Haflinger scheren, staat 24/7 buiten en wat voor deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Haflinger scheren, staat 24/7 buiten en wat voor deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:58

:wave: !

Ik heb mijn Haflinger 24/7 buiten staan. Afgelopen week heb ik steeds ruim 3 kwartier moeten uitstappen voordat ze een beetje droog was (nog steeds niet helemaal).
Dus leek het mij handig om te scheren. Ik dacht zelf aan een jachtpatroon (onderkant hals/nek&gedeelte van de buik en boven de bovenbenen).
Nu hoorde ik van iemand anders dat je ook kon scheren met een 'schapenkop' op het scheerapparaat, waardoor de vacht als het ware uitgedund wordt.
Nou zijn mijn ouders helemaal geen fan van dekens, en hebben haar eigenlijk het liefst zonder deze winter. Ik heb ze gelukkig uit kunnen leggen dat dit niet handig is. Maar nu vroeg ik me af; Is het echt nodig om een paard onder een deken te zetten met een jachtpatroon?
En als er wel een deken op moet, voor wat voor deken zouden jullie gaan met dit weer? Ik dacht zelf aan een regendekentje, eventueel 100 grams, en als het dan echt gaat vriezen 's nachts dat we er dan een 300 grams op doen.

En wat voor dekenmerk is écht waterdicht? Ik moet het natuurlijk niet hebben dat de deken 'lekt', dan staat ze misschien wel een dag onder een natte deken, lijkt mij niet verstandig.

Groetjes,
Marloes

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:04

Als je hem -maakt niet uit hoe- scheert vind ik wel dat hij een dekentje om moet doen 's winters in de wei.
Hij heeft z'n hele wintervacht nodig om in de winter beschermd te worden, en als je hem scheerd doen dan lekker een dekentje op. Een regendeken lijkt mij prima idd. En die zijn meestal ook echt waterdicht. ;)

Marloes

Re: Haflinger scheren, staat 24/7 buiten en wat voor deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:06

Dat dacht ik dus ook, mijn ouders zijn er nog niet van overtuigd dat ze een deken op moet. Maar zo kan het echt niet, na een half uur is ze al zeiknat.
Zou een regendekentje genoeg zijn om d'r echt warm te houden?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:10

Als je je pony wilt scheren dan moet hij zeker een deken op..
Als je nu als aangeeft dat je drie kwatier moet uitstappen dan zou ik zeker je pony scheren en idd nu nog een regendeken met fleecevoering of 100grams en straks als het gaat vriezen een 300 grams lijkt me een goed idee..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:12

ik denk dat jij een verkeerd idee hebt van een jachtpatroon. want hierbij laat je alleen het hoofd, benen en zadel staan.

jij bedoelt een racestreep of een dekenmodel (hier is de hals ook volledig vaak volledig geschoren). Als je niet teveel haar aan de onderkant van de hals borst en buik weghaald, kan je je haf nog zonder deken laten staan, maar dit is niet voor alle paarden voldoende om hun warmte kwijt te kunnen.
Van zodra je meer wegscheert heb je nood aan een 200grams of zelfs 350 grams deken en bij vrieskou misschien zelfs een extra onderdeken

mijn paard zweet ook enorm onder het zadel en een beetje op de flanken, dus ik laat ze dit jaar volledig scheren op hoofd en benen na, omdat ze dus ook 8u/dag buiten staat. ik leg er een 370grams deken met een halsstuk op en bij vriestemperaturen nog een extra 150 grams deken eronder en gebruik tijdens het rijden altijd een utirijdekentje (soms zelf 2) om de lenden tegen koude te beschermen

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:17

Ik ben van mening dat een paard niet geschoren hoeft te worden als hij 24/7 buiten staat.
Ik heb het volgende hierover gevonden: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

! Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou kunnen!

Dit gebrek aan natuurkundig inzicht en het daaruit volgende antropomorfisme doet mensen besluiten om dan maar een deken op het paard te leggen en daarmee de fantastische temperatuurregulatie van het paard te saboteren...

Ik vind dit een nuttige pagina, ik ga mijn paarden dus echt niet scheren als ze 24/7 buiten lopen. Dat gaat tegen mijn manier van natuurlijk paarden houden in!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 13-10-10 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodig onderstreepte tekst verwijderd.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:21

Atent, ik houd mijn pony ook het liefst 'natuurlijk' (natuurlijk is het niet meer te nomen ;) ) maar het kan nooit prettig zijn voor een paard om na een half uurtje werk al zeiknat te zijn :n

Petitparis, oh oeps := Je hebt helemaal gelijk, klein foutje gemaakt in de openig...
Ik vraag me alleen af of er echt zoveel op moet? Als ze niet helemaal geschoren is, maar alleen de 'racestrepen', dan lijkt mij dat daar niet zo heel veel grams op moet? (Ik vind 300 grams al veel namelijk)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:46

TS, houdt er ook rekening mee dat de temperaturen die we momenteel hebben niet normaal zijn voor de tijd van het jaar dus ja, de wintervacht wordt al lekker dik zonder dat de temperaturen daar al bij passen. Ik zou dus gewoon niet scheren want het is zonde om een prima functionerende wintervacht te verwijderen en vervolgens met dekens te gaan hannesen terwijl je paard die complete wintervacht hoogstwaarschijnlijk later nog nodig heeft. Ja, OK, nu is het voor haar even niet zo fijn en je moet met trainen even rekening houden met het feit dat je paard niet oververhit raakt maar dat is maar tijdelijk.

Sinds ik een paar jaar terug het verhaal over de capillaire werking van de paardenvacht heb gelezen zorg ik dat mijn ponybeest weer op adem is na het rijden, en dus niet meer zweet, en zet ik haar ook gerust "nat" buiten. Dat heeft nog nooit problemen opgeleverd en ponybeest functioneert prima.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:55

TS een 300-350 grams is idd meer bedoeld als je een hoog dekenmodel of jachtmodel scheert

bij een smalle racestreep is zelfs geen deken nodig, maar ga je rcihting deken model zou ik er wel een 100-200grams waterdichte deken bij opleggen

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 20:31

Petitparis, nu al een 100-200 grams opleggen, of pas als het echt gaat vriezen?
De rest reageer ik morgen even op, mobiel lezen is heel irritant, vooral kange verhalen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:55

ik dek nu al af, deels in de hoop dat de vacht niet dikker wordt. hangt een beetje van je pony/paard af. Bovendien geven ze bij ons al grondvorst 's nachts...

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:09

Maflinger_S schreef:
TS, houdt er ook rekening mee dat de temperaturen die we momenteel hebben niet normaal zijn voor de tijd van het jaar dus ja, de wintervacht wordt al lekker dik zonder dat de temperaturen daar al bij passen. Ik zou dus gewoon niet scheren want het is zonde om een prima functionerende wintervacht te verwijderen en vervolgens met dekens te gaan hannesen terwijl je paard die complete wintervacht hoogstwaarschijnlijk later nog nodig heeft. Ja, OK, nu is het voor haar even niet zo fijn en je moet met trainen even rekening houden met het feit dat je paard niet oververhit raakt maar dat is maar tijdelijk.

Sinds ik een paar jaar terug het verhaal over de capillaire werking van de paardenvacht heb gelezen zorg ik dat mijn ponybeest weer op adem is na het rijden, en dus niet meer zweet, en zet ik haar ook gerust "nat" buiten. Dat heeft nog nooit problemen opgeleverd en ponybeest functioneert prima.

Ik ben het helemaal met je eens! MIjn pony's zijn kerngezond!!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:12

Ik zou ook een deken opleggen hoor. Tenminste als je hem scheert jij gaat toch ook niet zonder winterjas op de fiets naar school ofzo...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:25

Atent, het klinkt allemaal hartstikke logisch, maar nu ben ik ook vergeten te vertellen dat Sanne vorig winter erg ziek is geweest, waardoor haar bloedwaarden nog steeds niet helemaal zijn wat ze moeten zijn.
Ze heeft nu al heel veel voeding nodig om op temperatuur te blijven, dus al helemaal als het straks afkoelt zal het voor haar heel veel energie gaan kosten om op temperatuur te blijven.
Ik leg er dan liever een deken op zodat ze minder moeite hoeft te doen om op temperatuur te blijven, en meer van haar voeding kan gebruiken om gewoon lekker vrolijk door het weiland te huppelen, beter op gewicht kan blijven en daardoor ook lekkerder in haar vel zit.

Toen zijn we na gaan denken om er dan een deken op te gooien (het idee was een gewone regendeken en met extreme vrieskou een 100/200 grams).
Aangezien ze afgelopen tijd zo bezweet is na het rijden, leek het mij handig om haar te scheren. Maar wist ik niet precies hoe, en wat voor deken er dan op moest.
Vandaar dit topic ;)

Zoals Maflinger_S zegt had ik er nog niet helemaal bij nagedacht, dat de temperaturen niet zijn wat ze normaal zouden zijn rond deze tijd.

Mijn vader vind het goed om er een deken op te gooien, maar willen we eerst zeker weten dat ze een deken 'accepteerd'. Als het nou blijkt dat ze na het scheren het echt niet fijn vind dat er een hele tijd een deken op ligt moet ze nog de hele winter met een deken lopen.
Dus zou het een optie zijn om een deken te kopen, en deze er bijvoorbeeld 2 dagen op te leggen om te kijken hoe ze erop reageert? Of krijg je dan al het effect dat de wintervacht een beetje begint 'uit te dunnen'?

Edit: Dan nog een vraagje; Als we nou besluiten om er een deken op te gooien, welke deken raden jullie dan aan? Pasvorm moet goed zijn (aardig brede Haf van 1.50), waterdicht moet echt geen spettertje doorheen komen, en aardig stevig, aangezien madame nogal graag door het bosje heen banjert :')
Normaal heeft ze maat 185 (onderlengte) dus ik ben ook wel benieuwd of de deken dan groot of klein valt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:50

de wintervacht die ze al heeft aangemaakt gaat ze niet verliezen door er enkele dagen een ongevoerde regendeken op te gooien. Om een vacht dunner te houden moet je je paard zodanig afdekken dat het het altijd voldoende warm heeft, net aan de grens van te warm.

ikzelf ben niet zo'n voorstander van 0grams regendekens (hooguit enkele losse dagen bij echt ganse dagen regen) want deze dekens drukken de vacht plat, waardoor het paard z'n haren niet kan rechtzetten en zijn bij een stevig zonnetje vaak snel "te warm"
bijna al mijn dekens zijn van horseware amigo en daar ben, ik qua pasvorm en kwaliteit best tevreden over. Maar ik heb een fijn gebouwde volbloed van 1.56m en hiervoor heb ik een 6'0 (183)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:56

Oke, wat zou je dan adviseren in plaats van een regendeken? Al iets met een voering erin?
Wat je zegt klinkt wel logisch :j
De dekens van Amigo heb ik al even naar gekeken, en zien er ook erg goed uit! Nu zit er natuurlijk wel een verschil in een volbloed&een Haflinger...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:26

ik heb de amigo 600D light (0grams dus) maar hier leg ik steevast een 150 grams amigo insulator (staldeken) onder of per uitzondering een fleece (maar dit geeft schuurplekken)
en verder heb ik een 1200D heavy met hals (370 grams)
momenteel ligt er een WB van 220grams op.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:39

Marloes schreef:
Atent, het klinkt allemaal hartstikke logisch, maar nu ben ik ook vergeten te vertellen dat Sanne vorig winter erg ziek is geweest, waardoor haar bloedwaarden nog steeds niet helemaal zijn wat ze moeten zijn.
Ze heeft nu al heel veel voeding nodig om op temperatuur te blijven, dus al helemaal als het straks afkoelt zal het voor haar heel veel energie gaan kosten om op temperatuur te blijven.
Ik leg er dan liever een deken op zodat ze minder moeite hoeft te doen om op temperatuur te blijven, en meer van haar voeding kan gebruiken om gewoon lekker vrolijk door het weiland te huppelen, beter op gewicht kan blijven en daardoor ook lekkerder in haar vel zit.

Toen zijn we na gaan denken om er dan een deken op te gooien (het idee was een gewone regendeken en met extreme vrieskou een 100/200 grams).
Aangezien ze afgelopen tijd zo bezweet is na het rijden, leek het mij handig om haar te scheren. Maar wist ik niet precies hoe, en wat voor deken er dan op moest.
Vandaar dit topic ;)

Zoals Maflinger_S zegt had ik er nog niet helemaal bij nagedacht, dat de temperaturen niet zijn wat ze normaal zouden zijn rond deze tijd.

Mijn vader vind het goed om er een deken op te gooien, maar willen we eerst zeker weten dat ze een deken 'accepteerd'. Als het nou blijkt dat ze na het scheren het echt niet fijn vind dat er een hele tijd een deken op ligt moet ze nog de hele winter met een deken lopen.
Dus zou het een optie zijn om een deken te kopen, en deze er bijvoorbeeld 2 dagen op te leggen om te kijken hoe ze erop reageert? Of krijg je dan al het effect dat de wintervacht een beetje begint 'uit te dunnen'?

Edit: Dan nog een vraagje; Als we nou besluiten om er een deken op te gooien, welke deken raden jullie dan aan? Pasvorm moet goed zijn (aardig brede Haf van 1.50), waterdicht moet echt geen spettertje doorheen komen, en aardig stevig, aangezien madame nogal graag door het bosje heen banjert :')
Normaal heeft ze maat 185 (onderlengte) dus ik ben ook wel benieuwd of de deken dan groot of klein valt.

Als ze al moeite heeft om zich warm te houden zou ik haar niet scheren! Je zou wel gewoon een regendeken op kunnen leggen als extra warmte. En dit voorkomt ook weer dat ze extra dikke vacht krijgen.
Maar dit is mijn idee.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:10

Ik denk dat ik het volgende ga doen; een deken op als het wat kouder word, heel erg dun. Als het dan echt gaat vriezen een 200gr erop.
Wat scheren betreft kijk ik het nu nog even aan. Als het zweten zo erg blijft gaan we haar toch scheren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:22

Heel goed dat je haar nog even niet scheert. Ik zou haar om zich warm te houden onbeperkt ruwvoer geven.

Als je een deken oplegt, voorkomt die dat je paard de haren overeind kan zetten. Het stilstaande luchtlaagje dat tussen de opstaande haren ontstaat zorgt voor de warmte.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:32

Probleem is dat ze vorig winter een baal hooi per dag kreeg (ong. 6 kg) en nog kon ze zich niet warm houden en bleef ze afvallen. Onbeperkt ruwvoer is niet mogelijk door de twee andere pony's die daar staan. (Mensen willen de pony's niet
bijvoeren) en anders moet ze de hele dag alleen staan, lijkt me ook niet verstandig.

Dus eigenlijk is een deken in mijn ogen nog de enige optie.
Het nadeel is dus wel dat de luchtlaag platgedrukt wordt, maar blijkbaar functioneert deze bij haar niet goed..

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 10:29

Toch nog even een paar vraagjes;
We gaan haar niet scheren, maar er komt wel een dekentje op, je merkt dat ze nu al moeite heeft om zichzelf écht goed warm te houden. Ik heb al een aantal dekens gevonden die ik kan overnemen voor een goede prijs die ook écht waterdicht zijn. Maar het probleem is; Hoeveel grams zou erop moeten als ze 24/7 buiten staat?
Ik zat er zelf aan te denken om er een 150 grams op te leggen om te beginnen, en als het dan echt hard gaat vriezen een 200 grams? Aangezien ze zelf al een flinke wintervacht aangemaakt heeft... Maar nou weet ik niet of die 200 grams genoeg is om er nu op te leggen, of dat er een 300 grams op moet?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:45

Ik rij ook een haflinger met een hele dikke vacht.
Ik doe geen deken op en scheer hem NIET.
Waarom geen deken en waarom niet scheren?

En deken drukt de haren plat. Als een paaard het koud krijgt (en het wordt een hele koude winter heb ik gehoord) doet het zijn haren omhoog om een luchtlaagje te kreeeren. Doordat de lucht stil staat en de onderlaag warm is, komt de kou niet tot de huid. Wat gebeurd er als jij een deken op zijn vacht legt, dan kan het door het gewicht niet meer om hoog en zaql je paard het koud krijgen.
Je kan wel raden wat er gebeurd als je gaat scheren. Je haalt dan zijn dekbedje weg! Hij kan dan geen luchtlaagje meer maken waar hij geschoren is en dus sneller koud worden.
ALs je hem dus half scheert en een deken op doet, maak je het voor je paard niet aangenamer.

Ik denk dat je moet kiezen tussen scheren/deken/stal of je paard droogwrijven/stappen/zweetdekentje op tot hij droog genoeg is. Gezien hij dus al een gezondheidsprobleem heeft zou ik zeker hier tussen kiezen ;)

ik lees dat je hebt gekozen voor een deken. Lijkt mij verstandig maar kijk uit als je haar bezweet onder een deken stopt! De waterdichte dekens ademen niet waardoor je dus het vocht afsluit en je paard dus heel lang nat blijft! Doe dus eerst een zweetdeken op en haal die later af ;)
Volgens mij krijgen we een behoorlijk koud weekend! bekijk de weersverwachting even en neem contact op met een ruitersportwinkel. Zij kunnen je heel goed adviseren! Let er op dat je een deken met een ahlsje neemt zodat het regenwater niet in je deken kan lopen. ALs dit gebeurd zal je paard ook koud worden.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 10:53

We hebben gekozen voor een deken omdat Sanne heel veel moeite heeft om zichzelf warm te houden. Dan kan een deken een goede oplossing zijn :)
Stel dat ze bezweet is na het rijden, kan er dan een zweetdeken onder de deken dat we die er later af halen, of moeten we die erop leggen zonder dat er een andere deken bovenop ligt?
Nooit geweten dat het belangrijk is dat er een hals aan zit, mij lijkt het helemaal niet fijn voor een paard als er een hals aan de deken zit... Sanne heeft het sowieso al niet helemaal op dekens...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:03

Je kan de zweetdeken onder de gewone deken leggen maar dan gaat het effect wel een beetje weg.
Een zweet deken is bedoeld als verleging van de haren. De haren zorgen er voor dat het zweet afloopt naar de haarpunten zodat de onderlaag droogt. Met een zweetdeken zorg je er dus voor dat het zweet door de deken wordt gezogen en OP de deken gaat liggen. Als je er een deken boven op legt gaat het zweet dus ook daar in. Bovendien kan door het zweet sneller een bacteriegroei plaatsvinden in de deken!

Veel mensen weten niet dat een halsje "belangrijk" is. Regen heeft de eigenschap om altijd naar beneden te lopen. Gezien de schoft/hals van het paard het hoogste punt is en de sluiting van bij de borst het laagste punt, zal dus al het regenwater via de hals/schoft IN je deken lopen en de binnekant van je deken dus nat worden. ALs je dan ook nog een waterdichte deken neem, zal de deken dus niet drogen. MAar een waterdichte deken heeft je paard WEL nodig gezien het altijd buiten staat. Anders loopt het tijdens regen met een hele natte deken op en krijgt ze daar problemen mee.
Er zijn tegenwoordig dekens met een "flap" over de schoft om te zorgen dat het niet inregent.