Deken als veulen erbij loopt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloei

Deken als veulen erbij loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:03

Hoi Bokkers,,

Ik zit met een probleempje..
Mijn paard heeft op dit moment een vijf maanden oud veulen aan de voet. Hij gaat er eind oktober af (direct naar de opfok).
Mijn paard is ontzettend mager geworden en is daarvoor ook behandeld door de DA. Ik heb aan de dierenarts gevraagd of ze ook een deken op moest als het kouder werd. Warm houden kost immers veel energie. De DA heeft dit bevestigd.
Maar nu dus mijn 'probleem'.
Ik ben bang dat als ik een regendeken op mijn paard gooi, dat het veulen er aan gaat zitten. En het maakt me niet uit dat mijn deken kapot gaat, maar ik ben banger dat één van de beide (merrie of veulen) verstrikt raakt in het deken.
Hoe doen jullie dat met jullie veulens?

Mijn merrie loopt trouwens 24/7 buiten met constant ruwvoer en een schuilstal.
Alvast bedankt!

TJolieke

Re: Deken als veulen erbij loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:39

Kun je het veulen niet eerder naar de opfok brengen, moet met 5 maanden wel kunnen.
Deken bij een merrie met veulen zie ik regelmatig, ik zou het zelf niet durven eerlijk gezegd. Gaat blijkbaar toch meestal wel goed.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:09

ook hier vorig jaar late veulens gehad en hele winter erbij.
merries gewoon zonder problemen dekens op, eentje had alleen staartflap verkauwd, verder geen problemen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:18

Ik durfde het ook niet aan, maar sinds enkele dagen heeft mijn merrie toch een regendeken op. Mijn veulen is nu 4 maanden en een goede week oud. Hij drinkt alleen op een rustige manier bij zijn moeder. Verder heeft hij een heilig ontzag voor haar. Bijt haar niet en springt ook niet op haar. Ik heb de bilkoorden eraf gehaald, zodat hij goed kan blijven drinken. De kruissingels zitten goed aangesloten. Het gaat perfect!
Het veulen hoefde er niet eens aan te wennen. Hij is dol op dekens. :+

Veulen speelt wel enorm met mijn ruin en die heeft ook een deken op. MET bilkoorden, omdat hij anders uit zijn deken rolt. Ze zijn de hele dag door aan het donderjagen, maar er is nog nooit een probleem geweest met de deken.

Ik was echt bang voor het dekengebruik i.c.m. een veulen, maar het levert totaaaal geen problemen op. Je hebt geen piepjong , onhandig veulen meer. Als je een goedzittende deken hebt, zou ik je merrie gerust een deken opgooien! :)

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:10

Ik zie het ook zeer geregeld, merries met deken op en het veulen erbij. Is het misschien toch niet mogelijk dat het veulen eerder naar de opfok kaan, aangezien het een zware belasting is voor je merrie?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:12

Het is toch bijna eind oktober?? ik zou je veulen nu naar de opfok doen, dat gaat wel hoor!

succes!! en sterkte met je merrie, vertroetel d'r maar lekker, heeft ze verdient!

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:54

Bedankt voor jullie reacties :)
Gelukkig gaat Figo morgen naar de opfok.. Toch eerder dan verwacht!