Afneembare trekhaak toch niet zo veilig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Afneembare trekhaak toch niet zo veilig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 20:22

Al een tijdje rommelt de trekhaak onder het rijden met de trailer, vooral bij het remmen. Het is dan net of hij ergens in schiet, tenminste zo klinkt het. Nu moest onze auto vandaag voor een grote beurt en heb ik ze ook meteen de trekhaak na laten kijken. Hij zit er pas 2,5 jaar onder, dus je zou verwachten dat het goed moet zijn. Helaas is de trekhaak vandaag afgekeurd. Nu zo hij incl. het complete montageblok opgestuurd worden naar de fabriek, maar toevallig was diegene in de buurt en was bereidt langs te komen om te kijken. Ook door hen afgekeurd, dus dat zou betekenen dat er een nieuwe onder moet, kassa :+ In goed overleg hebben ze nu de trekhaak op bepaalde punten vastgelast en de auto voorzien van een andere kentekenplaat, omdat anders de trekhaak het zich zou belemmeren. Blijkbaar zijn deze trekhaken dus toch niet zo veilig als ikzelf ook dacht. Er was speling gekomen in de koppeling. Hij zou er niet zomaar uit kunnen schieten, maar waar speling is, is slijtage nog meer aanwezig, dus over langere tijd zou je het niet kunnen weten.

Dit topic ging over afneembare trekhaken toevallig:
[TAO] ervaring met afneembare trekhaak

stefanvi

Re: Afneembare trekhaak toch niet zo veilig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:02

Dat de trekhaak speling heeft, wil niet zeggen dat hij direct los zal schieten. Is ook wat je zelf zegt. Daarvoor is de bevestiging stevig genoeg. Voordat het doorgesleten zou zijn, ben je overigens al wel een heel poosje verder. (jaren)

Overdrijf je nu niet direct door alle afneembare trekhaken af te wijzen?

Toevallig ook niet met enige regelmaat de trekhaak overbelast? Daar is hij natuurlijk niet voor ontworpen.
Er zijn zat mensen die denken, ach, dat kan wel.
Maar er komen best behoorlijke krachten op, en hoe zwaarder de aanhanger, hoe groter die krachten worden. (bij scharende aanhangers kan de trekhaak zelfs 90 graden ombuigen ter indicatie)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 09:01

stefanvi schreef:
Overdrijf je nu niet direct door alle afneembare trekhaken af te wijzen?

Ik overdrijf helemaal niet door alle afneembare trekhaken af te wijzen, maar wil alleen maar mijn ervaring hier vertellen omdat er laatst heel veel vragen waren over deze trekhaken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:49

wat voor auto gaat het om en wat is de te trekken last geweest, heeft het niet toevallig te maken met een te hoge kogeldruk? dus een te zware trailer met een te lichte auto combinatie?
Kan het rammelen ook niet van een versleten koppeling van de trailer zijn geweest, die moeten ook regelmatig worden gecontrolleerd en kunnen ook verslijten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 12:58

Auto is een Honda CRV, met een kogeldruk van 100 kg, mag 1600 kg trekken. Trekhaak heeft een toegelaten kogeldruk van 100 kg en de trailer is een 2-paards van een 1/2 jaar oud, waar altijd 1 paard opstaat. Al met al een prima combinatie lijkt mij.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:43

zou moeten kunnen inderdaad en een trailer van een half jaar oud zou nog geen versleten koppeling mogen hebben.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:07

is dat geen garantie? tegenwoordig wordt zoiets geacht langer mee te gaan dan zo'n korte periode. de fabrikant heeft daar volgens mij toch wel een verplichting liggen. welk merk trekhaak is het. ik heb er eentje onder een rav4. ietsiepietsie speling, niet zichtbaar maar hoorbaar als je er aan juttert, heeft ie wel maar niet tijdens het rijden

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 21:42

Dan zal ik er morgen eens onder moeten kruipen, want ik heb geen idee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:56

Die garantie is een goede tip.
Ook al zegt de leverancier een jaar garantie, de wet zegt dat een product de levensduur moet hebben die je er redelijkerwijs van mag verwachten en dat is van een trekhaak zeker langer dan 2 jaar. Wel zul je iets moeten bijbetalen omdat je de trekhaak twee jaar gebruikt hebt.

Onder mijn Subaru Impreza van 11 jaar oud zit ook een afneembare trekhaak, Bosal. |Deze wordt vaak gebruikt voor caravan en trailer en heeft absoluut geen speling.