Paard op proef....hoe zit het met stalgeld e.d?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

Paard op proef....hoe zit het met stalgeld e.d?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 10:59

Ik heb de zoek functie gebruikt, maar kan niet vinden wat ik wil weten.

Mijn paard gaat mits hij klinisch goedgekeurd word 2 tot 4 weken op proef.

Mijn vraag nu is; hoe zit het met het stalgeld van de verkoper. Ik ben een particulier met een maand opzegtermijn, dus ik moet nu de tijd dat het paard niet in zijn stal staat de kale huur betalen voor de tijd dat hij weg is. Voor wie zijn die kosten ?

Mijn beredenering is:

- Hun willen het paard op proef, en ik stel hem daarvoor beschikbaar. Dan hoef ik toch niet de dupe te worden voor die boxhuur ? Is mijn beredenering terecht, en is het volgens de regels ook zo ?

- En is er een vaste regel wie het paard wegbrengt, of is dat maar net hoe het afgesproken word ?

Nog 1 vraagje:

De eventuele kopers willen hem voor 4 weken op proef hebben, maar ik vind 2 weken lang genoeg. Ik loop tenslotte 2 weken langer risico. Je kan toch wel na 2 weken zien of het betreffende paard geschikt is voor het doel waar hij voor gebruikt gaat worden ?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan adviseren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:00

Kan het paard niet bij jou op stal blijven tijdens de proeftijd?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:02

Mij lijkt het dat je gewoon zelf je kale box huur moet betalen. Waarom zouden de kopers daarvoor moeten opdraaien? Die moeten ook nog stalhuur voor die 2 weken bij hun betalen! Wordt duur grapje dan een paard op proef.

Wat betreft het wegbrengen, moet je gewoon doen wat voor jullie beiden het beste uitkomt. Daar is niet echt een vaste regel voor, lijkt mij.

Wat betreft de proeftermijn daar moet je gewoon goede afspraken over maken. 2 weken lijkt mij ook lang genoeg, maar ik ken hun redenen niet..

Edit: wat chubby zegt lijkt me ook wel een goed voorstel!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:04

Vind het al heel wat dat jij je paard op proef mee geeft, zijn er niet veel die dat doen tenzij je bij een handelsstal een paard koopt.

Ik vind ook dat je huidige stal een beetje flauw is qua die stallingsgeld.. Ze kunnen die box toch wel 2 weken voor je vrij houden? Of dat je de kale huur betaald maar als je paard weg blijft je dat terug krijgt en als hij toch terug komt je het niet terug krijgt?

Ik heb 2x een paard gekocht en beide keren is het paard door de vorige eigenaar naar mij toe gebracht. Maar volgens mij is het ook gebruikelijk om je nieuwe paard zelf op te halen.. Maar net wat jullie afspreken dus..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:04

De kopers voor jouw stalgeld laten opdraaien vind ik echt grote onzin, daar heb nog nooit van gehoord. Jij wil je paard verkopen, zij betalen toch zelf stalgeld waar het paard dan op proef staat? Dat is jouw pakkie-an, jij geeft het paard mee op proef. Als jij die maand kale boxhuur niet wil betalen, moet je je paard zonder proeftijd verkopen, klaar.

Jij bent natuurlijk wél degene die bepaald hoe lang ze op proef mogen hebben. 2 weken lijkt mij persoonlijk lang genoeg, ze kunnen lke dag rijden en met het beestje omgaan. 2 of 4 weken maakt dan niet uit, een band bouw je toch in die korte tijd niet op. Of het dier geschikt is voor het doel waar ze hem voor kopen, moeten ze dan toch wel weten.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:05

Ja maar de kopers willen dat paard toch op proef? De verkoper verkoopt het paard liever direct.. Het is niet verplicht om een paard op proef te nemen ;)

Ik zou zelf nooit mijn paard op proef uitlenen, vind het nogal risicovol..

Ik zou hetzelfde erover denken als jou.. Die boxhuur extra kunnen ze kopers gewoon betalen, jou paard staat er immers niet meer in..
En over het aantal weken dat jou paard op proef staat moeten jullie onderling afspraken maken.. Jij moet gewoon zeggen dat je je paard maximaal twee weken beschikbaar stelt.. Proeftijd geven is een gunst/service nl, niet verplicht..

En over het wegbrengen/ophalen zijn geen vaste regels, gewoon even overleggen wat het beste uitkomt.. Wij halen meestal op, zien we ook gelijk hoe ze de trailer oploopt..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:08

2 weken lijkt mij ook lang genoeg. En als jij je paard op proef beschikbaar stelt vind ik niet dat de kopers jou stalgeld moeten betalen. Maar kunnen ze niet bij jou aan stal uitproberen?
Ik werkte voorheen op een fokkerij en op het begin gingen er ook paarden mee op proef maar daar zijn ze van terug gekomen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:08

deniece schreef:
Ik vind ook dat je huidige stal een beetje flauw is qua die stallingsgeld.. Ze kunnen die box toch wel 2 weken voor je vrij houden?

Hallo, dat zijn hun inkomsten! Het is heel normaal dat je kale boxhuur betaald als je paard tijdelijk weg is. Anders kunnen ze er beter een ander paard in zetten, waar voor betaald word en ben je je box kwijt. Als ze jou zeggen dat je maar de helft van je salaris in moet leveren want er is op het moment iets minder te doen op je werk, dan verklaar je ze ook voor gek.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:09

Ik zou zelf liever hebben dat de mensen hem bij je eigen stal een paar weken proberen en niet meenemen. Je loopt dan toch wel risico. Stel in het ergste geval: het paard wordt nu goedgekeurd, hij raakt daar kreupel en komt niet meer door de keuring. Zij willen het paard niet meer en jij zit met een afgekeurd paard. Thuis kan je het toch wat beter in de gaten houden.

ElCamino

Re: Paard op proef....hoe zit het met stalgeld e.d?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:16

Ik vind dat je zelf voor de box moet betalen. Als je met je paard op vacantie zou zijn moet je ook gewoon betalen. Je hebt ook opzegtermijn, als je paard eerder weg zou gaan betaal je ook rest van de maand.
Als je hem niet zou verkopen nog zou hij er ook nog instaan.

Kun je niet een ander bedrag afspreken met de eigenaar van de stal? Dat hoeven ze natuurlijk niet te doen maar je kunt overleggen.
Op mijn stal betaalde ik reserveringskosten als ik een maand wegging.
Als ik 2 weken met vakantie ging moest ik gewoon de stalprijs doorbetalen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:18

De kopers voor jou stalgeld laten opdraaien vind ik echt not done. Zij hebben ook hun eigen kosten.

Dan had je je paard niet op proef mee moeten laten gaan of eisen dat hij bij jou stal blijft staan.

Ik vind iig kosten voor jezelf. De koper heeft zijn eigen kosten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:26

Je kan het ook anders zien: in die 2 tot 4 weken dat hij weg is hoef jij alleen maar de kale boxhuur te betalen. Alle andere kosten zijn voor hun rekening. Dat scheelt je dus geld! Want als hij in die tijd bij jou zou staan - wat het geval zou zijn als deze kopers er niet zouden zijn - zou je de volle mep betalen voor je stalling.

Als ik een paard koop koop ik altijd op proef. Eventuele kosten voor kale boxhuur van de eigenaar zou ik nooit betalen. Ik betaal al boxhuur, stro, hooi, brok, evt. hoefsmid en evt. dierenartskosten voor het paard in die tijd. Wel breng ik een hoger bod uit op het paard omdat deze op proef mag.

Of je paard 2 of 4 weken op proef gaat is een kwestie van onderhandelen. Daar zijn geen regels over. Het is maar net wat koper en verkoper overeen komen. Als koper wil ik het paard graag 4 weken op proef, maar zou ik ook akkoord gaan met 2 weken. Als verkoper geef ik mijn paard uiteraard liever 2 dan 4 weken op proef. Een middenweg van 3 weken is natuurlijk ook altijd mogelijk.
Hetzelfde geldt voor wegbrengen/ophalen. Het is maar net wat je afspreekt, al is mijn ervaring dat het paard meestal wordt gebracht, ook omdat de verkoper wel wil zien waar het paard komt te staan.

Wat ik wel zou doen is alle afspraken goed vastleggen in een door zowel koper als verkoper getekend contract, waarin je onder andere vaststelt wie er aansprakelijk is als er iets met het paard gebeurt in de proefperiode. Zelf neem ik als koper alle risico's voor mijn rekening op het gebied van verwondingen, blessures e.d. die hun oorsprong hebben in de tijd dat het paard bij mij staat. Blessures die hun oorsprong hebben in de tijd vóór de proefperiode zijn voor risico van de verkoper. Bijvoorbeeld: het paard wordt kreupel in de proeftijd. Bij onderzoek door een DA blijkt dat dit door vergevorderde artrose komt. Dan is dit risico niet voor mij, maar voor de verkoper. Immers, de artrose zat er al langer.
Ander voorbeeld: het paard verstapt zich behoorlijk en loopt een peesblessure op in de proefperiode. Dan heb ik als koper pech en zit ik vast aan de koop.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:32

Ik zou mijn paard zelf weg brengen zodat ik meteen kan zien waar hij terecht komt.

En ja stallingskosten zal je toch zelf moeten betalen en lijkt mij ook logisch. En die 2 weken lijken mij ook
lang genoeg.

en zoals hierboven al beschreven,maak hele goede (schriftelijke) afspraken want ik heb al te vaak meegemaakt
dat een paard op proef bijv. kreupel raakt en dat de mensen hem dan terugbrengen. En vaak was het paard
in prima conditie toen hij wegging.

je weet nooit wat ze allemaal met jouw paard aan de hand halen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:40

moos24 schreef:
Ik heb de zoek functie gebruikt, maar kan niet vinden wat ik wil weten.

Mijn paard gaat mits hij klinisch goedgekeurd word 2 tot 4 weken op proef.

Mijn vraag nu is; hoe zit het met het stalgeld van de verkoper. Ik ben een particulier met een maand opzegtermijn, dus ik moet nu de tijd dat het paard niet in zijn stal staat de kale huur betalen voor de tijd dat hij weg is. Voor wie zijn die kosten ?

Je hebt de box gehuurd - dus of deze nou leeg staat of met paard maakt niet uit - er kunnen misschien andere voorwaarden gelden wanneer je een plek reserveert.

moos24 schreef:
Nog 1 vraagje:

De eventuele kopers willen hem voor 4 weken op proef hebben, maar ik vind 2 weken lang genoeg. Ik loop tenslotte 2 weken langer risico. Je kan toch wel na 2 weken zien of het betreffende paard geschikt is voor het doel waar hij voor gebruikt gaat worden ?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan adviseren.

Paarden verkopen is een ondankbare "hobby" als particulier. Persoonlijk doe ik niet aan proefperiodes - ten eerste door de risiko's - die je zoals als gezegd contractueel goed vast te leggen zijn - ten tweede zou ik geen zin hebben mijn paard slecht bereden terug te krijgen. Of het moet al zo zijn dat het om een paard gaat wat M en hoger mag gaan lopen en de ruiter wat tijd nodig heeft om zich te kunnen vinden met het paard.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:44

GamblersCup schreef:
deniece schreef:
Ik vind ook dat je huidige stal een beetje flauw is qua die stallingsgeld.. Ze kunnen die box toch wel 2 weken voor je vrij houden?

Hallo, dat zijn hun inkomsten! Het is heel normaal dat je kale boxhuur betaald als je paard tijdelijk weg is. Anders kunnen ze er beter een ander paard in zetten, waar voor betaald word en ben je je box kwijt. Als ze jou zeggen dat je maar de helft van je salaris in moet leveren want er is op het moment iets minder te doen op je werk, dan verklaar je ze ook voor gek.

Je hoeft niet zo boos te reageren hoor.. :)

Naja, dat ben ik iig niet gewend.. Bij mij op stal hebben ze een x een half jaar een box vrijgehouden voor iemand. En op mijn oude stal is ook een keer 2 maanden een box vrijgehouden voor mij, en daar hoefde ik niets voor te betalen. Maargoed dat zal ook maar net aan de staleigenaren liggen dan en hoe goed je ze kent etc :)

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 11:47

Bedankt voor alle reacties !

Het paard bij mij laten staan dat is niet mogelijk. Paard komt op proef bij een kleine ruitersportvereniging, en voor die mensen is het ook meer dan een uur rijden. Normaal gesproken had ik mijn paard niet snel op proef weggedaan, maar aangezien dit zo'n goed adres is waar hij het echt super krijgt, vind ik het de risico wel waard.
Wat het stalgeld betreft, daar kwam ik zelf echt niet uit. Je kan het zo goed van 2 kanten bekijken. Maar de stal zelf staat hier natuurlijk helemaal buiten, die hebben er helemaal niks mee te maken in dit geval, en krijgen gewoon hun geld.

Er word een contract getekend tussen ons beiden. En bewijs dat hij goed daarheen is gegaan is aan de hand van het klinisch keuringsrapport. En ik wil dat ook in het contract hebben. Wat betreft het risico lopen, dat lopen wij ook beiden natuurlijk. Ziek worden kan hij bij mij ook. Het zijn natuurlijk levende wezens. In het contract komt ook te staan dat hij niet bij andere paarden los gezet mag worden, en niet mee mag op buitenritten e.d. Mocht er onverhoopt toch wat gebeuren en hun zijn daar schuldig aan dan moeten ze het paard volledig kopen. Dat vertelde ze mij zelf, en komt in contract, en is eigenlijk ook net verteld door -horseware-

Horseware: Een hoger bod uitgebracht is niet gebeurd, omdat ze vastzitten aan een bepaald budget. Ik ben hun al iets tegemoet gekomen in de prijs. Vandaar dat ik het mij zo afvroeg wat betreft mijn kosten van het stalgeld. Van de kopers kant kan ik het ook goed begrijpen, en het is een vereniging, maar van mijn kant is het zo dat ik het paard beschikbaar heb gesteld voor een proeftijd, omdat hun niet buiten een proef tijd van een paard kunnen omdat ze door die proeftijd zien of het paard geschikt is voor de vereniging. En omdat het een vereniging is, en hij gelijk ingezet gaat worden voor de lessen e.d. krijgen hun al inkomsten van mij paard. Vandaar dat ik er niet uitkwam met de boxhuur mijn kant.

Maar waar ik wel uit ben is maximaal 2 weken op proef.

En wat de kosten betreft van de kopers, dat hebben ze alleen als hij klinisch goedgekeurd word, anders zijn de kosten voor mij. Wat ze voor de rest aan pech hebben gehad met de vorige paarden die ze bezocht hebben, en hebben laten keuren tevergeefs dat is natuurlijk niet mijn probleem.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:51

Het is idd heel normaal om kale huur te betalen als je paard tijdelijk weg is.
Ik kreeg bij onze pony een paar jaar terug 1 week proeftijd. We hadden haar toen gekocht van een handelaar en alleen nog gezien via een paar foto's. Uiteindelijk beviel ze goed, dus is ze gebleven.

Overigens is 1 (hooguit 2) weken meer dan genoeg hoor. Je hebt snel zat door of een paard bevalt of niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:16

je laat toch zeker wel de hele verkoopprijs betalen voordat je je paard meegeeft? Wat nou als hij gestolen wordt in de proeftijd, dan ben jij je centen kwijt..... of als ze m doorverkopen...
Nee, ik vertrouw niet gauw mensen :) ze kunnen bij terugbrengen van paard in dezelfde staat als hij wegging, het geld terugkrijgen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:16

Daar heb ik het inderdaad over gehad om het gehele bedrag te betalen. Dat hebben ze ook overlegd met de penningmeester. Maar het schijnt niet te kunnen omdat je dan akkoord bent gegaan met de koop van het paard i.o.d. Het is ook niet de normale gang van zaken schijnt. Maar elk dingetje komt in contract, dus ik hoop maar dat het goed komt. Bij mij kan hij ook gestolen worden, dat is gewoon pech waar niemand wat aan kan doen. Daarentegen staat hij daar meer bewaakt als dat hij mij mij zou staan. Maar dit adres is echt zeer vertrouwd, en hun staan heel goed bekend ook met de paarden. Ik zou het anders ook niet zo snel doen hoor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:31

1 kreupelheidje en je hebt de poppen al aan het dansen, ook al heb je een contract. Ik vind het maar raar, de normale gang van zaken is geheel betalen, contractje voor proeftijd, en daarna beslissen het paard te houden of terug te brengen (in dezelfde staat) en het aankoopbedrag weer terug krijgen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:09

GamblersCup schreef:
1 kreupelheidje en je hebt de poppen al aan het dansen, ook al heb je een contract. Ik vind het maar raar, de normale gang van zaken is geheel betalen, contractje voor proeftijd, en daarna beslissen het paard te houden of terug te brengen (in dezelfde staat) en het aankoopbedrag weer terug krijgen.

Ik weet niet of dat de normale gang van zaken is hoor. Ik heb 4 paarden op proef gehad, en daarbij:
- 2x niets van het aankoopbedrag betaald vóór het einde van de proefperiode
- 1x de helft van het aankoopbedrag betaald vóór het einde van de proefperiode
- 1x het gehele aankoopbedrag betaald vóór het einde van de proefperiode

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:11

Chubby schreef:

Nou inderdaad. Ik ou NOOOOOIT mijn paard meegeven. Wat als er iets gebeurd?
Of die stal fikt af?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:11

GamblersCup schreef:

Precies! Dan zou ik het wel overwegen....
Naja, eigenlijk niet, maar als het dan perse moet...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:21

Zooist schreef:
Chubby schreef:

Nou inderdaad. Ik ou NOOOOOIT mijn paard meegeven. Wat als er iets gebeurd?
Of die stal fikt af?

Dat is in het contract geregeld.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:15

Maar dan krijg je altijd nog met verzekeringen te maken. Die ook wel eens NIET meewerken.
Is het contract vastgelegd door een notaris?