Paard scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DemiCK

Paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:09

Hallo ik zit eraan te denken om mijn paard te scheren, dus ik zou graag alle nadelen horen.
De meeste voordelen ken ik al maar die zijn ook welkom

Dus ik zoek voordelen + nadelen van het scheren van je paard. *D
Ook zou ik graag weten waarom jij het juist wel zal doen of niet.
(ik ben een actieve wedstrijdruiter)

Groetjes!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:15

Als je paard te lang nat blijft van het rijden. En daardoor ziek wordt zou ik scheren. Ook voelt mijn paard zich na het scheren altijd een stuk fijner en is ze actiever.Persoonlijk vind ik een geschoren paard op wedstrijden mooier,verzorgder en netter als een "teddy". Paarden die geen dikke vacht hebben hoeven van mij niet geschoren te worden. En wat ik wel vind, als je een keer hebt geschoren moet je altijd blijven scheren (bij mijn paard het geval).Nog een nadeel is dat je de natuurlijke bescherming van een paard weghaalt. Ze zijn vatbaarder voor kou en daardoor moet je ze extra inpakken met dekens.

ElCamino

Re: Paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:25

ik heb 16 jaar mijn paard 2x per jaar geschoren.
Dier stond binnen, sportpaard en dikke jassen aan.
Ging prima.

Nu staat hij 24/7 buiten, rij elke dag recreatief en in zweet. Stap uit en zet hem gewoon buiten bloot.
Paaqrd is niet ziek, verkouden etc, rolt zich droog en staatgewoon buiten na rijden. Gaat ook prima.

Kan dus allebei, wat je zelf wilt.
Natuurlijk : paard bloot met pak haar, wordt er niet ziek van !
Geschoren: styaat netter, zweet minder maar veel dekens....
Wat je eigen voorkeur is....

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:26

ik vind het grootste nadeel eigenlijk als hij net geschoren is en het is goed koud dat je altijd zit te klooien met een uitrijdeken, aan het begin en einde van je training en tijdens een staprondje. Als er dan weer een beetje haar op staat is die tijd wel te overbruggen, maar net kaal is het net te koud. Nog een nadeel (maar dat is dan weer niet bij iedereen zo) die van mij moet twee keer geschoren worden.
Voor mij wegen de voordelen er wel tegen op: sneller droog, kan gewoon lekker blijven trainen, hij heeft meer uithoudingsvermogen (minder snel warm).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:29

VSW-->SV.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:39

voordelen:
- paard zweet minder snel
- bevorderlijk voor de conditie bij paarden met een echt dikke vacht
- sneller droog na het rijden
- minder poetswerk
- eventueel verzorgder dan ongeschoren

nadelen:
- gebruik van uitrijdekens
- kans op hyperactieve paarden
- meer kans op verkrampte spieren door te snelle afkoeling
- meer kans op niercrisis (door koude die op de nieren slaat)
- bij te laat scheren kans op een minder mooie zomervacht

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:50

Je kunt er ook voor kiezen om een jachtmodel te scheren, dan ondervang je een heleboel nadelen. Je scheert dan alleen de plekken waarop het paard het meeste zweet. Het paard heeft dan nog wel een eigen dekentje op van haar, waardoor het dier toch wat bescherming heeft. Ook de benen zitten dan nog in het haar, altijd praktisch als paardlief 's winters buiten staat. Jachtmodel is minder werk en je hoeft de irritante plekken (benen en hoofd) niet te doen, waardoor het ook minder stressvol is voor je paard.

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 09:05

Bedankt voor alle reacties! <3
Zijn er nog meer nadelen of juist voordelen? ;)

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:08

de paarden hebben het minder warm en ze zijn makkelijker te poetsen:)
volgens mij heb je alles al zo ongeveer op een rijtje staan

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 09:23

Haha ja, ik denk het ook zo ongeveer
Maar als er nog reacties zijn (opmerkingen/voordelen/nadelen) hoor ik het graag. :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:33

Ik sluit me ook aan bij het jachtmodel.
Mijn tinker krijgt een hele dikke vacht in de winter. Ik vind het prachtig en ieder jaar hoop ik dat ik het zo kan laten. Zijn grote nadeel is dat ie het zo warm krijgt tijdens het werken, dat ie meteen kletsnat in het zweet staat, en hij niet meer vooruit te branden is.
Ik heb hem de eerste twee jaren kort geschoren, maar had daar eigenlijk geen goed gevoel bij. Hij staat lekker onder de dekens, vrouwtje wil gaan rijden, hup deken af, staat ie in de vrieskou in zijn nakie. En ik vind dat dat eigenlijk niet kan.
Twee jaar terug begonnen met jachtmodel scheren. Zijn benen, rug, hoofd en gedeeltelijk hals niet geschoren. Via buik en onderkant hals kon ie toch zijn warmte kwijt. (in mijn profiel staat een rijfoto waarop model nog beetje te zien is)

Verder gebruik ik een Bucasdeken als paard toch bezweet is. Zeer goede ervaringen mee.

Mijn mening:
voorkeur van scheren is dat de paarden hun warmte kwijt kunnen tijdens het werk
Nadeel van scheren: paard staat in de vrieskou in zijn blote billen als de deken af moet voor het werk, ik vind het niet mooi (houd van teddybeertjes <3 ), nogal een gedoe met dekens, die je niet hebt als je paard niet geschoren is.

Ben benieuwd welke keuze je gaat maken.

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:39

Nog meer? *D

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:44

voordelen: geen teddyvacht, geen zwetend paard na het rijden...
nadelen: geklooi met dekens op stal, in het land en met poetsen en inrijden... en sommige paarden worden er erg fris van..

Ik scheer mijn paard nu al 4 jaar en het bevalt prima. Ze wordt echt een teddy en zweet zich kapot en voelt zich fijner zonder al dat haar. Ook is ze officieel met pensioen blijf ik haar scheren..

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:45

Dankje!

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 16:23

Nog meer meningen? :D O:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:30

moet zeggen dat nadat mijn paard een paar jaar geleden geschoren is, haar vacht in de winter toch niet meer zo mooi is als voor die tijd (nu dikker)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:37

De mijne moet ik de laatste jaren steeds vaker scheren, maar hij is 18 en wordt al vanaf zijn derde geschoren dus waarschijnlijk heeft het daar mee te maken dat hij steeds sneller in het haar zit. Probeerde het eerst nog tegen te houden, maar scheer hem nu gewoon zodra er haar op staat, komt uit op zo'n 5 keer per jaar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:54

Ik vind het ideaal ik doe het nu voor het 2de jaar en ze is al 3 weken geleden geschoren makkelijk snel droog de dekens met in en uitstappen maken mij niks uit neem toch altijd de tijd als ik ga rijden.
En mijn merrie word er nog mooier van gaat erg glimmen en word heel donker.

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 17:09

Hallo mensen ik heb mijn doorslag gemaakt ik ga mijn paard laten scheren. (voor de mensen die geinterrisseerd waren)
Bedankt voor al jullie tips en sugesties! <3

Groetjes Demi

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:55

Eerlijk, mijn paard is nu 2 weken geschoren (niet lang, maar oke) en ik heb nog geen nadelen ondervonden eigenlijk. Tuurlijk moet je wat meer rekening houden of ze het koud krijgen, maar dat vind ik ook zo'n probleem niet en ze zijn niet van suiker, als ze het 15min koud hebben met poetsen en zadelen gaan ze daar heus niet dood van.

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:52

het is een voordeel dat ie minder gaat zweten. :) Maar een nadeel dat ie het een stukje kouder krijgt, dan moet je een dikkere deken op doen. :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:18

ik zit een beetje in een dilemma. Ik rijd wedstrijden regelmatig. en nu het binnen is is ze zo snel bezweet na wat basis oefeningen dat ze in de ring een bezwete teddy is wat er echt niet uit ziet. ik zit er aan te denken om te scheren. maar weet niet of het daar te laat voor wordt of dat het nog gewoon allemaal kan. ook train ik regelmatig en dan buiten wil ze ook wel eens gaan zweten. ik zit nu dus te twijfelen of ik ga scheren of niet!
mijn paard staat overdag lekker op de wei/paddock en s'nachts lekker binnen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:22

Ik weet eigenlijk meer voordelen als nadelen te noemen.
Ik scheer hem zodra er maar een beetje wintervacht te vinden is :P

Gewoon een lekker dik dekentje op en overdag naar buiten met die handel!
Savonds op stal (met buitenluik)
Kunnen ze heus wel tegen ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:26

mijn pony word een zaterdag helemaal geschoren ..kreeg hem niet droog - ja na een hele dag wachten ahah
ben benieuwd ..word zijn 1ste keer :D

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:31

Leuk om dit zo allemaal te lezen! De mijne wordt de 7e geschoren en dat wordt ook haar eerste keer dus ik ben benieuwd! Bedankt voor al jullie reacties!
Xxx