kunnen merries bij kunstmatige inseminatie verward raken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janjaffa

kunnen merries bij kunstmatige inseminatie verward raken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 15:58

hallo

Misschien Een beetje een rare titel,maar ik zit met de volgende vraag.
Kan een Merrie als ze kunstmatig bevrucht wordt verward rakken.

Omdat ze dan Misschien niet snapt hoe ze drachtig is geworden, zonder bij een hengst geweest te zijn. :P
Klinkt misschien stom maar vroeg het mezelf toch af. :Y)
Eigenlijk simpel gezegd, relateert een merrie een dekking met drachtig worden.
Misschien dat iemand het wel weet of ervaring in heeft.

Mocht de vraag niet duidelijk zijn. hoor ik het wel

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:03

Voor het lijf maakt het niet uit :) Alles is hormonaal geregeld en als op het moment van de eisprong sperma aanwezig is in de baarmoeder, dan vindt er gewoon een bevruchting plaats :)

Ik denk niet dat een merrie in de gaten heeft dat ze dragend is, zoals wij dat in de gaten hebben als we zwanger zijn. Als ze dragend is, dan regelt haar lijf dat ze zich voor kan bereiden etc, maar dat is voornamelijk fysiek en niet zozeer psychisch.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:22

janjaffa schreef:
Eigenlijk simpel gezegd, relateert een merrie een dekking met drachtig worden.

Nee, want dat veronderstelt dat ze oorzaak en gevolg begrijpen waar een lange tijd tussen zit. Een paard snapt oorzaak en gevolg binnen een paar seconden. Straf een paard na een minuut en hij weet al niet waar die straf voor bedoeld was. Laat staan dat een paard snapt dat een dekking van 3 weken geleden de hormonale gevolgen van vandaag veroorzaakt.

InekeH87

Re: kunnen merries bij kunstmatige inseminatie verward raken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:13

dit heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar inderdaad zoals ibbel zegt kan een paard oorzaak en gevolg slechts voor kortere tijd begrijpen.
Ik denk niet dat een paard de connectie kan maken tussen ik ben gedekt door een hengst dus nu krijg ik een veulen. (zelfs niet direct na de dekking). Wat dat betreft moet KI dus helemaal niets uit maken. Ik heb aan mijn merrie ook nooit gemerkt dat ze iets "mist" (bij gebrek aan een beter woord) na dekking door KI. Ze heeft tot nu toe ieder jaar een gezond veulen gegeven en er is nog nooit een hengst bij in de buurt geweest. Ook niet voor schouwen etc.

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:30

InekeH87 schreef:
dit heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar inderdaad zoals ibbel zegt kan een paard oorzaak en gevolg slechts voor kortere tijd begrijpen.
Ik denk niet dat een paard de connectie kan maken tussen ik ben gedekt door een hengst dus nu krijg ik een veulen. (zelfs niet direct na de dekking). Wat dat betreft moet KI dus helemaal niets uit maken. Ik heb aan mijn merrie ook nooit gemerkt dat ze iets "mist" (bij gebrek aan een beter woord) na dekking door KI. Ze heeft tot nu toe ieder jaar een gezond veulen gegeven en er is nog nooit een hengst bij in de buurt geweest. Ook niet voor schouwen etc.

@ Ineke,
Haai, ik zat er een tijdje ook over na te denken om mijn merrie kunstmatig drachtig te laten worden maar vroeg me af hoevaak het bij jou in een keer goed is gegaan? Dat ze drachtig werd...

*D

InekeH87

Re: kunnen merries bij kunstmatige inseminatie verward raken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:10

sorry voor de late reactie.
Ik heb mijn merries eigenlijk bijna altijd in 1 keer drachtig met KI. Wordt wel voor het dekken regelmatig gescand zodat ik de precieze dag weet voor het insemineren. Tussen de 36 en 48 uur na het insemineren wordt er weer gescand om te zien of de eisprong is geweest. Als het dan niet pakt is het of een embryo dat niet goed was of dat er iets mis ging met de implantatie in de baarmoeder. Ik laat het iig niet over aan kans