Geen mutatiedocument!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LostInHeaven

Geen mutatiedocument!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 23:45

Hoi Bokkers!

Ik heb sinds vandaag een paard gekocht, Een NRPS hengst.
Ik heb hem overgekocht van mensen uit Olen (Belgie)
Nu blijkt dus dat het paard nog steeds niet geschetst is, hij geen mutatiedocument heeft, en nogsteeds op de vorige eigenaars hun naam staat (mensen uit NL) Hij heeft ook nog altijd geen andere chip..
De wetgeving uit NL is heel anders dan in B dus ik zou graag weten hoe we dit probleem kunnen oplossen.
Het paard is dus al 1,5j oud & heeft een halfjaar bij die mensen uit Olen gestaan. In feite is het paard dus al een halfjaar Illegaal in Belgie!
Wat moet ik hier nu mee doen ? Ik heb ook geen aankoopbewijs. Het enige wat ik heb is een bewijs dat ik een voorschot betaald had ..
Help me Aub!

Erg bedankt alvast !

friesiszwart

Re: Geen mutatiedocument!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:01

Ik zou van de verkopers eisen dat zij je in het bezit stellen van de correcte papieren. Zo niet zou ik dit paard niet kopen. En in jouw geval de koop terugdraaien.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:08

Volgens mij kun je gewoon via de dierenarts je paard laten registreren. Daar heb je de verkopers niet bij nodig. In Belgie is het paspoort niet van belang, alleen de registratie met mutatieformulier.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:12

maar zo'n mutatieformulier word toch geen 2e keer uitgegeven als de eerste 'verdwenen' is?
Ik zou het paard ook mooi laten staan als ze je de juiste papieren niet kunnen meegegeven.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:28

Polly: mutatie document is nooit aangemaakt geweest :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:04

- schets hoort in het paspoort te staan van veulen af aan, zo niet, stamboek contacteren hoe te werk te gaan (vermoedelijk gewoon DA die het mutatiedocument komt checken laten schetsen, net als bij een veulen)
- chip is EU-conform, maakt niet uit dat het een Nederlandse chip is.
- paspoort opsturen naar NRPS om over te laten schrijven op de juiste naam
- op internet de formulieren voor registratie in de databank downloaden en ingevuld naar de databank sturen. Dan komt de DA van je keuze (zie de lijst erkende DA's) het paard controleren en kunnen de papieren weer naar de databank. Jij krijgt dan een bewijs van encodering.