[EG]6 jr bruine Timeless X Ferro merrie, wie kent haar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

m_ss

[EG]6 jr bruine Timeless X Ferro merrie, wie kent haar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:38

owh moderators; waar moet ik dit nou weer plaatsen: gaat het om afstamming, is het verzorgerspraat, is het eigenaar of paard gezocht?

bij een handelaar/boer in west groningen mag ik een merrie gaan her-beleren. Ze is donkerbruin, heeft enorm veel uitstraling, 4 witte voetjes en een smal blesje met bruine vlekjes op haar snoet. ze heeft een sierlijke hals die ze mooi draagt, nette bewegingen en een heel klein hoofdje. ik moet eerlijk zeggen dat ik haar naam niet goed kan onthouden: het begon met zia..

Nou vind ik het verhaal erachter wat vaag en ben ik erg benieuwd (zonder kwaad te spreken over de huidige eigenaar: in tegendeel zelfs) wat haar verleden is en of iemand haar kent.

Toen ze 3 jaar was is ze zadelmak gemaakt bij erik veenstra in Nuis (gezien de naam van de man denk ik toch dat dit goed en zorgvuldig gebeurd is). vervolgens is er nooit meer wat met haar gedaan tot ze is zoals ze nu is: aanhankelijk, nieuwsgierig maar verschrikkelijk zenuwachtig en vluchterig.
Ik vraag me af waarom een mooie merrie met goede afstamming 3 jaar nietsdoend in het land staat? ze heeft niet eens veulentjes gehad. Is ze afgekeurd? zit er iets niet goed tussen haar oren?
ken je haar, heb je iets met haar meegemaakt? ik hoor het graag. Ik ben met veel geduld met haar bezig: gewoon aan de longe aan commando's laten wennen en vertrouwen winnen, maar het zou me helpen als ik weet waarom ze zolang stil heeft gestaan.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-10-10 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast voor OV

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:43

Hoe lang heeft de huidige eigenaar haar al dan? Hoe weet je waar ze zadelmak is gemaakt? Waarom zou je die Erik niet eens bellen? De echte 'viezerikken' onthouden die jongens wel hoor...(ik zeg niet dat ze dat is maar dan kun je dat dus iig al uitsluiten)

m_ss

Re: 6 jarige Timeless X Ferro merrie: wat is haar verleden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:47

de huidige eigenaar heef haar van de zomer gekocht van een handelaar. en heeft van de verkoper gehoord dat het dier daar zadelmak is gemaakt. verhaal is dat mensen altijd te veel geld voor haar wilden hebben en haar na een jaar of 2-3 maar naar de handelaar gestuurd hebben. Snap je wat ik daar zo apart aan vind?
misschien is het een goed idee om meneer Erik eens te bellen idd!

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:51

ik zelf ken wel 3 timeless paarden.

Dit zijn slimme paardjes, die als ze het niet willen het vertikken. Dit uit tot bokken, steigeren en alls doen om eruit te komen. Deze zijn 5 jaar, 4 jaar en de 3 jaar. de 3jarige doet nog nie zoveel maar die kan nog wel eens gaan puberen.

Dus miss is het karakter? De timeless paarden die ik dus ken zijn erg koppig, misschien is dat het? Als deze het niet willen barst er een soort bom zeg maar..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:53

Ik snap je argwaan wel ja..ik ken een soort gelijk verhaal en met dat paard was idd wel wat. Ik zou die Erik eens bellen voordat er straks ongelukken gebeuren die voorkomen hadden kunnen worden!

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:56

ilse_dgraam schreef:
ik zelf ken wel 3 timeless paarden.

Dit zijn slimme paardjes, die als ze het niet willen het vertikken. Dit uit tot bokken, steigeren en alls doen om eruit te komen. Deze zijn 5 jaar, 4 jaar en de 3 jaar. de 3jarige doet nog nie zoveel maar die kan nog wel eens gaan puberen.

Dus miss is het karakter? De timeless paarden die ik dus ken zijn erg koppig, misschien is dat het? Als deze het niet willen barst er een soort bom zeg maar..

haha! daar kan ik wel om lachen: en ik herken het ook in haar: alles wat haar niet zint of zenuwachtig maakt 'lost' ze op door te gaan rennen. toch vraag ik me dan af: als ze alleen maar pittig zou zijn geweest: dan zou er toch wel een koper voor haar moeten zijn? juist met een leuke bloedlijn: merries die minder lief zijn: 'prop' je toch gewoon een veulen in..in fokkers ogen

@percyleen: ik ga inderdaad die erik eens bellen: dat ik daar zelf niet opgekomen ben!

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:58

Je kan het natuurlijk ook niet zo doordacht zien;

geen tijd, geen geschikte ruiter, een beetje vergeten zegmaar en is het gewoon een leuk beessie :D

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:59

dat hoop ik:D
maar ja: voordat ik mezelf of haar wat aandoe:S

edit: ik heb inmiddels een mailtje verstuurd naar erik. hoop ik eigenlijk dat ie geen idee heeft waar ik het over heb en me als dom pennymeisje verklaart: haha!

Nicole288

Re: [EG]6 jr bruine Timeless X Ferro merrie, wie kent haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:50

Op opsporing verzocht kun je geluk hebben en een oud-eigenaar of ruiter vinden, of iemand anders die haar kent. Wel is het handig als je dan haar naam er nog even bij zet.

F-AM -> OV

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:25

Ik ben heel benieuwd wat je terug krijgt!

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 18:30

kreeg net een mail van erik. paard is bij hem helemaal niet bekend. ondertussen ben ik helemaal verliefd op dr en gedraagd ze zich als een hondje. (ik zit er nog niet op, ze blijft zenuwachtig en kent de commando's nog niet naar behoren) dus het maakt me ook niets meer uit. haha! liefde is blind.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:42

Als Erik haar niet kent en hij zou, volgens de praat, haar zadelmak gemaakt hebben ... dan ga er maar vanuit dat het juist 'praat' is en dat zij waarschijnlijk niet zadelmak is. Dus vanaf nul met haar beginnen en haar zelf rustig zadelmak maken en aanrijden. Haar onwetenheid wat betreft je bedoelingen zou ook een reden kunnen zijn van haar zenuwachtigheid met gevolg vluchtneiging. Erfelijkheid wat karakter betreft zal in dit geval ook wel wat mee spelen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:51

Zoals ik Erik ken, onthoudt hij aardig goed wat hij allemaal onderhanden gehad heeft. Prima gast, die goed werk aflevert. Als Erik haar dus niet kent of herinnert, dan betwijfel ik of het paard daar wel geweest is.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:57

Peterina schreef:
Als Erik haar niet kent en hij zou, volgens de praat, haar zadelmak gemaakt hebben ... dan ga er maar vanuit dat het juist 'praat' is en dat zij waarschijnlijk niet zadelmak is. Dus vanaf nul met haar beginnen en haar zelf rustig zadelmak maken en aanrijden. Haar onwetenheid wat betreft je bedoelingen zou ook een reden kunnen zijn van haar zenuwachtigheid met gevolg vluchtneiging. Erfelijkheid wat karakter betreft zal in dit geval ook wel wat mee spelen.

:j das ook wat ik aan het doen ben. puntje is wel: de huidige eigenaar heeft haar al onder het zadel gezien toen hij haar kocht.. haha hij was erg verbaasd toen ik zei dat het paard helemaal niet bij erik bekend was!
@texelse: ik heb ook erg veel vertrouwen in erik. hij heeft hier in de buurt ook best een naam. vandaar dat de huidige eigenaar het een pro vond dat ze ooit bij erik zadelmak gemaakt zou zijn. helaas: dat is inderdaad praat. tja, een paard dat op 6 jarige leeftijd al minimaal 4 eigenaren gehad heeft waarvan 2 handelaren krijgt verschillende niet kloppende verhalen mee he.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:23

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:31

Ik denk dat het paard gewoon niet veel indruk op Erik heeft gemaakt, en dat je je dus niet te veel zorgen moet maken ;)

Van vier eigenaren 2 handelaren, maakt ook wel wat uit op welke manier...

Bedoel, als de merrie gefokt is bij een handelaar, deze heeft dr doorverkocht aan een particulier. Daar klikte het niet mee en deze ging inruilen bij de handelaar, de handelaar heeft de merrie weer doorverkocht naar de huidige eigenaar, is het toch niet zó gek?

Als dit de merrie is: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=324222
Is ze nog maar 5 en half...

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:26

hoi janine: dat is ze niet. ik had haar al opgezocht op die site: maar ze staat er niet tussen.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 21:42

ben er inmiddels achter dat de merrie bij sipko sipkens vandaan komt. verhaal daar was dat ze wel te rijden was maar alleen als je heeeeeeel vlug opstapt.
inmiddels heb ik er drie keer (met zadel, 1 keer zonder) opgezeten en kan ik juist heel rustig opstappen. maar goed: daar heb ik ook hard aan gewerkt. merrie blijft een zenuwpees, een andere borstel dan anders of een nieuw hoofdstel is voor haar een reden om snuivend op haar achterbenen te gaan staan.
maar ze toont aan de longe geen angst meer voor het zadel, en daarom ben ik drie dagen geleden opgestapt. wij zijn juist bezig om haar niet in haar angst te bevestigen, maar te wachten tot ze (uit zichzelf) weer herstelt, dan pas gaan we weer verder waar ze gebleven is. in plaats van vooruit jagen dus laten wachten. ze gaat elke dag met sprongen vooruit!

veel meer weten over haar verleden doe ik dus nog steeds niet, maar ze gaat super!

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 18:17

ik weet nu wie ze is!!

de eigenaar van mijn timeless stelde mij vandaag voor om eens langs de fokker van mijn timeless te rijden: ook omdat ze zo'n apart verhaal heeft (in het kort: zadelmak gemaakt met drie door veenstra in nuis (veenstra kent haar niet)) in het land belandt: bij sipkens belandt: bij de huidige eigenaar belandt en daar vreselijk angstig en zenuwachtig, nu 6 weken later heel braaf onder het zadel (ok, als een hele groene driejarige dan:D)) en omdat haar moederlijn heel mooi is. (merrie zelf heet officieel ziantora, moeder is liantora: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=78881)
fantastisch: de fokker in niebert is een oud mannetje met een klein achterafstaant scheefgezakt boerderijtje. de moeder van mijn merrie, en twee zusjes (3 en 0) stonden er nog. en allemaal leuke verhalen gehoord over al haar andere zusjes (ze heeft maar 1 broertje. Apart, ik weet de afstamming niet meer, maar hij had het tot den bosch geschopt. 1 zusje van haar loopt grandprix in engeland en een ander zusje loopt zz licht ergens hier in nederland.) ze blijkt wel in Nuis zadelmak gemaakt maar niet bij veenstra maar bij cazemier. die heeft er vier maanden mee gewerkt; daar was ze heftig en vlug maar geen probleem. door problemen in de gezondheid van de eigenaar heeft ze vervolgens 2 jaar in het land gestaan en is ze +/- augustus bij sipko sipkens terecht gekomen. september heeft de huidige eigenaar haar gekocht en oktober ben ik met haar begonnen. Zó mijn paardje heeft nu ook een kloppend verhaal.

en hóe penny is het dat je de moeder en de zusjes van je paard mag aaien!