Amazone zeer onredelijk tegen pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Amazone zeer onredelijk tegen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 21:12

Vandaag was ik aanwezig op een pony dressuurwedstrijd.
Ik heb daar een amazone tijdens het losrijden zeer onredelijk gedrag zien vertonen tegen haar pony.
Dit was niet de eerste wedstrijd waar ze haar onkunde zo afreageerde op haar pony.

Bij wie moet je tijdens een wedstrijd zijn om hier melding van te maken??

Oakland1990

Re: Amazone zeer onredelijk tegen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:14

Meestal weten ze op het secretariaat wel wie daar officieel voor bevoegd is. Moet je daar even laten weten.
Maar wat valt onder "zeer onredelijk"?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:15

Zou je misschien een voorbeeld kunnen noemen wat ze deed wanneer zij onredelijk was
tegenover haar pony? :)
Je kunt altijd KNHS bellen, anders naar de jury toe gaan oid?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 21:16

Oakland1990 schreef:
Meestal weten ze op het secretariaat wel wie daar officieel voor bevoegd is. Moet je daar even laten weten.
Maar wat valt onder "zeer onredelijk"?
Het hoofd dwars op z'n lijf trekken op een volte kleiner dan 10 meter en maar trappen tot hij met vier benen van de grond kwam :r

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:17

de aanwezige jury....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:17

Filmen, dan heb je bewijs! En er is vast wel iemand op de wedstrijd aanwezig als 'aanspreekpunt'?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:35

wedervraag: wat was de reactie van de amazone toen jij haar op dit gedrag aansprak?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:19

@ Jury: Ik denk (en hoop!) dat de TS niet zelf dit aan de amazone heeft gemeld. Dit is nl ook niet geheel de bedoeling. Je kunt het het beste melden bij het secretariaat, deze weten wel hoe verder te handelen. Je kan niet onder een wedstrijd zomaar naar de desbetreffende jury lopen, die op dat moment aan het jureren is.

Als je zelf het heft in handen gaat nemen, kun je hele rare reacties krijgen!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:43

Ja, dat zou wat worden, dat als we kritiek op iemand hebben, dat we dan ook de moed hebben om dat aan die persoon zelf gaat vertellen :?

Waarom zou je dat niet kunnen zeggen? Je hebt toch ook de moed om het anoniem op een of ander forum te zetten? Als je dan echt zo begaan bent met het lot van die pony, dan stap je op dat meisje af.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:50

Anoeska schreef:
Ja, dat zou wat worden, dat als we kritiek op iemand hebben, dat we dan ook de moed hebben om dat aan die persoon zelf gaat vertellen :?

Waarom zou je dat niet kunnen zeggen? Je hebt toch ook de moed om het anoniem op een of ander forum te zetten? Als je dan echt zo begaan bent met het lot van die pony, dan stap je op dat meisje af.

Ben ik ergens absoluut met je eens. Maar het probleem kan natuurlijk zijn dat er een escalatie kan plaatsvinden. Niet iedereen is evengoed voor rede vatbaar, helaas. En het aanspreken van een ponyruiter vind ik persoonlijk ook nog weer iets anders dan een volwassen ruiter. Bij een ponyruiter krijg je waarschijnlijk meteen een paar kwade ouders op je dak...

Ik zou het voorval melden bij het secretariaat en het bij hun neerleggen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:14

rocksyboy schreef:
@ Jury: Ik denk (en hoop!) dat de TS niet zelf dit aan de amazone heeft gemeld. Dit is nl ook niet geheel de bedoeling. Je kunt het het beste melden bij het secretariaat, deze weten wel hoe verder te handelen. Je kan niet onder een wedstrijd zomaar naar de desbetreffende jury lopen, die op dat moment aan het jureren is.

Als je zelf het heft in handen gaat nemen, kun je hele rare reacties krijgen!

Ik vind dus wel degelijk dat er ook een verantwoordelijkheid bij jezelf (in welke functie je daar zelf dan ook bent) ligt om wat te zeggen bij misstanden.
Waarom zou je als mededeelnemer of toeschouwer niets mogen (of eigenlijk volgens mijn normen en waarden moeten) zeggen tegen een ruiter dien zij pony/paard bewust pijn doet.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:23

Ik heb vorig jaar op een ponyconcours een jury uit de auto zien stappen, na de proef, toen een amazone heel boos werd op haar pony, ik vond dit een hele goede aktie van de jury.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:27

A_nita schreef:
Ik heb vorig jaar op een ponyconcours een jury uit de auto zien stappen, na de proef, toen een amazone heel boos werd op haar pony, ik vond dit een hele goede aktie van de jury.

Absoluut! Das zeker goed!
Maar het gaat hier volgens mij om een voorval op het inrijterrein en hoe dan te handelen...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:30

als het een jonge amazone is zouw ik de ouders aanspreken

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:54

is er geen ringmeester waar je terecht kan? hebben wij hier op de onderlinge wedstrijden altijd, als er iets gebeurt dat niet kan wordt de persoon zo uit de ring geplukt, en een melding doorgegeven aan de jury. bij het springen worden mensen die in het parcours te losse handjes/zweepjes hebben hoepsakee gedisqualificeerd.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:50

En waar was dit? Want ik heb zoiets ook gezien..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:59

Er is toch meestal een ringmeester en bij diegene het voorval uitleggen, dan kan de ringmeester hetzelf zien en stappen ondernemen (dus eventueel bij de jury melden of secretariaat).
Het lijkt me niet handig als mensen aan de kanten ruiters aan gaan spreken, want dan vindt straks de een dit niet kunnen, de ander dat niet kunnen en krijgen we een groot zooitje op het losrijterrein.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:21

setteke, dan heb je het over twijfelgevallen hoop ik.
Maar als je nu echt meemaakt dat een paard onjuist behandeld wordt en bewust pijn gedaan wordt, dan kunnen we het toch ook niet maken om onze mond te houden?

Als je dat op straat ziet gebeuren, mag ik hopen dat mensen ook hun mond open doen. In de bokt nieuwsbrief was daar nog een goed voorbeeld van te lezen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:25

Ja, als een pony/paard bij de trailer bijvoorbeeld helemaal kort en klein geschopt en geslagen wordt, doe je natuurlijk wel je mond open (of een voorval op straat, etc.).
Maar als je het niet eens bent met hoe een pony/paard losgereden wordt of na een slechte proef op zijn donder krijgt, lijkt het me verstandig dit toch eerst even te melden bij de ringmeester.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:28

SOrry maar als iemand dit in mijn zich flikt, stap ik er toch zeker wel op af he...

Ik kan mijn mond niet houden als een paard gade geslagen word, of getrapt word.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:40

ik heb ooit schaam schaam schaam na het drie maal weigeren toen nog van mijn pony,een keer heel hard op mijn pony zijn kont geslagen met de zweep bovenhands... ik mocht toen gelijk mijn pony aan mijn papa geven waar ik dus al een preek van kreeg.... en vervolgens naar de jurie toren komen om nogmaals een flinke preek te krijgen.en een waarschuwing,dat ik de volgende keer als ik mijn zweep bovenhands vast pakte ik gediskwalificeert zou worden...
ik heb dat dus nooit meer gedaan en mijn lesje er van geleerd.drift en woede mag je nooit niet op je pony afreageren.
aantal jaren later kwam het bovenhands nemen volgens mij in een keer in de mode en zei ik altijd die mag straks bij de jurie komen of word uitgesloten ...maar gek genoeg doen ze er tegenwoordig niet zo veel meer aan.of het moet echt te gortig worden.
maar vroeger waren ze er wel strenger op.
ik vind het dus ook juist alleen maar goed als de jurie zelf er iets van zegt,dat dringt vaak echt wel goed door dan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:44

En mensen vragen zich dan niet af waarom de pony weigert....
Zien mensen dan echt niet in dat het 9 van de 10 x hun eigen fout is?

Evenals met de dressuur, zitten altijd maar te prikken met die sporen...

Bah

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:43

gisteren was er selectie, toen was er ook 1 meisje, die ging zitten en dat beestje probeerde steeds te vluchten met zijn staart strak tegen zich aan,
bang dat tie een knal kreeg met zijn zweep ofzo??door de kou kon niet echt, want zo heel koud was het niet,

toen ging er nog iemand even in een bakej van 30 bij 20(kleiner denk) even priveles geven aan die meid,(midden in de bak)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:45

Wat maakt die laatste zin nou uit? Iedereen staat vrij om te helpen tijdens het rijden he ;) of de bak nou 20x30 is of 10 x10

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:09

als die gene midde in dat stukje gaat staan en dat meisje op hele kleine volte erom,
dat is nogal irritant ja.