paard scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxKayleigh

paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 20:57

Hallo,

Ik vraag me af of het wel een goed idee is om mijn paard te scheren. Het is een sportpaard en staat van 10 tot 5 op de wei overdag met een dik deken natuurlijk. Met rijden is hij de laatste week nogal sloom en heeft snel grote neusgaten. Hij is niet verkouden ofzo en ziet er wakker uit. Hij heeft nu wel een wintervacht en ik denk dat het daardoor komt. Hij heeft de afgelopen 2 jaar geen wintervacht gehad, omdat hij veel binnen stond en nu staat hij dus veel buiten. Met rijden is hij nu dus erg sloom en zweet eigenlijk meteen.
Wat kan ik het beste doen? en als ik hem scheer kan hij dan nog naar buiten met een deken is dat niet te koud?

Heeft er iemand tips?

aslo

Re: paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:14

Herkenbaar, onze merrie had dit net zo. We hebben haar 2 weken geleden geschoren en nu gaat het veel beter. Was toen ook vrij warm weer en ze had overdag een ongevoerde regendeken met hals op. Na het scheren de staldeken op gedaan en overdag de regendeken er over heen als ze de wei in gaat. Heb nu een losse hals voor de staldeken besteld, zodat ze deze zodra die binnen is (wrs morgen) ook nog op kan, omdat het nu opeens vrij koud is/wordt.

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:20

alle pony's en paarden hebben het denk ik heel warm.
bij mij op stal zijn er weer 4 geschoren twee weken geleden.

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:08

Onze sportpaarden staan hele dag buiten en als t erg winter is alleen 'snachts binnen , worden nooit geschoren .
Zijn na t werk kletsnat ............ goed uitstappen tot ademhaling weer ok is ..........dan de weide in ...............ze rollen meteen in t zand en veelal zijn ze dan zo goed als droog !!!

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:13

Je moet zelf bepalen wanneer je gaat scheren maaar ik zou het nu nog snel doen voordat het echt koud word.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:17

Die van mij is ook een teddybeer, loopt in de sport en staat van 10 tot ongeveer 16u op de wei! Ook de hele winter en hij wordt aankomende zaterdag geschoren en blijft lekker naar buiten gaan hoor!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:25

@ peerdewicht: zoals jij het doet, gaat alleen maar als je er zelfs geen dekens op gooit om de wintervacht af te remmen.
TS zit al met dekens en een deken op een nat paard leggen voor langer dan een uur ofzo (fleece/zweetdeken) is het laatste wat je wil doen.

TS: ik heb vorig jaar ook mijn merrie geschoren, gewoon omdat ik naar mijn mening net iets te vaak reed en het geen prettig idee vond dat paardlief na 15 minuten al begon te zweten en na voldoende uitstappen nog meer dan een uur nodig had om op te drogen en dus bij 0° in een fleee moest wachten totdat haar winterdeken 220grams er terug op kon.
Mijn merrie kreeg een 370grams deken met hals in de plaats en bij de vrieskou een extra 150 grams staldeken er bij onder en ging dagelijks buiten van 9 tot 17u

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:36

Mijn paard gaat morgen naar een stal waar hij ook overdag buiten komt te staan, volgende week gaat ook zijn teddyvacht eraf en dan gaat hij in eerste plaats onder de 250 grams. Als het echt snel kouder wordt gaat ie onder 370 gram en heb eventueel nog 100 gram onderdeken die op kan...

Hij is nu na een half uur rijden echt nat en als ik een uur heb gereden duurt het daarna meer dan een uur voordat hij weer droog is.. Daarom ga ik hem dus ook scheren..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:50

VSW-->SV

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:52

Bedankt voor jullie reacties!!

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:10

Haai Kayleigh,

Ik ga die van mij eind deze maand scheren. Weet niet hoe dik jouw paard haar/zijn vacht is.. maar bij mij paard groeid haar vacht super snel terug... vandaar dat ik er nog even mee wacht want je hebt kans dat je dan midden in de winter weer moet scheren.. en persoonlijk voorkom ik dat altijd liever, maar dat is persoonlijk.. en nu is het nog niet te koud als ze na het rijden goed uitgestapt zijn, zweetdekentje hebben opgehad, en nog een beetje vochtig zijn...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:12

Hey

Als je optijd begint met dekens, is scheren echt niet nodig.. ;)

Je zet je paard gewoon optijd onder een deken!

Ik rij 4 paarden waarvan 3 met deken, en 1 zonder.

Maar die met deken zijn binnen 10 minuten droog.

En die andere binnen een 15 minuten! zodra de borst koud is,en het paard op adem is, kan je het paard rustig weg zetten :D