Paard kopen, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trixjepixje

Paard kopen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:48

Hallo,

Binnenkort krijg ik m'n eigen paard. Nu vroeg ik me af waar je het beste voor paarden kan gaan kijken. Op marktplaats, andere internetsites, of kan je het best iemand rond laten kijken die veel connecties heeft in de paardenwereld. ;P En wat zijn de belangrijkste dingen om op te letten bij het kopen van een paard? Ik heb al een aantal tips gekregen maar wilde toch me er iets meer in verdiepen.
Ik hoor het graag. :D

xxxx

Thirty

Re: Paard kopen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:56

Marktplaats en Bokt staan leuke dieren te koop soms. Wel altijd iemand meenemen die er verstand van heeft (instructrice oid), en kan kijken of jij een goede match bent met het paard.

ALTIJD laten keuren door je eigen dierenarts!! Klinisch of daarnaast ook op de foto ligt aan het aankoopbedrag.

Verder van te voren een wensenlijstje maken, met daarop dingen waar jouw ideale paard aan moet voldoen.

Blijf nuchter, laat je niet verleiden door een paar mooie ogen, of een paard dat er zo zielig uitziet.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:59

Je kan op marktplaats kijken of indd op andere sites, of misschien heb je al een paardje op het oog?
Maar ik adviseer je wel om iemand mee te laten gaan die veel verstand van paarden heeft.
Het is ook geen slecht idee het paard te laten keuren door een DA.
Dit kan klinisch maar ook rontgenologisch.

Succes ermee! +:)+

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 17:04

Mijn instructrice gaat sowieso mee. ;] Zij weet ook goed welk paard bij mij past, ik zal haar ook wel vragen of ze nog een paard weet te staan. Mijn moeder was niet zo enthausiast over marktplaats, maar volgens mij staan daar inderdaad wel een paar mooie paarden op. Mijn buurvrouw zei ook dat je je niet moet laten verleiden en gewoon veel moet bekijken voor je er uiteindelijk een kiest.
We laten hem sowieso klinisch keuren. ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:05

idd marktplaats en speurders kun je wel eens een leuk diertje treffen, als je echt voor een ras gaat kun je natuurlijk fokkerijen zoeken en daar eens een kijkje gaan nemen ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:34

trixjepixje schreef:
Hallo,

Binnenkort krijg ik m'n eigen paard. Nu vroeg ik me af waar je het beste voor paarden kan gaan kijken. Op marktplaats, andere internetsites, of kan je het best iemand rond laten kijken die veel connecties heeft in de paardenwereld. ;P En wat zijn de belangrijkste dingen om op te letten bij het kopen van een paard? Ik heb al een aantal tips gekregen maar wilde toch me er iets meer in verdiepen.
Ik hoor het graag. :D

xxxx

Als eerste zou ik beginnen met het maken van een lijstje met daarop de punten wat je wilt gaan doen met een paard, dressuur/springen/recreatie/mennen/fokkerij of combinatie daarvan. Daarna zou ik gaan kijken wat voor rijervaring je hebt en welke type paarden je leuk vind om te rijden.
Heb je dat allemaal gedaan zou ik kijken naar welke type vind je mooi vind en welk ras of type paard daarbij aansluit.
Tevens zou ik karakter en gezondheid ook in overweging nemen als je een bepaald paard op het oog hebt.

Heb je bovenstaand voor jezelf duidelijk dan kun je via bv marktplaats of andere verkoopsites en handelsstallen op zoek gaan. Een particulier heeft vaak gaan andere mogelijkheid dan via een verkoopsite aan te geven dat er een paard te koop is.

Indien je intresse in een fries zou hebben en je hebt een paard op het oog dan wil ik wel via het stamboek gegevens opzoeken over het paard.
Zelf heb ik door inkrimping ook keuze uit enkele van mijn paarden.

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:08

Een lijstje maken van te voren is inderdaad handig. Het belangrijkste is dat je niet voor het plaatje gaat, maar ook navraagt wat het karakter en verleden van het dier is. En daarnaast zou ik trouwens altijd het paard laten voorrijden je hoort toch vaak nog verhalen dat mensen op paarden worden gezet waar de eigenaar zelf niet eens op durft.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:12

Laten voorrijden is idd heel handig!
Ik lees even mee ook al heb ik nog een jaar om rond te kijken ;)

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:45

Marktplaats, Bokt.. Als je al een idee hebt qua ras zou je bij diverse fokkers kunnen kijken. Probeer goed rond te kijken!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:54

Hoi Trixjepixje
ik heb afgelopen juni mijn eerste eigen paard gekocht, een KWPN merrie van net 5 jaar. Mijn tips:
- neem ALTIJD iemand mee die verstand van zaken heeft, want die kan de zaak objectief en zonder vooroordelen bekijken (en jij niet, want verliefd is verliefd... ;-) )
- ga niet over 1 nacht ijs
- bekijk en ervaar verschillende paarden voordat je een beslissing neemt; laat paarden voorrijden en rij ze zelf
- spreek met de koper een tijd af en kom "per ongeluk" een half uurtje of uurtje vroeger. Je potentiele paard is dan niet nog even snel "moe" gereden en als het een goede verkopende partij is hebben ze er geen moeite mee dat je wat eerder ten tonele verschijnt (dan hebben ze ook niets te verbergen)
- vraag of je het paard zelf mag poetsen, van stal halen en zadelen, dan kun je meteen ervaren hoe hij/zij op stal in de omgang is
- laat je niet opjagen door de verkoper ("ik heb nog andere geinteresseerden") want - wat mij betreft - is het aanschaf om heel lang heel veel plezier van te hebben en daar moet je een goed gevoel bij hebben
- koop je paard onder voorbehoud van goede klinische (en indien gewenst: rontgenologische) keuring

Succes en heb ook vertrouwen in de mens erachter. Ik hoop dat je een goed en leuk paard vindt.
Ik ken nog wel wat goede dressuurstallen die leuke paarden verkopen, mocht je interesse hebben stuur me dan een pb.

LaurenZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:46

Marktplaats en bokt zijn zeker aan te raden! Wel altijd zeker van zijn dat men de paarden niks geven. (Aan medicatie etc.) Mijn vriendin had BIJNA een paard gekocht van een fokker die zijn wilde hengst een kalmeringsmiddel had gegeven. Ze was er wel optijd achter gekomen gelukkig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:53

Sporthorses.nl

Het is afhankelijk van wat je zoekt natuurlijk. Ga eens kijken bij de (grotere) handelstallen

Zoek je een sportpaard of voor recreatief gebruik?

SomniumEquus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:30

Paarden kun je vinden op Bokt, Marktplaats en Sporthorses
Wat belangrijk is om in je achterhoofd te houden wanneer je een paard gaat bekijken is
- karakter paard
- de combinatie tussen jou en het paard (klikt het samen)
- werkwilligheid van het paard
- medische achtergrond

Veel succes!