Hallo bokkers. Ik heb een beetje een probleem. Zoals jullie mischien nog weten heb ik een draver van inmiddels 4 jaar. Hij heeft nu al een redelijk dikke vacht. En het uitrijden duurt echt een héle tijd met hem. Omdat hij door zijn dikkere vacht langer nat blijft. Nu mijn vraag zouden jullie een deken opleggen. Hij word 4x in de week gereden en soms 5 keer maar dan gaan we het bos in. Hij word eigenlijk altijd in de binnenbak gereden en staat in een tochtvrije stal ( waar het wel erg koud is) Alle anderen bij ons op stal hebben al een deken op maar weet nu niet of ik dat ook moet doen. Mijn voorkeur gaat er eigenlijk wel naar uit maar wacht eerst jullie reacties af.
door dat je zoveel rijd is het misschien wel makkelijker om een deken op te doen, of het beter is voor je paard daar zijn de meningen heel verschillend over. ik gebruik liever wel dekens vanwege de vacht.
Maar met een deken opleggen heeft je paard toch niet ineens een dunnere vacht? Dan heeftie het hooguit nog warmer, maar de vacht valt niet ineens uit als je er een deken op legt.
Als je dus een dunnere vacht wil, is de enige optie scheren. Of wachten tot hij volgend voorjaar weer gaat verharen.
Tigra_
Geplaatst: 14-10-10 23:56
Een paard dat bezweet is mede door een lange vacht hoeft helemaal niet totaal droog gestapt te worden daarmee bedoel ik dat de buitenkant van de vacht best nog nat mag zijn het gaat erom dat de huid van het paard droog gestapt is als je dat doet zal het paard geen koud krijgen.
Verder ga ik mee met tigra. Het gaat erom dat de huid droog is en je paard op adem, verder kan je natuurlijk ook even een zweetdekentje opdoen na het rijden
dankjewel voor al jullie reacties ik ben een stuk wijzer geworden.
Akecheta
Geplaatst: 19-10-10 11:35
Hallo,
Als je dmv een deken de vacht korter/minder dik had willen houden, dan ben je daar nu veel te laat mee. Had je in september ofzo al moeten beginnen. Als je er nu een deken op gaat leggen heb je twee nadelen: 1. je paard krijgt het waarschijnlijk te warm 2. mocht de temperatuur in de stal nog flink gaan dalen, dan kan het paard zijn haren niet opzetten (voor de warmte-isolatie). De deken zorgt ervoor dat de vacht platgedrukt wordt. Risico is dan dat je paard het koud gaat krijgen.
Wat je zou kunnen doen, is je paard na het rijden, uitstappen totdat ie goed op adem is. Een natte vacht kan geen kwaad, op de huid is het nl droog. Een koude stal is niet erg, het is er tenslotte tochtvrij. Mocht je nou het idee hebben dat je paard het echt te warm gaat krijgen met rijden (kan zijn warmte niet kwijt, paard wordt heel snel hijgerig, is niet meer vooruit te branden, heeft geen plezier meer in het werk et.) dan zou ik hem gaan scheren. Hoeft niet helemaal kort natuurlijk. Een jachtmodel is ook prima. Hierna zou je dan kunnen beginnen met dekens. Hoeveel grams je dan nodig hebt hangt weer heel erg af van het scheermodel wat je toegepast hebt.
Ik doe een deken op, omdat ik een ouder paard heb , die eerder last heeft van kou en nattigheid dan een jonge.
malibu4ever
Geplaatst: 23-10-10 18:16
Als je paard erg bezweet is na de training zou ik hem wel eerst een zweetdeken of wollen deken opdoen zodat hij niet te snel koud wordt. Later kun je hem bijvoorbeeld een staldeken op doen maar dat ligt er ook aan hoe koud het is en hoe dik zijn vacht is. Dunnere vacht krijg je nu niet meer, dan is scheren de enige optie.