paard is bang bij hoeven krabben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarinthe

paard is bang bij hoeven krabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 12:25

hoii,
ik heb sinds maandag een nieuw paard en de 2e dag merkte we dat ze een bacteriële infectie heeft bij der achter hoef.
maar gister wou ik der hoeven krabben maar als ik er 1 op wou tillen flipte hij helemaal en werd bang waardoor heel mijn les daarna was verpest.
weet iemand hoe ik het hem meer op zijn gemak kan stellen ?
misschien een x in stal?
xxxjes van marinthe en ciento.

kehdra

Re: paard is bang bij hoeven krabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:27

Ik denk niet dat je paard bang is hoor ;)
En je les hierdoor verpest? Wat is er gebeurd dan?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:28

Niet om je te ontmoedigen, maar ik heb mijn merrie nu bijna 3 jaar en kan helemaal niet de achterbenen optillen. Dus in die 3 jaar tijd is ze 2x platgespoten door de D.A. om zo de achterhoeven te kunnen bekijken.
Gelukkig houd ze ze zelf keurig netjes bij :j Dus hoef ik niet eens uit te krabben ofzo.
Maar mijn ervaring is dus erg slecht met achterbeen problemen. Zou er ook zeker goed naar laten kijken en over na denken of dit niet een groter probleem gaat worden.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 12:29

nou jawel.
eerst moest hij een kwartier uit draven en galoperen aan de longe en daarna kon ik er alleen maar op met de longeer lijn omdat hij anders flipte

PonyDanique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:30

Als je denkt dat jou`n paard bang is bij het hoevenkrabben moet je iemand erbij vragen die hem rustig gaat borstelen en tegen hem praten later went hij eraan en ziet je paard/pony dat het niet zo erg is. Succes! :D

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:31

Mijn pony heeft er ook problemen mee, die wil ze niet optillen enzo, en als ik ze optil stort ze soms inelkaar. Dus ik krab ze eigenlijk ook nooit uit, en als ik het doe zijn ze mooi schoon.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 12:32

ik vind t wel belangrijk dat ik ze elke dag uitkrab voor steentjes en mest enzo..

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:32

Als je paard er bang van zou hebben moet je het je paardje "opnieuw" aanleren dus als ik jou was zou ik iemand om hulp vragen die verstand heeft van jonge paarden ;)
maar dat je les verpest is omdat je paard bang had gekregen van dat ongelukje vind ik maar raar dus probeer uit te zoeken of het misschien aan iets anders kon liggen...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:34

@Babetta: als ik probeer de achterhoeven uit te krabben van mn merrie dan flipt ze ook compleet hoor. En daarna is er geen rust in te krijgen. Puur omdat ze zo getraumatiseerd is met die achterbenen, konden mijn lessen dus ook gruwelijk verpest zijn.
Nu probeer ik het al niet eens meer. Pas als ze kreupel gaat lopen achter, voor langere tijd, dan komt de da (met 2 man versterking) en de hoefsmid (met een hulpje) om er naar te kijken.
Zo had ik laatst dat de ruin van mn moeder achter op dr hoef was gaan staan en daarmee de straal kapot had getrokken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:19

Ik vind dit een grote fout van jou.
Jij zegt dat je paard ervan schrikt, je legt de fout dus bij het paard, en je doet er verder niks aan.
Het is aan de verzorger/eigenaar om zijn paard goed op te voeden , rijtechnisch goed te rijden en idd ook het aanleren om voetjes te geven, als jouw paard dit nog steeds niet kan , danheb jij het nog steeds niet goed aan hem aangeleerd.
De fout zit dus echt bij jou, niet bij het paard.

JessAndHope schreef:
@Babetta: als ik probeer de achterhoeven uit te krabben van mn merrie dan flipt ze ook compleet hoor. En daarna is er geen rust in te krijgen. Puur omdat ze zo getraumatiseerd is met die achterbenen, konden mijn lessen dus ook gruwelijk verpest zijn.
Nu probeer ik het al niet eens meer. Pas als ze kreupel gaat lopen achter, voor langere tijd, dan komt de da (met 2 man versterking) en de hoefsmid (met een hulpje) om er naar te kijken.
Zo had ik laatst dat de ruin van mn moeder achter op dr hoef was gaan staan en daarmee de straal kapot had getrokken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:14

Hoi om te beginnen zou ik pas ná de les zijn hoefjes krabben als hij er zo gestrest van wordt. (dan is hij mischien gelijk zijn energie een beetje kwijt) Ik zou hem vastzetten in zijn box met wat lekkers in zijn bak (peen ofzo) of een pluk hooi erbij en dan elke dag voorzichtig proberen. Het is wel héél belangrijk dat jezelf ten alle tijden rustig blijft, als het vandaag niet lukt, de volgende dag weer proberen! Succes ermee!

jemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:52

xxmarinthe schreef:
hoii,
ik heb sinds maandag een nieuw paard en de 2e dag merkte we dat ze een bacteriële infectie heeft bij der achter hoef.
maar gister wou ik der hoeven krabben maar als ik er 1 op wou tillen flipte hij helemaal en werd bang waardoor heel mijn les daarna was verpest.
weet iemand hoe ik het hem meer op zijn gemak kan stellen ?
misschien een x in stal?
xxxjes van marinthe en ciento.

Mijn tip is
1 geduld
2 rust uitstralen
3 consequent zijn
zo baar je vertrouwen

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:53

ik ben ook nog maar een leek wat betreft paarden, maar ik ga elke zaterdag 2 therapiepaarden verzorgen (eten geven, stal en weide opkuisen, en ze lichaamsverzorging geven, waaronder ook hoeven krabben). 1 merrie had het niet graag en ging dan ook vaak proberen weg te wandelen. In eerste instantie dacht ik dat ze pijn aan die hoef had, ook omdat ze er vaak op stampte.
Nu, ik ben blijven volhouden. heb zelfs wanneer het lukte, ook al was het maar miniem, een beetje korrels gegeven. Ik ging ook steeds op een rustig tempo achter haar aan, terug proberen, niet jagen.
Vandaag liep ze ook weer een keer weg, maar ze heeft het wel door dat ik niets ergs doe en ik toch blijf volhouden. Het was vandaag al zover dat zelfs al kwam ik maar aan haar schouder of heup, ze de hoef al ging presenteren. haar dan ook uitbundig geprezen. Had van tevoren wel laten zien dat ik de krabber gepakt had en dat ik dat wou gaan doen. Maar ik heb haar al die tijd maar 1 keer vastgezet omdat ze wat stond te klieren, en dat was ergens maar de 2de keer dat ik bij haar kwam.

Ik doe niet druk of schreeuw niet tegen haar, maar ik sta wel op m'n strepen. als ze weg wou, er onder door muizen, anticipeerde ik door haar de weg te gaan versperren (geen armen zwaaien of slaan, maar gewoon me ervoor te zetten en te zeggen "nee". Ze stopte. was ze toch weg, volgde ik haar gewoon. en probeerde ik opnieuw de hoeven te doen. steeds weer. uiteindelijk weet ze nu dat ik volhoud en ze er rapper vanaf is door het even toe te laten. ze wordt ook beloond als ze zich gedraagt.

wat betreft hem; geduld. je hebt hem pas 2 dagen, zeg je. wees rustig maar kordaat. bouw langzaam op, probeer langzaam te laten wennen dat je zijn benen aanraakt. vertrek van op de heupen of schouder en werk zo stukje voor stukje naar beneden. laat hem de krabber maar onderzoeken.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:27

Ik heb er ook zeker 3 jaar over gedaan om een trauma probleem met de achterhoeven op te lossen dus begin maar vast met geduld zoeken...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:33

ik heb ervaring met een paard die bang was als je de hoeven optilde om ze uit te krabben. nu tilt ze ze op commando zelf op.

toen zij zo bang was liet ze zichzelf gewoon vallen als ik haar voet eindelijk van de grond had. ik heb het haar aangeleerd door haar voet van de grond te tillen en dan meteen weer los te laten en dan echt heel uitgebreid belonen. de eerste keren ook maar 1 voet gedaan om zo min mogelijk stress te veroorzaken. uiteindelijk ga je dit uitbouwen. langer en meerdere voeten en weer langer en ondertussen alle voeten en steeds weer uitbedreid belonen. uiteindelijk doe je een keeer 1 hoef uitkrabben en weer heel goed belonen en dan ook dat weer uitbouwen.