stress, prikkelbaar na tandartsbezoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

stress, prikkelbaar na tandartsbezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 00:49

Ik heb een ontzettende lieve en rustige merrie.
Het is alleen een echte binnenvetter. Het lijkt wel of ze alles opslaat en dat dan de bom barst. Eens in de zoveel maanden heeft ze zo'n periode dat er niks mee te beginnen is.
Nu is afgelopen maandag de tandarts geweest. Ze is verdoofd en ze hebben haar tanden gevijld en wolftandjes verwijderd. Dit is allemaal rustig en relaxt gegaan.
Toen ik s'middags op stal kwam. Zag ik aan haar stal dat het al foute boel was. Heel der stal omgeploegd flink aan de schijt.
En in de omgang heel drammerig, schrikt al van een borstel die valt en springt 10 meter omhoog, is alleen maar bezig met haar omgeving en staat ook helemaal gespannen.
Ze mocht zoiezo drie dagen geen bit in. En we hebben dan alleen gepoetst en gewandeld naast de weidegang die ze altijd heeft.
Inmiddels is het vrijdag. En de rust is nog steeds niet wedergekeerd. Tis nog een en al stress. En vandaag was het zo erg dat ze op mijn voet gesprongen is en ik nu dus met 2 dikke tenen omhoog zit.
Ik heb een poging gedaan tot longeren vanmiddag. Ze was heel erg met de omgeving bezig. Het leek wel of ze mijn stemcommando's niet hoorde en als ik dan de zweep omhoog haalde schoot ze weg. Niet echt lekker ontspannen dus. Na een halfuur stond ze al nat maar begon toen wel enigsinds te ontspannen en ben toen gestopt.
Ik vind het op zulke momenten ook erg moeilijk om mijn geduld te bewaren. Als ik al lichtelijk geirreteerd raak raakt ze nog meer over de zeik. Dus dat heb ik al afgeleerd. Ik probeer het nu op te lossen door veel te aaien/kriebelen en rustig tegen der te praten.

Maar hoop eigenlijk dat jullie nog tips hebben om zulke uitbarstingen te voorkomen of om haar er sneller uit te krijgen.

Ik heb haar nu al bijna 4 jaar. En ze heeft nog 1x zo erg gehad. Op een stal waar ze het totaal niet naar haar zin had. Ze was toen ook echt gevaarlijk. Terwijl ik er normaal een kind van 4 op kan zetten zonder problemen. Heb der toen ook verhuisd naar een andere stal waar ze met 2 dagen weer de oude was.

midgie

Re: stress, prikkelbaar na tandartsbezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:45

Vreemd dat ze het na de tandarts heeft en dat het aanblijft, heeft hij haar geen pijn gedaan of iets geraakt waardoor het nog gevoelig is?

Je zou haar om uit te razen even kunnen los werken dus echt in een longeercirkel, tenminste als jullie die hebben ?
En dan even gaan werken over de controle in het begin alleen over de richting en daarna kijken of je het tempo kan controleren.
Dan kun je ook heel veel zien aan haar lichaams taal wat ze er mee gaat doen en ook puur heel veel op jou lichaamstaal met haar werken en kijken of ze zich zo weer aan jou wil aansluiten, geduld is op zulke dagen heel erg belangrijk idd, want wat je al zegt als je geïrriteerd raakt , zal zij daar op reageren en blijft het fouten boel.
Beterschap met je tenen ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:31

kan best zijn dat ze toch last heeft,kan ze wel goed eten??

ik snap dat het niet werkt als je boos op haar word,maar ik vraag me ook af of je wel rustig tegen haar moet praten en kriebelen?
heb je al es geprobeerd om haar te negeren als ze vervelend doet?

zet haar desnoods los in de bak en laat haar los lopen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:14

De eerste twee dagen heeft ze proppen gemaakt van der hooi.
En maakte me toen meteen zorgen.
Brokken eten ging wel goed. Dat proppen maken is nu over gelukkig.
Gister was ze ook al minder aan de schijterij. Dus ik hoop dat het nu een beetje wegvloeit het gespannen/gestrester.

Er is op dit moment niet echt tot der door te dringen. Als ik der los in de bak zet staat ze gespannen met der hoofd omhoog en der staart omhoog. Om zich heen te kijken en alles in der op te nemen. Ze heeft dan ook totaal geen oog voor mij.
En dat is dus ook het probleem in de omgang. Ze vergeet gewoon helemaal dat ik er ook nog ben. Staat ze te piafferen op de wasplaats, loopt van links naar rechts, van voor naar achteren, te schrapen enz. Met dat gekke gedrag heeft ze ook mijn teentje mee genomen.
Aan de hand loopt ze te drammen. Als ze even moet wachten als ik een deur open doe probeert ze zich toch gauw door die deur te wurmen.
Vandaag weer nieuwe ronde nieuwe kansen.

Negeren heb ik nog niet geprobeerd. Nouja toen ze de roldeur naar beneden gingen doen terwijl zij op de poetsplaats stond. Ben ik wel even ergens anders gaan staan. Ze vind dat altijd wel wat spannend maar blijft dan wel staan. Gister dus niet. Piafferen naar voren springen enz. Dus toen heb ik der laten doen. EN toen ze weer wat rustiger was verder gegaan maar waar ik mee bezig was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:27

boos worden werkt inderdaad niet,helemaal als je een paard hebt wat snel op de teentjes getrapt is..al waren dat in dit geval jouw teentjes dan haha :P
maar ga je dan heel lief tegen haar doen dan kun je ze soms nog nerveuzer maken.

ik heb zelf ook zo'n portretje gehad die zich enorm kon opblazen als ze zich niet lekker voelde.
die zette ik dan in de bak en dan probeerde ze wel mijn aandacht te trekken,maar ik draaide me dan echt om.
duurde even en dan kwam ze achter me staan en was het klaar..

zou in elk geval wel proberen te kijken of haar mond helemaal oke is,wie wet is het met trekken niet helemaal goed gegaan en zit er nog een splinter in haar kaak.dat gebeurd namelijk toch nog wel es en dan kan de boel flink gaan ontsteken.,
toch vreemd als ze normaal de rust zelve is dat ze zich dan nu zo druk maakt,volgens mij is dat ergens ook nog wel komisch om te zien

je weet zeker dat het van de tandarts komt?
geen ander voer, of andere paarden bij gekomen of juist weg?
het is ook echt willekeurig dat ze zo doet?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 18:03

Vandaag was ze weer bijna de oude.
Ze zoekt weer contact en kan weer genieten van een poetsbeurt. Wel was ze nog erg alert.

Ze is maandagochtend naar de tandarts geweest. En maandagmiddag vertoonde ze dit onrustige gedrag. Ze heeft het ooit een keer eerder zo erg gehad. En toen stond ze op een stal waar ze het totaal niet naar haar zin had.
Dit gedrag heeft de hele week aangehouden. Vandaag merkte ik dat ze relaxter werd.
Mijn merrie staat altijd samen met mijn andere merrie op stal en op de wei. Dat is ook niet verandert. Het voer is ook het zelfde gebleven.
Dus ik denk echt dat het van de tandarts is. Ze liet het braaf over zich heen komen de verdoving en het gepruts in der mond. Maar misschien toch een slechte ervaring.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:20

klopt dan dus wel dat het een echte binnenvetter is, wel goed dat je je paard zo goed kent!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 22:30

Ik heb haar nu bijna 4 jaar. En leer zo ontzettend veel van haar. Tis echt een ontzettend braaf dier.
Ze is heel eerlijk. En probeert alles voor je te doen. Soms ook wel lastig ze geeft bijvoorbeeld slecht aan als er iets dwars zit.
Een ander paard zou gaan bokken op een slecht passend zadel of nijdig gaan kijken met opzadelen. Zij laat niks merken ze loopt alleen iets anders.

Wat ik me dus ook op valt is dat als ze zo'n bui heeft. Dat ze totaal geen intresse heeft in mij. Moet dan ook echt niks van me weten. Ze laat zich wel pakken op de wei enzo maar is toch afstandelijker.
Nu vandaag merkte ik alweer dat ze weer contact zoekt. Ze kwam weer aangelopen toen ik der riep. En ze steekt weer der neus in me zak op zoek naar de snoepjes :D

Maar het lijkt me voor haar ook zo vervelend zo'n bui. Ik probeer het dus ook te voorkomen en als ze zo'n bui heeft niet te veel van der te vragen. Gewoon wat rustig wandelen beetje poetsen eventueel wat rondslingeren.

Nu zat ik vanmiddag op de paardendrogist te kijken. En ik dacht dat misschien op zulke dagen (die ze 1x of 2x in het jaar heeft) iets van homeopatische druppeltjes te geven. Maar is dat wel zo'n goed idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:43

zou ik niet doen,elk paard heeft zijn eigen karakter en ik denk dat je dat gewoon moet accepteren.
om dan met druppels zo'n karakter te veranderen?
lijkt me vreemd.

je hetb zelf ook vast wel es wat dagen dat het niet wil zoals jij wilt en dan ga je toch ook niet aan de druppels? ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 22:46

Ja dat dacht ik dus ook. Ik heb ook weleens een mindere dag. En ik accepteer het ook als ze een mindere dag heeft en doen wat we anders. Maar twijfelde omdat je toch veel van die zooi word verkocht.