Bijtende paarden , potientieel gevaarlijk of stoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Bijtende paarden , potientieel gevaarlijk of stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 10:34

Naar aanleiding van een ander topic

waar ik met volle verbazing keer op keer lees dat mensen
een klein kind wat tegen een paard een duwtje tegen de borst geeft
als fout word bestempeld en paard niks fout doet ..

waar men het dus dom vind van ene klein meisje die tegen paard aan duwt met
als gevolg dat meisje aan der haar word weggesmeten door paard

Tevens naar aanleiding van eerdere berichten over overleden kinderen EN volwassennen
door de naar de strot bijtende paarden (meestal , deed die anders nooit brave hengsten)

vraag ik me af hoe de rest van bokt er over denkt

bijtende / grijpende paarden(hengsten)

gebrek aan opvoeding of mag een paard dat bij irritatie doen ?

Persoonlijk ben ik van mening dat paard niet mag bijten , nu niet , nooit niet , bij mij niet , bij een ander niet

stel , je zal maar perongeluk tegen je paard struikellen en je paard reageerd zo ..
of paard even om willen zetten .. of door een miscommunicatie of erger uit het niets

vaak zie je dat mensen swinters het ondeugend vinden als paard aan jas trekt
maar zomers in een t shirtje is het ineens een rot knol ..

wat vinden jullie , mag jullie paard jullie zomaar ergens bijten of grijpen ?
brand maar los

kehdra

Re: Bijtende paarden , potientieel gevaarlijk of stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:50

Een paard mag niet bijten, punt.

Ook niet met het excuus dat het een hengst is (dat zijn ook maar paarden), opvoeden die hap.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:54

Wanneer jij hem uitdaagt om te gaan bijten mag hij van mij best wel bijten...

Tja de conclusie hengsten vindt ik totaal niet relevant, ik heb genoeg merries gezien die beten, of ruinen. Het ligt gewoon aan de opvoeding en de manier van er mee om gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:01

Een paard is geen machine, mijn paarden mogen bijten als daar reden toe is. Dat stomme filmpje met dat rotkind dat aan haar staart wordt weggetrokken, dat had ze verdiend. Er gaat namelijk wat aan vooraf (op dat filmpje amper te zien) maar ze geeft het dier dus niet alleen een duw, ze is al een tijdje bezig met slaan. En ja, als iemand uitdaagt en mijn paard heeft een goede reden, dan mag ie bijten. En hard ook.

Wij hebben goed met paarden om te gaan, en als je dat niet kunt dan heb je niets bij paarden in de buurt te zoeken, of je leert het onder begeleiding.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:03

Het is een voor paarden natuurlijke manier van communicatie, ze hebben nou eenmaal geen handjes, het is echter wel een vorm van fase 3/4 dus er zijn vaak al wat waarschuwingen aan vooraf gegaan voordat ze bijten. Alleen herkent niet iedereen die signalen en als er dan geen reactie komt dan bijt een paard. Het is ook een vorm van spelen, kijk maar naar een koppel jonge ruinen/hengsten die nippen elkaar ook constant. Als jij een ruin hebt met een hoge playdrive en die erg moothy is dan pakken ze inderdaad je jas of je velletje....

Maar dat betekent niet dat een paard me mag bijten! nu niet nooit niet never niet!

Maar de situaties die jij hier schetst zijn vaak beginners of mensen die simpelweg niet een dermate band met hun paard hebben dat ze de paarden kunnen lezen en interpreteren. Bij mensen met een NH achtergrond of ervaren paardenmensen zal dit denk ik veel minder snel gebeuren.

Desalniettemin ben ik al 2 keer flink gebeten, 1 keer in mn schouder door een rotbok die verknipt was en mij bij mn schouder greep en optilde (Paard leeft ook inmiddels niet meer vanwege die rotgeintjes, was manege paard notabene!) en een keer in mn hand omdat een merrie me lief vond en graag wilde dat ik doorging met kriebelen. Wij zijn maar zwakke wezens en moeten na een keer flink bijten naar het ziekenhuis, paarden onderling krijgen een blauwe plek en lopen gewoon door. Dus het komt bij ons gewoon harder aan.
Dus ondanks mijn 30+jaren ervaring met paarden toch gebeten, het blijven dieren.

en 'opvoeden die hap' is een hele goede, maar je moet dan wel weten wat je doet anders wordt je alsnog gebeten.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:05

juist cissy, de communicatie dat is vaak het grote probleem tussen paard en mens

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:09

bij mij wordt dit er als veulen al uitgehaald, veel mensen vinden het zo lief als een paard op je hand sabbelt of een beetje bijt en laten dit toe het domste wat je kunt doen, vind ik.

mijn paarden bijten niet en ze moeten het ook niet 1x proberen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:10

Een paard heeft zich in principe te gedragen, maar er zijn wel grenzen. Neem even als voorbeelden de honden die je op buitenrit tegenkomt. Sommige baasjes houden hun honden niet bij zich met als gevolg dat ze soms tussen door voorbenen van m'n paard doorkruipen. Hoe irritant m'n paard het ook vindt, ze moet het maar even accepteren, de hond gaat wel weer weg. Als ze haar echter bijten, mag ze van mij best een trap teruggeven, dat gaat te ver :)
Overigens ben ik wat dat betreft wel consequent, als ik er naast sta mag ze me niet bijten, niet trappen etc, en dat weet ze heel goed. Het enige trieste gevolg daarvan is dat ze zich ook weleens door lompe kids laat slaan en dan 3 dagen kopschuw is...

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:13

ben het eens met Yessy, paard mag niet bijten/trappen enz.. Maar als haar iets word aangedaan mag ze van mij wel wat terug doen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:21

GamblersCup schreef:
Een paard is geen machine, mijn paarden mogen bijten als daar reden toe is. Dat stomme filmpje met dat rotkind dat aan haar staart wordt weggetrokken, dat had ze verdiend. Er gaat namelijk wat aan vooraf (op dat filmpje amper te zien) maar ze geeft het dier dus niet alleen een duw, ze is al een tijdje bezig met slaan. En ja, als iemand uitdaagt en mijn paard heeft een goede reden, dan mag ie bijten. En hard ook.

Wij hebben goed met paarden om te gaan, en als je dat niet kunt dan heb je niets bij paarden in de buurt te zoeken, of je leert het onder begeleiding.

Ik heb dat filmpje nooit gezien, waar staat die?

Maar goed, in principe mag een paard niet bijten en als je hem netjes opvoedt en eerlijk behandelt doet hij dat ook niet.
Wat ik ook zie zijn paarden die eigenlijk heel lief zijn, waarvan ik denk: ik had al duizend keer eerder gebeten. Natuurlijk mag het paard niet bijten, maar als ze bijvoorbeeld jaar in jaar uit met een ***zadel worden opgezadeld en al die jaren het paard al aangeeft dat het zadel NIET fijn is, kan je het haast niet kwalijk nemen dat die een keer raak bijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:23

Eerste wat ie krijgt als ie mij bijt is een mooie maat 43 met stalen neuzen tegen zich ;) Zelfde met schoppen of welke vorm van gericht aanvallen dan ook.
En voordat de oordelen komen van zo creëer je angstige paarden, kan nog altijd met die paarden hier overweg, ze willen nog altijd niet het licht uit me ogen trappen en zijn nog altijd niet angstig. Ik ben alleen heel duidelijk in het feit dat ik zoiets niet wil hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:28

Het ligt helemaal aan de situatie. Als mijn dieren bedreigt worden in een situatie dan mogen ze van mij bijten. Dan heb ik het over iemand die de wei in komt met hele kwade bedoelingen mijn dieren iets wil aandoen. In andere situaties accepteer ik het niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:29

cissy schreef:
Het is ook een vorm van spelen, kijk maar naar een koppel jonge ruinen/hengsten die nippen elkaar ook constant. Als jij een ruin hebt met een hoge playdrive en die erg moothy is dan pakken ze inderdaad je jas of je velletje...

Zo'n ruin heb ik :) En hij probeert inderdaad nog steeds wel eens om met mij te spelen en daarbij z'n tanden te gebruiken, het zit zo ingebakken (zijn vader en broers zijn ook heel erg van het overal aan willen zitten met de mond) dat hij soms onvoorzichtig is. Ik reageer daarop (met stemverheffing) en dan zie je hem een soort van schrikken, van oh ja, dat mag niet, doet d'r pijn want de mensen kunnen niet zo veel hebben. Dus dan doet hij daarna heel voorzichtig, met zijn lippen of neus mag hij best aan mij zitten, maar niet met de tanden :)

Bijten uit kwaaiigheid mag per definitie niet. Mijn paard, ieder paard trouwens, kan dan van mij een flinke lel verwachten. Laatst beet het paard mij omdat ik hem bij een pijnlijke behandeling bleef vasthouden. Dan krijgt hij toch echt een tik... ik had de eerdere signalen wel gezien maar kon 'm in die situatie echt niet loslaten. Beetje dilemma, maar ik heb toen gekozen voor bijten mag niet. Nooit. Mij bijten dan he, andere mensen ook niet tenzij mijn paard geen andere mogelijkheden heeft om zich te verdededigen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:37

Opzich bijt een goed opgevoed paard niet. De mijne zal mij niet zo snel bijten al leg ik me vinger zo wat in z'n mond.
Goed buiten dat als iemand mijn paard zo aan het treiteren is en de voorgaande waarschuwingen niet ziet dat het paard het beu is dan vind ik het haar goed recht om iemand te bijten tuurlijk komt die voor een mens hard aangezien ze dit ook bij paarden doen in de wei maarja mens is natuurlijk niet zo stevig dus die ligt zo omver. Als mijn paard iemand zou bijten zou ik ook gewoon zeggen dat is dan waarschijnlijk je eigen schuld. Laat dat een les zijn voor de volgende keer!
Dusja in sommige situaties vind ik het best kunnen. Maar je kunt het nu eenmaal niet zo zwart-wit opstellen dus is lastig om over elke situatie nu te oordelen.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:41

Het ligt een beetje aan de situatie. is het uit verveling, uit angst of gewoon zijn karakter.

Of het altijd een gebrek aan opvoeding is........dat laat ik in het midden.
mijn paard en de paarden bij ons op stal bijten niet. al leg ik (net als Tigra) mn vinger in hun mond.
natuurlijk bestaat altijd de kans wanneer ze getreiterd worden, dat ze zich afreageren, maar dat mogen ze wat mij betreft doen. ze moeten wel een uitlaatklep hebben om iets duidelijk te maken.

daarintegen ken ik ook paarden waar je nog maar bij de wei of de stal hoeft komen te staan of ze komen al met de oren in de nek en de mond open naar je toe. In dat opzicht heb ik nergens een grotere hekel aan, dan paarden die het bijten of trappen zonder reden.
in mijn ogen is het notdone! zodra ik gebeten word uit het niets, krijgt het paard/pony het goed te weten.....

wanneer een paard spelende wijs (nippend) bijv. mn mouw pakt, heb ik er geen problemen mee. want als je elkaar goed kunt vertrouwen dan gebruikt hij zn tanden niet.
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 15-10-10 11:52, in het totaal 3 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:43

Ligt eraan; wat is de reden van het bijten?
Is het 'spelend' bijten of echt gericht?

Bij gericht bijten (zonder goede reden) kan mijn paard een dreun verwachten.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-10-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:45

mijn paard mag bijten,het is een van de weinige manieren dat hij me iets duidelijk kan maken,denk aan pijn etc.

gericht aanvallen mag hij niet,mocht hij dit doen zou ik zeker gaan zoeken naar een achterliggende oorzaak.

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:47

Een paard mag nooit bijten!! dat moet ook afgeleerd worden.!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:51

Natuurlijk mag het niet! MAAR

Ik vindt niet dat een paard ten aller tijden het wangedrag van mensen en kinderen zou hoeven te pikken.

Die van mij "pakt" je ook terug als je niet eerlijk tegen haar bent. Gelukkig is dit bij mij niet nodig :D , maar ik heb het wel een paar keer gezien als anderen niet eerlijk tegen haar waren. Ze doet het meer in de trant van op je voet gaan staan, je omver lopen e.d. En ik straf haar dan niet. Gelijk heeft ze!

Respect komt van 2 kanten.

O,ja Bijten deed ze ook toen ze pijn in haar buik had. Heeft heel lang geduurd voor we wisten wat het was. Eiwitvergiftiging :+
Als ze je raakte, schrok ze zelf meer dan ik. Want ze wilde je geen pijn doen, maar het deed haar wel pijn..... Ik heb haar hiervoor ook nooit gestraft!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:11

Mijn paard bijt ook niet zomaar, laat dat duidelijk zijn. Zomaar bijten of zonder verdomd goede reden is een dikke vette no-go! Maar als ik aan dat filmpje denk (staat ergens bij "links") dan geef ik dat paard groot gelijk. Als hij echt kwaad wilde doen dan had ie wel wat heftigers gedaan dan dat irritante grietje aan haar staart wegsmijten, dan had ie wel flink gebeten. Het was dan ook een waarschuwing.
Als ik hier iemand in het weiland vind die daar niets te zoeken heeft en paarden loopt te duwen en te slaan, dan hoop ik dat een van de paarden actie onderneemt vóór ik het weiland bereikt heb, want dan zijn ze niet meer zo gelukkig met alleen maar "weggesmeten worden".

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:15

Een vroegere vriendin van me ging haar veulen die op stal stond tussen de tralies door lopen irriteren tot 'ie haar beet. Dan gaf ze 'm snel een klap op z'n neus. Was haar manier om 't bijten af te leren...

Het hangt er denk ik grotendeels vanaf waarom een paard bijt. In de situatie hierboven mag een paard van mij gerust bijten, graag zelfs! Dat ze maar laten weten dat respect echt van 2 kanten moet komen, respect van het paard richting de mens maar zeker ook andersom.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:15

Nee die van mij laat ik dus echt niet bijten. Ze wil wel eens happen, maar dat is bij mij gauw over. Ze heeft me al eens goed te pakken gehad.
En dat is gewoon met deken vast maken of zadel op doen of als ze eten krijgt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:24

Bijten mag nooit, klaar.

En mensen/kinderen moeten paarden nooit opzettelijk gaan pesten/irriteren, dan grijpt paard wel in, ik zeg dan eigen schuld dikke bult.

Vreemden horen niet bij een paard te zijn die niet van hun zijn, want die kent het dier niet en het dier hen niet, en die weten toch niet van elkaar hoe ze zijn, uit de buurt blijven aub en anders eigen schuld dikke bult.

Maar mocht mijn eigen paard mij echt bijten, dan pak ik hem flink terug.

Als jaarling + twenter hengst is mijn paard dat wel geleerd, gewoon door nooit aan je hand/kleding laten sabbelen en of spelen, hoe klein en schattig hij nog was/is dan doe je al goed en als ie 1 keer bijt meteen streng afleren.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:30

Bijten mag niet, ook niet bij een hengst.
Vind het een opvoedkundig probleem en ja bij een hengst is het soms wel moeilijker af te leren.
Werk dagenlijks met paarden zowel ruinen en merries maar ook hengsten. De hengsten lopen bij ons net zo mee als de ruinen en de merries en lopen ook keurig langs een stal met een merrie erin. Eigenaar wil geen geklooi op stal en bij een goede opvoeding heb je daar ook geen last van.

Echter als iemand een paard plaagt of pest nou dan hoop ik dat ie zo slim is om te bijten, hoewel het dan misschien eigenijk niet mag maar vind wel dat een paard niet volledig in zijn schulp moet zitten, bij irritatie en onjuist gedrag van ons mensen vind ik best dat een paard een reactie terug mag geven.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:36

Laatst stond ik bij een paard van een stalgenootje, dat paard beet ook in eens naar mij, uit reactie gelijk een tik gegeven. Heb nog gevraagd of ze het achteraf niet erg vond, maar zij zei ook mijn paard mag niet bijten.

Mijn paard bijt niet gericht, en niet gemeen.
Maar als ik haar aan het kriebelen ben op de schoft dan gaat ze zo met haar neus ''poetsen'' en wil ze wel is kleine hapjes maken, die straf ik niet af omdat ik dat natuurlijk gedrag vind, dat doen ze ook als ze elkaar in de wei kriebelen bij de schoft. Wel zeg ik ''euh'' gewoon op normale toon heb ik een tijdje volgehouden en dan doet ze het ook niet meer.

Mijn paard heeft ook gericht getrapt naar een hond, op buitenrit, de hond van de stal eigenaresse was mee en de hond probeerde steeds in de straat te bijten, mijn paard gaf een schop en de hond moest even piepen. Baas van de hond boos op mij omdat mijn paard haar hond schopte maarja moet zij haar hond maar bijhouden als die achter paardenstaarten aangaat.