Shetlander heel eigenwijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendyP

Shetlander heel eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 16:54

Hee.

Ik verzorg nu ong. 2 weken een shetlander. De eerste onmoetingen enz. gingen goed.
Ze was lief, hield van knuffelen. ze beet wel af en toe en ik heb haar daar ook voor gestraft.
Vandaag ging het dus helemaal mis. Hij heeft veel gebeten, ook toen we lekker zaten te knuffelen beet hij in mijn hoofd, ik heb hem daarvoor een klap gegeven en hij begon als een gek te bokken.
Ik zat te denken misschien dat hij vroeger nogal wat klappen heeft gehad, maar stel dat is zo, moet ik hem dan niet straffen? Hebben jullie tips voor mij zodat hij wat beter luisterd? Hij is 7jaar bytheway :)

Groetjes en Alsvast bedankt.
Wendy

ester_94

Re: Shetlander heel eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:14

Slaan moet je niet doen bij happende en bijtende paarden. Het word daar vaak alleen maar erger van. Bij mij werkt het het beste als ik de voorkant van de neus even goed vast houd. Zonder dat gedeelte zal het paard niet overleven omdat ze daar al hun voedsel mee kunnen vinden.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 17:21

Okee dankje! :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:23

Het feit dat jouw pony gaat bokken als je hem een mep geeft, geeft al aan dat hij echt een spelletje met je speelt. Een tik kan je rustig geven, paarden onderling geven elkaar ook tikken. Maar zorg dan dat je op tijd, en gericht mept, dat het met één keer genoeg is.

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:32

Ik ben het niet eens met wat degene boven me hier zegt, mijn ervaring geeft aan dat zodra je een paard mept het alleen maar meer gaat bijten. Als een paard een ander paard bijt zal het eerder terug bijten dan slaan.

edit: zinsopbouw aangepast.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:33

Mijn ervaring is dat ze heel snel doorhebben dat ze het niet mogen, dat dat niet de bedoeling is. Vaak is één keer al genoeg, en doen ze het niet meer.
Meer bijten is nooit aan de orde ;)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 17:37

Maar ik zal hem maar niet terug gaan bijten :P En ik hoorde nu van een vriendin dat haar vriendin(die woont ernaast) vroeger heel vaak zag dat er kinderen aan die pony gingen trekken enz.
Dus dan vind ik het zielig als ik hem dan oook een tik geeft want ik denk dat hij dan ergens bang voor is ofzo..
Het is zo tegenstrijdig..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:08

Nee, als hij wegrent, maakt hij er echt een spelletje van. Een paard wat angtig is als je hem een tik geeft, zal zijn hoofd wegdraaien, en hoogstend weglopen. Maar zeker niet wegrennen.
Tenminste, zoals jij het beschrijft klinken het mij echt als speel-bokjes. En dan ben je gewoon niet duidelijk genoeg ;)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:15

Nee, hij rent neit weg. Hij draait zn kont naar mij toe ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:17

xxesxx schreef:
Ik ben het niet eens met wat degene boven me hier zegt, mijn ervaring geeft aan dat zodra je een paard mept het alleen maar meer gaat bijten. Als een paard een ander paard bijt zal het eerder terug bijten dan slaan.

edit: zinsopbouw aangepast.

Nou nee hoor, hier sla je de plank helemaal is. Een goede tik...maar wel op het juiste moment met de juiste lichaamstaal...is op het moment van bijten de enigste oplossing!
ER is hier geen paard op stal dat het in zijn kop zal halen om mij te bijten!
Ze weten dat daar dan een behoorlijke slag voor hun.... je weet wel .....tegenover staat!
Bijten is gewoon not don, net als uithalen met de benen!
Dan krijgen ze hier ook op hun flikker, klaar uit!
Kont naar je toe draaien is dominantie! Zweep erbij en met zeer veel verbaal geweld de pony weer recht zetten!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:19

Dat ben ik met je eens, alleen ik heb hem al een paar klappen verkocht. (dit klinkt best zielig) MAar het is alsof hij die niet voelt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:25

Meid dan doe je het toch ergens niet goed. Een klap zonder jou uitstraling van...IK BEN DE BAAS...komt niet aan n.l!
Dan zal hij naar je blijven uithalen om het leiderschap te krijgen.
Vooral jou uitstraling van ..ik ben jou de baas ik ben de leider, moeten goed overkomen, anders gaat het zelfs bij zo'n kleine opdonder niet lukken.
Zelfs een mini shet is nog vele malen sterker dan een mens, dat vergeten veel mensen en vinden het dan vaak zielig, want hij is nog maar zo klein!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:32

Kont naar je toe draaien is inderdaad helemaal not done. Dat is echt zoiets van: jij slaat mij, dat dacht ik niet!
En die instelling moet jij ook hebben. Goed duidelijk maken wat je wilt, dan maar met een zweep erbij, maak duidelijk wat je wilt!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:34

Maar ook zo aanpakken als die een 'trauma'heeft? :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:42

Een trauma?? Leg eens uit? Want meneer zou, als hij bang was, wegrennen en niet naar jou uithalen n.l!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:43

Of niet eens wegrennen, maar direct hoofd wegdraaien en kopschuw worden, als hij het écht eng vond. Maar omdraaien en schoppen getuigd imo gewoon van een ontzettend disrespect..

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:12

Oh das waar. dankjullie! :)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:23

Shetlanders zijn de makkelijkste niet en zeker niet als er niet veel me gedaan is. De meeste maken er een leuk spelletje van. Ik denk ook dat deze pony de kachel met je aan maakt en dat je echt respect moet af dwingen. Wel op het juiste moment, meteen als de pony de pony de fout in gaat. Dit kan met een ferme tik op zijn neus, of begin eens flink te schelden. Daarnaast hee consequent zijn. Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet. Ze moeten weten waar ze aan toe zijn en waar jou grenzen liggen. Zodra ze dat weten zijn het de liefste pony's die binnen de grenzen rond dartelen

Veel succes ermee

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:11

Vandaag heb ik iets rustiger gedaan, veel belonen heel rustig en veel geduld en het ging super. Behalve toen ze me echt heeel erg hard beet, het deedd echt pijn. Toen kreeg ze echt meteen een klap. Toen ging ze raar doen en draaien dus meteen nog een tik op dr neus. Onze band begint steeds meer te groeien geloof ik :D

xcharlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:49

ik hoor dat het beter gaat! ik denk dat je het goed hebt aangepakt. gewoon duidelijk maken dat je dat absoluut niet wilt. niet weglopen ofso, maar ik zou eerst een harde lage stem opzetten, en als ze het nog een keer doet dan zou ik misschien ook slaan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:50

Fijn dat het beter gaat!
Charlotte, slaan is overdreven, een flinke tik doet het ook ;)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:56

Dankjullie! Volgens mij verschilt het ook echt per pony welke aanpak je gebruikt! :)