Verzorging van lederen rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Verzorging van lederen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:20

Hoi, ik heb zelf een mooi paar bruine lederen rijlaarzen maar mijn vraag was dus; kuisen jullie je rijlaarzen altijd na het rijden en hoeveel keer per maand ofzo smeren jullie ze in ?
Alvast bedankt :Y)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:25

Wat is kuisen?

De mijne maak ik altijd schoon met goede zadelzeep op de plekken waar huidvet zit, dit doe ik iedere dag. Als ik de laarzen in het geheel reinig, gebruik ik cleaner van Petri en erna (als ze droog zijn) de verzorging van Petri. Eventueel uitwrijven en klaar.
Nooit ledervet of olie gebruiken, dan maak je de stiksels week en ze trekken heel erg stof en vuil aan. De zwarte (of bruine) schoensmeer schijnt ook goed te zijn, maar ik krijg gegarandeerd een hele zwarte witte shabrak of elders zwarte vlekken op mijn (witte) kleding. En ja, ik heb ze dan echt wel goed uitgepoetst :D

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:31

setteke schreef:
Wat is kuisen?

De mijne maak ik altijd schoon met goede zadelzeep op de plekken waar huidvet zit, dit doe ik iedere dag. Als ik de laarzen in het geheel reinig, gebruik ik cleaner van Petri en erna (als ze droog zijn) de verzorging van Petri. Eventueel uitwrijven en klaar.
Nooit ledervet of olie gebruiken, dan maak je de stiksels week en ze trekken heel erg stof en vuil aan. De zwarte (of bruine) schoensmeer schijnt ook goed te zijn, maar ik krijg gegarandeerd een hele zwarte witte shabrak of elders zwarte vlekken op mijn (witte) kleding. En ja, ik heb ze dan echt wel goed uitgepoetst :D

ja sorry ik kom uit Antwerpen in Beglië en kuisen bij ons betekend poetsen :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:31

Er is nog een topic zijn over het onderhoud van bruine rijlaarzen:
[RUI] Bruine laarzen onderhouden?
Zelf maak ik ze schoon met zadelzeep en smeer er daarna Hamanol op. Ik weet dat anderen ook wel gewoon bruine schoenenpoets gebruiken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:33

Myca, kleeft Hamanol niet ontzettend dan? Ik heb ook nog een tube liggen, maar smeer het eigenlijk nergens meer op ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:39

@setteke. Als je Hamanol goed uitpoetst kleeft het niet zo. Dat doe ik dus niet bij mijn zadel want dan blijf ik lekker plakken als mijn paard een rare wapper maakt ;-) Bij Hamanol blijft bruin wel echt bruin en het leer blijft er erg mooi onder. Ik stop de tube soms eerst in warm water zodat het makkelijker uitsmeert.
Een nadeel is dat Hamanol niet erg lekker ruikt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:45

Haha, inderdaad het ruikt naar schapenvet. Maar ook al laat ik het een nacht intrekken en probeer ik het met een pluisvrije doek uit te poetsen, blijft de doek er gewoon aan vasthangen. Ik zal wel iets niet goed doen, maar voor mij werkt het hooguit voor heel erg droog leer (bijv de onderkant van de zweetbladen). Maar gelukkig zijn er meer middeltjes :Y)

Myca

Re: Verzorging van lederen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:47

Ik stop die Hamanol van te voren even in een bak warm water zodat het wat dunner wordt. Dan smeert het wel beter uit, misschien dat dat het verschil is?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:03

Dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan. Zal het eens proberen, want het is wel goed spul ;)

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:46

Het beste is ze alleen met schoenpoets te poetsen.
Ook geen lederzeep gebruiken.(Alleen als ze erg vuil zijn)
Dit droogt het leer nl ook uit.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:20

Als ze vies waren deed ik ze eerst schoonmaken met zadelzeep en daarna creme van Passier erop. Ik deed de laarzen niet iedere dag schoonmaken maar 1 of 2 keer per twee weken ongeveer.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:22

Ik gebruik de bootcare set van petrie en soms ipv de creme een schoensmeer in de kleur van de laarzen :)
Na het rijden doe ik ze altijd even af met een doek :)

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:29

Ik zou ze eerst goed schoonmaken, en daarna invetten, bij mij worden ze dan altijd erg mooi!
succes ermee

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 18:00

oké, bedankt dames +:)+