Join up, goed of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je paard je zien als leider van de kudde?

Ja, mijn paarden moeten mij respecteren.
65 (91%)
Totaal niet, mijn paarden zijn de baas!
6 (8%)

Totaal aantal stemmen: 71

iLenkaa

Join up, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 23:23

Wat vind jij van een Join Up?
Een join up is een manier om je paard te tonen dat jij de baas bent. Dat jij de leider van de kudde bent.
Ik doe het veel bij mijn veulen omdat het af en toe eens ongedurig is.
Als ik eten kom brengen staat ze me omzij te duwen om eten te kunnen krijgen.
Dan zet ik het eten neer, en jaag ze weg iedere keer als ze komt.
Eens ze wegblijft, ga ik weg van bij het eten en mag ze komen eten.
Daarna ondervind ik, als ik terug bij het eten ga staan, dat ze vanzelf wegloopt omdat ze mij als leider ziet.
Dat is zoiets. Een join up is nog een beetje anders (in een afgezette piste, met zweep enz.) maar het lijkt erop. En het werkt blijkbaar ook beter.

De vraag is dus:
Moet je paard je zien als leider?

Ik vind van wel, anders word 't wel es gevaarlijk...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:27

iLenkaa schreef:
Een join up is een manier om je paard te tonen dat jij de baas bent. Dat jij de leider van de kudde bent.
Daarna ondervind ik, als ik terug bij het eten ga staan, dat ze vanzelf wegloopt omdat ze mij als leider ziet.
Dat is zoiets. Een join up is nog een beetje anders (in een afgezette piste, met zweep enz.) maar het lijkt erop. En het werkt blijkbaar ook beter.

De vraag is dus:

Jeetje, een JU is niet iets om regelmatig te doen TS.
Wat jij met je veulen doet is een soort van geestelijke mishandeling...

Het veulen begrijp de link tussen het gedoe met eten niet aan de JU.

In jou geval vind ik het niet goed.

Een paard moet je wel zien als leider, maar daar heb je bijna nooit een JU voor nodig. Een JU zie ik als een uiterste noodgreep voor wanneer het echt niet meer lukt, maar dan moet deze wel door een prof worden uitgevoerd...

Mastrootje

Re: Join up, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:31

Je vraag of je paard je als leider moet zien is totaal niet relevant aan of een join up goed is of niet.

Ik denk dat geen enkele paarden eigenaar zal antwoorden met neuh mijn paarden zijn de baas, ze hoeven me niet te respecteren.

kehdra

Re: Join up, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:33

Ik begrijp dat je ook al intensief op je veulen rijd. In dat geval kan ik me voorstellen dat je paard een beetje in de knoei zit met zijn/haar lichaam, en om die reden af en toe wat vervelend doet.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:33

een JU is een laatste ''redmiddel'' imo voor paarden die echt problemen hebben qua gedrag.
een JU is niet bedoeld om jou veulen te laten zien dat jij de baas bent laat staan om 't regelmatig te doen, ook voer je een JU niet even zomaar uit, en al helemaal niet zoals jij dat beschrijft.. waarschijnlijk snapt hij er helemaal niks van..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:34

Ik heb de poll niet ingevuld omdat ik hem heel suggestief vindt.
Ik ben de baas over mijn paarden, maar dat bereik ik op een andere manier dan de JU.
Volgens Monty Roberts, de uitvinder van de JU, hoef je de JU maar een of twee, maximaal drie keer in een PAARDENLEVEN toe te passen.
Er zijn bokkers die denken dat de JU alle problemen die je met je opvoeding en in de omgang van het paard hebt weg kan poetsen
Dat het de band kan verbeteren.
Dat is helaas niet waar.
Het maakt het paard in een keer ontvankelijk voor aanwijzingen van jou.
Het laat het paard in een keer zien dat jij de leider bent, en dat hij je kan vertrouwen.
Dat vertrouwen moet je echter nadien wel waarmaken.
En de JU kan ook niet bij ieder paard zomaar toegepast worden.
De JU kan bij verkeerd gebruik van de JU heel traumatisch zijn
De aanwijzingen komen niet altijd zoals ze in het boekje staan.
En het haalt nog niets uit als je vervolgens weer in dezelfde fouten vervalt waardoor je initieel die round pen bent ingedoken.
Probeer eens aan jezelf te werken, waarom loopt je veulen over je heen?
De JU is echt geen quick fix om tekortkomingen in de opvoeding van je paarden weg te poetsen. Ga eens aan jezelf werken, en zet de JU even in de kast.

*edit: typo
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-10-10 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 23:37

kehdra schreef:
iLenkaa schreef:

De vraag is dus:

Jeetje, een JU is niet iets om regelmatig te doen TS.
Wat jij met je veulen doet is een soort van geestelijke mishandeling...

Het veulen begrijp de link tussen het gedoe met eten niet aan de JU.

In jou geval vind ik het niet goed.

Een paard moet je wel zien als leider, maar daar heb je bijna nooit een JU voor nodig. Een JU zie ik als een uiterste noodgreep voor wanneer het echt niet meer lukt, maar dan moet deze wel door een prof worden uitgevoerd...

Iluna begrijpt wel het nut.
Ze weet dat ze het niet mag opeten zolang ik erbij staat.
Doe eens normaal en denk eens verder:
In een kudde, als er een paard de leider is en ze krijgen eten, dan gaat de leider het eerste eten, dus dan moet het paard weg, wachten tot het zijn/haar beurt is. Het is gewoon zo in de natuur.

Je denkt echt niet verder hé?
Om een paard te begrijpen moet je denken hoe het leven vn de paarden is in de weide.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:38

volgens mij ben jij diegene die niet verder denkt, als jou paard jou als leider zag volgde die jou, en liep hij niet van je weg zoals jij beschrijft in je beginpost

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:40

iLenkaa schreef:
..
Iluna begrijpt wel het nut.
Ze weet dat ze het niet mag opeten zolang ik erbij staat.
Doe eens normaal en denk eens verder:
In een kudde, als er een paard de leider is en ze krijgen eten, dan gaat de leider het eerste eten, dus dan moet het paard weg, wachten tot het zijn/haar beurt is. Het is gewoon zo in de natuur.

Je denkt echt niet verder hé?
Om een paard te begrijpen moet je denken hoe het leven vn de paarden is in de weide.

Maar wat heeft dat te maken met de Join Up?

Mastrootje

Het is niet vergelijkbaar met in de natuur. Daar mag een ander paard er namelijk heus wel bij staan om mee te eten. Over het algemeen eten paarden namelijk ook gras, en dat is niet 1 plukje wat voor maar 1 paard bedoeld is.

Paarden hebben niet dingen zoals beurten in de natuur. dat is meer met honden en wolven.

Kedhra @Hoe kom je er bij de TS op haar veulen rijd? ik heb haar posts even doorgelezen maar ik heb er niks over gevonden.

kehdra

TS ik denk zeker verder, en heb mij ook absoluut verdiept in het wezen paard.
Het kan inderdaad in een kudde dat een leidend paard een meer onderdanig paard bij het eten wegstuurt, maar waarom zou je daar een regel van maken dat wanneer jij bij het eten staat, je veulen niet mag eten? Welke toegevoegde waarde heeft dat?
En wat heeft het met een JU te maken?

Wanneer jij zulke harde grepen moet toepassen voordat je veulen respect voor je krijgt, zou ik eens stevig aan mijn hoofd krabben of jij wel de juiste persoon bent om een paard op te voeden zonder begeleiding...

Illusion

en overigens is het simpelweg wegjagen van je veulen verre van een join up.. daar komt namelijk veel meer bij kijken.

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 23:41

Illusion schreef:
een JU is een laatste ''redmiddel'' imo voor paarden die echt problemen hebben qua gedrag.
een JU is niet bedoeld om jou veulen te laten zien dat jij de baas bent laat staan om 't regelmatig te doen, ook voer je een JU niet even zomaar uit, en al helemaal niet zoals jij dat beschrijft.. waarschijnlijk snapt hij er helemaal niks van..

Met regelmatig bedoel ik dus (zoals ik dus zei) wanneer men paard aandringt, duwt, enz om iets te kunnen krijgen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:41

Ow men, is ze hier ook al bezig????

Eerst gaat ze een uur rijden op een veulen en nu dit.....
Ik hoop dat je snel stopt met paarden, dit gaat niet goedkomen!

sweety-loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:42

Ik ben het eens met wat er hierboven word gezegd.
Of jou paard je als leider ziet heeft niks te maken met een join-up.
Een join-up is echt een laatste redmiddel en kan echt alleen gedaan worden door professionals.

Tigra_

Tuurlijk moet je een leider zijn voor een paard maar daarvoor hoef je geen join up te doen.
Juist doordat vele te onervaren mensen een join up als iets zien wat nodig is verpest het gewoon het hele ding.
Het is echt in de mode de laatste tijd om een join up te doen. Toen ik begon met paarden luisterde ze ook naar mij hoor daar heb ik nog nooit een join up voor nodig gehad.
Wederzijds respect dat is nodig.

kehdra

@Mailanka: [RT-P] Training jong paard (3 jaar)
omdat ze in een topic post waarin ik las. Dat ze een uur op haar veulen van 2,4 jaar rijd....
kan me voorstellen dat haar veulen (en dat is het inderdaad) daardoor lichamelijke klachten heeft...

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 23:43

Millanka schreef:
Het is niet vergelijkbaar met in de natuur. Daar mag een ander paard er namelijk heus wel bij staan om mee te eten. Over het algemeen eten paarden namelijk ook gras, en dat is niet 1 plukje wat voor maar 1 paard bedoeld is.

Paarden hebben niet dingen zoals beurten in de natuur. dat is meer met honden en wolven.

Kedhra @Hoe kom je er bij de TS op haar veulen rijd? ik heb haar posts even doorgelezen maar ik heb er niks over gevonden.

Heb je ooit een 2 paarden in de weide gezien?
Ze gaan 1 uitzoeken wie de baas is. Dan zal de baas eerst eten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:43

Als je paard dat zo vaak doet dan doet jou opvoedmanier blijkbaar niet wat het zou moeten doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:43

Zooist schreef:

Inderdaad zie nu ook dat het dezelfde is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:44

kehdra schreef:
..
Wanneer jij zulke harde grepen moet toepassen voordat je veulen respect voor je krijgt, zou ik eens stevig aan mijn hoofd krabben of jij wel de juiste persoon bent om een paard op te voeden zonder begeleiding...

Het opvoeden en beleren van een veulen tot jong paard is moeilijker dan menig jongvolwassene zich voor kan stellen.
Een goede basis maakt en breekt een paard. Als er te vroeg verkeerd mee om wordt gegaan, heb je daar later alleen maar problemen van.
Laat een veulen lekker kleuteren, en eis van hem op die leeftijd niet dat hij wacht met eten tot jij dat toestaat.
Een baby laat je toch ook niet huilen als hij honger heeft en zijn flesje wil?
Een veulen is een baby, dus behandel hem zodanig!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:44

Citaat:
Met regelmatig bedoel ik dus (zoals ik dus zei) wanneer men paard aandringt, duwt, enz om iets te kunnen krijgen.

een JU is niet nodig bij een paard dat wat aardringt,duwt enz. een JU is nodig voor een paard waar een andere optie meer voor is. dat aandringen waar jij 't over hebt is gewoon opvoeding..
overigens beschrijf je in je begintekst ook geen JU, maar jaag je je pony weg en breng je hem waarschijnlijk alleen maar in de war, met als gevolg dat hij/zij misschien wel bang voor je wordt ipv. dat hij jou als ''leider'' gaat zien..
mijn tip: zoek iemand die verstand heeft met het opvoeden van paarden..

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 23:45

Zooist schreef:

Het veulen is 2,5 jaar.
Ze is groter dan een normaal paard.
Als ik er ga aan beginnen als ze volgroeit is, als ze dus 4 jaar is.
Groeit ze boven het hoofd en gaat ze echt niet luisteren hoor;

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:46

iLenkaa schreef:
Zooist schreef:

Het veulen is 2,5 jaar.
Ze is groter dan een normaal paard.
Als ik er ga aan beginnen als ze volgroeit is, als ze dus 4 jaar is.
Groeit ze boven het hoofd en gaat ze echt niet luisteren hoor;

Jij bent zoooo goed bezig! :(:)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:47

JU is idd door Monty Roberts uitgevonden en tegenwoordig heet het hele proces dat hij op poten gezet heeft zo. Maar eigenlijk is een JU niet meer (en niet minder) dan het bijvoegen van... Het paard ziet jou als leider en sluit zich bij jou aan. En dat wordt meestal gevolgd door de follow up; het volgen van. Het ene paard heeft wat meer nodig dan het andere om jou als leider ok te vinden... I.m.o. kan je de JU op verschillende manieren verkrijgen. JU op zich is niet negatief, de manier er naar toe soms wel... Maar da's mijn bescheiden mening. :)

Dat ook een veulen moet wachten op haar eten, daar is niets verkeerd mee i.m.o. Mijn oudere paard jaagt mijn jaarling óók weg voor dat betere plukje hooi. Akkoord dat paarden in de vrije natuur eten waar en hoe ze willen, maar als het eten beperkt wordt, zijn het écht wel de laagsten in rang die moeten wachten en het met 'het mindere' moeten doen. Mijn paarden, jong en oud, moeten ook wachten tot ik ze teken geef om te eten. Leek me niet onverstandig aangezien mijn oudste vroeger (toen ik haar net had) ook wel eens stijgerend op me afkwam als ik met een bak voer aankwam. Safety first. :+
Laatst bijgewerkt door Vie op 15-10-10 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt