moet op stal zelfde deken als buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jackyfaith

moet op stal zelfde deken als buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 00:12

hallo allemaal.

Ik zit met de vraag of ik op stal de zelfde deken op moet laten dan ze buiten ook op heeft.

Want buiten is het toch kouder dan in stal.
Mijn paard staat namelijk in een klein stalletje en ik vind het daar s'morgens warmer dan buiten.Dat komt denk ik door haar eigen warmte natuurlijk.
Maar ik vind het zo raar dat ze buiten een winterdeken van 375 gr op heeft en dan met de zelfde deken ook op stal staat of heb ik dat verkeerd wat vinden jullie er van en wat is jullie ervaring daar in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:16

nou,ik mag toch hopen dat je niet nu al een winterdeken van 375 gram hebt op liggen?
100 gram is voor nu echt wel zat.
anders zit je straks als het -10 word met een probleem,want dan ,mag je er wel twee op leggen :P
(ideale omgevingstemperatuur van paarden is tussen de 10 en de 15 graden)

voel met je handen onder de deken van je paard.
als je denkt van hmmmm...dat is lekker warm!
dan is het paard dus warmer dan jouw handen en die zijn ongeveer 37,5 graden...dat beteken dat het paard dan een te dikke deken op heeft.
voel je geen verschil,dan is de deken goed.

heel veel paarden hebben op stal dezelfde deken op als buiten.
dat kan prima,dekens zijn tegenwoordig heel goed ademend.
staleigenaren hebben geen tidj en zin om dekens te gaan verwisselen.

zo lang je ze niet te warm zet kan het prima :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:34

ik heb geen keus, bij ons op stal worden geen dekens gewisseld en hij gaat een aantal uur naar buiten per dag. Hij heeft dus overdag en 's nachts dezelfde deken op, doe ik al jaren en tot nu toe heeft dat geen enkel probleem opgeleverd.

Nu heeft mijn paard een buitenbox met aan de bovenkant tralies, in de stal is het dus even warm (of koud) als buiten, hij staat alleen in de luwte en heeft een dak boven zijn hoofd.

Villanelle

Re: moet op stal zelfde deken als buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:11

Ts, buiten kan het wel kouder dan op stal zijn, maar bedenk ook dat je paard over het algemeen meer beweegt buiten... :)
Maar ik hoop idd ook niet dat je paard nu al zo'n dikke deken op heeft ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:37

[PP] >> [SV]

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:46

Buiten kan je paard bewegen en produceert daardoor weer warmte.
Op stal is je paard overgeleverd aan stilstaan. Bovendien is de nachttemperatuur doorgaans lager dan de dagtemperatuur.

Op zich hoef je dus op stal niet perse een dunnere deken op te leggen dan buiten, zeker niet als ze maar een paar uur per dag naar buiten gaan.

Alleen staat je paard nu serieus al met 375 gram op? Wat krijgt hij dan op als het echt koud wordt? Want het is nu overdag nog gewoon boven de 10 graden.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:48

Marije_jiplover schreef:
Buiten kan je paard bewegen en produceert daardoor weer warmte.
Op stal is je paard overgeleverd aan stilstaan. Bovendien is de nachttemperatuur doorgaans lager dan de dagtemperatuur.

Op zich hoef je dus op stal niet perse een dunnere deken op te leggen dan buiten, zeker niet als ze maar een paar uur per dag naar buiten gaan
.

Alleen staat je paard nu serieus al met 375 gram op? Wat krijgt hij dan op als het echt koud wordt? Want het is nu overdag nog gewoon boven de 10 graden.

:j Ik doe 's nachts zelfs een dikkere op, omdat het hier best koud wordt...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:15

heb vroeger altijd mijn pony zowel op stal als buiten met zelfde dek gehad
heb wel een heel dik outdoor dek

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:19

Hier hebben ze ook gewoon het zelfde dek op als buiten (waterdicht). Dat is geen doen om steeds dekens te wisselen. Je zegt dat het binnen warmer is dan buiten; vergeet niet dat ze zich buiten zelf wel wat warmer lopen en binnen stil staan, dus ik zou zeggen dat de temperaturen wel overeen komen op die manier. ;) Of....'s nachts is het buiten een stuk kouder dan overdag buiten, een kleine stal wordt ook behoorlijk koud maar niet zo koud als de buitentemperatuur 's nachts. Ook dan komt eea overeen. ;)

jackyfaith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 10:20

Om te reageren op of mijn paard al een deken op heeft zal ik even uitleg over geven.
Mijn paard heeft rug problemen en wel met de spieren in haar rug en zo gauw het wat kouder word krijgt ze daar last van tot gevolg van kreupel worden dat is niet de bedoeling he. Dus begin ik al vroeg met een regendeken is het rond de 15 graden krijgt ze de winter deken op en dan ligt het er aan wat voorn weer het is mooi droog natuurlijk niet maar wel met vieze regen en als het dan gaat vriezen heeft zij inderdaad twee dekens op een winterdeken van 375 gram een een stal deken van 200gr ongeveer dan merk ik dat het goed gaat daar bij hou ik haar ook zo veel mogelijk aan het werk om de spieren soepel te houden maar wij hebben een buiten bak en die is s'winters helaas bevroren dus dan kunnen we niks maar dan doe ik wel wat strek oefeningen met haar iemand ook nog tips welke strekoefenings ik stilstaand kan doen voor haar rug is ook welkom.

groetjes jacky.

SilkyChex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:35

Mijn paard staat binnen & buiten met hetzelfde deken (200 grs. regendeken)

Sonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:31

Ik heb ook geen keus qua wisselen van dekens, tenzij onderling.
Dus die van mijn staat ook binnen en buiten met dezelfde deken op.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:47

Gelukkig kan een paard z'n temperatuur zelf goed regelen. Het is dus zelfs beter dezelfde dekens (in ieder geval wat betreft aantal gram) binnen en buiten op te doen - anders moet je paard zich iedere keer aan passen aan z'n 'jas'. Ondertussen zijn er wel steeds meer mensen (en dierenartsen) die denken dat 'kou op de spieren' toch een onderliggende oorzaak heeft, bv. rugproblemen of (chronische) verzuring. Misschien is dat iets om ook eens over na te denken?

jackyfaith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 17:53

oke bedankt allemaal ik zet haar ook altijd met de zelfde deken binnen hoor maar vroeg me het af.Dus doe ik het toch goed.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:58

ik heb altijd dezelfde deken om bij mijn shetlander (200gr. regendeken)
ik kan het gewoon niet betalen om nog allerlei dekens erbij te kopen voor op stal,ze staat toch niet zo vaak in de stal,en anders zijn daar alle buitenluikjes open en is de ventilator aan.

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:45

heb ook één deken, word ook niet gewisseld gewoon een 200 grams outdoor deken..mijn filosofie is ook een beetje, dat een paard zónder deken sávonds op stal ook niet zijn jas aan de kapstok hangt.. :D