Ik ga mijn mini shetlander wel scheren. Hij heeft nu al een hele dikke vacht en zweet enorm als hij werkt. In de winter gaat de training door. Ik krijg hem niet meer droog. Verder heeft hij ook enorme jeuk aan zijn vacht nu. Hij staat 24/7 buiten ( met inloopstal dus hij kan kiezen..
) Omdat ik hem scheer leg ik straks een deken op, anders mocht hij gewoon "bloot" buiten.
maar om even terug te komen op je vraag. Als je paard niet echt zweet en je kunt het met goed uitstappen hoef je niet per see een deken op te doen. Als hij behoorlijk zweet zou je na het rijden wel een zweetdeken op kunnen leggen, of goed kunnen droogwrijven met stro. Als je het idee krijgt dat je paard het koud krijgt. ( als hij het echt koud heeft gaat hij rillen) dan zou je een winterdeken op kunnen leggen.
Ik weet niet wat voor soort paard je hebt? de wat zwaardere types zoals haflinger en tinker en shets ( niet dat shets zwaar zijn maar qua type horen ze in het rijtje thuis) hebben vaak wel minder last van de kou. Die maken een giga vacht aan. Andere paardenrassen zoals bijvoorbeeld arabier die zijn wat gevoeliger voor de kou. Er staat bij ons een kwpn-er op het land. Die loopt nu onder een nul-grams regendeken omdat hij het anders koud heeft als het gaat regenen of als het hard waait ( die staat dus te rillen) de haf die er ook bij staat en mijn pony hebben nergens last van.