwen, en heb je al iets meer te vertellen, als wanneer je moet trekken ;)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:00

Oja, en zorg ervoor dat als je die kant op loopt het halstertouw een beetje loshangt als je hem niet over de neus doet. Als hij namelijk al strak staat is zij sterker doordat ze gewoon met haar hele gewicht erin kan gaan hangen. Hangt hij los en geef je een keer een kort rukje komt dat veel duidelijker en sterker over.

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:24

Anne_GTI schreef:
:D Echte Haflinger; eten op de eerste plaats en de rest komt later...

Ja, zeker een echte Haflinger. En ik heb dit probleem bij meerdere Haflinger gezien dus het is een veel voorkomend probleem bij Haflingers :P .

Maar vandaag ging ik aan de verkeerde kant lopen (dus ik tussen het hooi en ponylief in) en dat ging goed. Ze probeerde niet eens om bij het hooi te komen. Dit werkt dus goed. Maar ik zal er zeker nog verder aan werken, want ze moet ook gewoon luisteren als ik niet tussen haar en het hooi in loop. Maar iedereen alvast bedankt voor de goeie tips :) .